#11 , 28 sep 2015 14:08
Hoi,
Ik ben op vrijdag 25/09/2015 ontslagen en wil hier even alles duidelijk op een rijtje zetten hoe en wat en eens informeren wat we er nu nog verder mee kunnen.
Op 21 januari 2014 teken ik bij X een contract als bediende (verkoopster). Een
'Deeltijdse arbeidsovereenkomst voor bedienden voor onbepaalde tijd'
TUSSEN:
eigenaars van de winkel
EN:
Mezelf
Werd overeengekomen hetgeen volgt::
Artikel 1: beschrijving van de dagtaak 'verkoopster'
Artikel 2: de arbeidsovereenkomst, ingaand op 22/01/2014, wordt gesloten voor onbepaald duur
Artikel 3: Deze arbeidsovereenkomst is er een van deeltijdse arbeid, volgens het hieronder beschreven werkrooster (week1: 9u-14u, week 2: 14u-19u)
Artikel 4: Het loon van de bediende is vastgesteld op een bruto-bedrag van 1230.45 EUR per maand, te verminderen met de wettelijke en contractuele afhoudingen. De bediende verklaart uitdrukkelijk in te stemmen met de betaling van zijn loon, via bankrekening XXXXX
Artikel 5: De bediende moet in zijn doen en laten op de arbeidsplaats, overeenkomst zijn opleiding en de door de werkgever gegeven instructies, naar best vermogen zorg dragen voor zijn veiligheid en gezondheid en deze van andere betrokken personen.
Artikel 6: De werkegever stelt de volgende, voor de uitvoering van het werk nodige hulp, hulpmiddelen en materialen ter beschikking van de bediende: short, handschoenen, poetsgerief. De bediende dient zelf in te staan voor de volgende hulpmiddelen en materialen: het wassen van short, handschoenen, handdoeken, dweilen,...
Artikel 7: De uitvoering van de arbeidsovereenkomst kan alleen worden geschorst om de redenen en beëindigd volgens de voorschriften vervat in de Wet van 3 juli 1978 op de arbeidsovereenkomsten en zoals vermeld in het arbeidsreglement
Artikel 8: De werkegever en bediende kunnen de arbeidsovereenkomst beëindigen mist zij aan de andere partij een schriftelijke opzegging betekenen. De duur daarvan moet worden vastgesteld overeenkomst de bepalingen van de Wet van 3 juli 1978 op de abeidsovereenkomsten.
Artikel 9: Het loon, de aard van de te verrichten arbeid, de arbeidsduur en arbeidsregeling vormen essentiële bestanddelen van deze arbeidsovereenkomst. De overige bestanddelen van de arbeidsovereenkomst worden dor beide partijen uitdrukkelijk als niet-essentieel bestempeld.
Aangaande deze bijkomstige, tussen partijen overeengekomen voorwaarden behoudt de werkgever zich het recht voor deze op elk ogenblik eenzijdig te kunnen wijzigen.
Artikel 10: Bovendien is uitdrukkelijk overeengekomen: Indien nodig, moet de werknemer ook in de andere winkels te Diest of Tongeren een vervanging doen.
Artikel 11: De bediende erkent, bij de ondertekening van onderhavige arbeidsovereenkomst, een exemplaar van het bij de werkgever toepasselijk arbeidsreglement ontvangen te hebben en akkoord te gaan met alle bepalingen ervan.
En dan alle nodige handtekeningen, data,...
Maar op vrijdag 25/09/2015 omstreeks 19u55 komt mijn bazin met haar man (beide zijn eigenaars van 2 winkels, een magazijn en een leveringsdienst) binnen. Ze laten me de winkel afsluiten (deuren sluiten, rolluiken aflaten,...) en de kassa gaan tellen aan de bureau, vanachter in de zaak. Na het tellen van mijn kassa blijkt er 15.75 euro verschil te zijn. Meteen wordt ik beschuldigd van geld stelen uit de kassa. (is de 5e keer op 1.5 jaar tijd dat ik kassaverschil had, waarvan 2 keer positief. Ook heb ik nooit een papier moeten ondertekenen ivm kassaverschil) En dan ineens wordt er me een papier onder de neus geduwd. 'Wij willen de samenwerking stoppen, dit papier moet ge tekenen'. Tussen de tranen en de shock door proberen te lezen wat er stond, dit ging niet echt. Ik wou dan ook mijn ouders bellen, maar mijn gsm lag in de keuken van de winkel. Dus, ik wil opstaan, mijn gsm gaan halen. En op dat moment gaan mijn bazin en haar man dichter tegen elkaar op staan en versperren zo de enige doorgang van de winkel. steeds blijven ze me erop hameren dat ik dit moet tekenen en dat dit een 'standaard' contract is voor ontslag. En na ongeveer een half uur weigeren ben ik geknapt en heb ik getekend (ja, dom ik weet het!)
Beëindiging van de arbeidsovereenkomst in wederzijds akkoord
TUSSEN:
eigenaars van de winkel
EN:
Mezelf
Werd overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1: Werkgever en werknemer stellen hierbij in wederzijds akkoord een einde aan de tussen hen bestaande arbeidsovereenkomst, zonder inachtneming van een opzeggingstermijn en zonder betaling van een opzeggingsvergoeding, op 25/09/2015 20u.
Artikel 2: De eindejaarspremie is niet verschuldigd, tenzij uitdrukkelijk andersluidende bepalingen in de desbetreffende sectoriële CAO's.
Artikel 3: Beide partijen zien hierbij dan ook uitdrukkelijk af van alle rechten in het kader van de wet op de arbeidsovereenkomsten en doen afstand van elke contractuele en andere vordering tot schadevergoeding op basis van welke wetgeving ook.
Artikel 4: Deze overeenkomst houdt bovendien een verzaking in van de partijen om elke dwaling omtrent de feiten of het recht, en om elk verzuim betreffende het bestaan en de omvang van hun rechten in te roepen.
Meteen na de feiten doorgereden naar de politie, ze hebben melding opgenomen en gevraagd zaterdag terug te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Zaterdag naar de politie geweest, daar de hele uitleg gedaan en een papier gehad van 'algemeen bewijs van aangifte' met als melding: feitelijkheden - discussie - onenigheid. Na de politie het hele contract door mijn broer (die arbeidsrecht heeft gestudeerd) laten nalezen. Hij meent al dat de laatste 2 artikels wettelijk gezien niet in dit soort contract zouden mogen staan?
Dan samen met mijn broer een nieuw document opgesteld:
Mededeling weigering der beëindiging van de arbeidsovereenkomst in wederzijds akkoord.
TUSSEN:
mezelf
EN:
eigenaars van de winkel
Werd overeengekomen hetgeen volgt:
De werknemer komt terug op haar akkoord der beëindiging van de arbeidsovereenkomst in wederzijds akkoord, en dit binnen de 24u na het ondertekenen van betreffend akkoord.
Redenen hiertoe zijn:
* Het betreffend akkoord werd getekend onder een door de werknemer bevonden gedwongen sfeer.
Situatieschets volgens de werknemer:
De werknemer had haar kassa gemaakt op het einde van de werkdag. Hierna werd zij aangesproken door A. en S. met de mededeling dat ze het contract met de werknemer wouden beëindigen.
De werkgever en haar collega wouden de werknemer een akkoord laten tekenen ter beëindiging van de arbeidsovereenkomst in wederzijds akkoord. De werknemer wou dit initieel niet tekenen, maar bevond zich volgens haar in een gedwongen situatie (Schets: De werkgever en collega stonden rond de werknemer, en deden tekenen dat ze het contract MOEST tekenen. Ze vermeldden hierbij dat dit type akkoord de ‘standaard’ was voor een ontslag.)
Gezien de sfeer waarin het contract werd afgesloten en na het verder inwinnen van informatie, heeft de werknemer besloten dat ze haar initiële keuze wilt volgen, namelijk, het niet akkoord gaan met een ontslag in wederzijds akkoord.
De werknemer wilt dat erkend wordt dat ze éénzijdig ontslagen is door de werkgever, en hierdoor recht heeft op een opzegtermijn of opzegvergoeding, met het equivalent van tien weken zoals bepaald door de wetgeving omtrent arbeidsovereenkomsten op 1 januari 2014, rekening houdende met het feit dat de aanvangsdatum van haar contract op 21 januari 2014 was, en deze dus werd beëindigd op 25 september 2015.
Hiermee zijn we dan uiteraard ook naar de zaak geweest op zaterdag 26/09/2015 maar de bazin weigerde, natuurlijk, om ook maar naar het papier te kijken, laat staan iets te lezen. En wees ons de deur met de woorden 'stuur dat maar op dan he!' zo gezegd zo gedaan, direct doorgewandeld naar de post en dit voorgaande document met aangetekende zending met bewijs van ontvangst verstuurd naar de hoofdzetel van hun bedrijf.
Ook zijn we naar het ACV geweest, daar moeten we morgenavond weer heen, maar naar de afdeling rechtsbijstand. Indien zij ons niet verder kunnen helpen, gaan we ook even informeren bij de BBTK.
Maar nadat mijn broer zelf wat had zitten rondzoeken en informeren en dergelijke. Kon hij me al 2 wetten geven die ons kunnen bijstaan:
De toestemming van de partijen kan gebrekkig zijn, d.w.z. aangetast door wilsgebreken.
Artikel 1109 BWB: Geen toestemming is geldig indien zij alleen door dwaling is gegeven, door geweld afgeperst of door bedrog verkregen
Artikel 1118 BWB: Voegt hier nog een wilsgebrek aan toe: de benadeling
Verder zijn er nog enkele duidelijke bewijzen dat deze dame haar zaak leidt zonder rekening te houden met de regels.
- Op 01/09/2015 was ik ziek (ziekenbriefje hangt op prikbord aan bureau van het werk. Collega heeft hier reeds foto's van genomen met de bestellingslijst met datum van vandaag erbij, voor de zekerheid) maar 2 weken later kwam mijn bazin doodleuk binnenwandelen en meldde ze me dat ze me op die dag een dag 'verlof' had opgezet ipv ziekte, ' want ge hebt toch nog meer als genoeg verlofdagen'.
- Deze zomer heeft ze een week lang de winkel gesloten, omdat ze niets verkocht door de extreme hitte. Ipv ons hier 'technisch werkloos' op te zetten/aan te vragen. heeft ze ook hier (zonder het te vragen) gewoon verlofdagen opgezet.
- Er werkt ondertussen reeds een ander meisje ter vervanging van mij. Gekke is, dit meisje is op 16/09/2015 al komen proefdraaien om mijn job over te nemen (heb ik pas vernomen), maar dit is 9 dagen voor mijn 'plotse' ontslag. En dat nieuwe meisje haar contract ging in vanaf vandaag. Dit is dan toch een teken dat ze het al veel eerder wisten. Maar ik heb geen waarschuwing gehad ofzo, neen ineens was het gewoon gedaan...
Nu is natuurlijke de vraag, wat kunnen we hiermee en hoe doen we dat?
Als er iemand ideeën/tips/... heeft, dan mag je ze altijd geven, zolang het geen commentaar is van 'je had niet moeten tekenen'. Neen, ik had dat niet moeten doen, maar het is gebeurd. (alvast bedankt om dit hele boek te lezen!! =P)
Alle info/hulp... is welkom!!
Groetjes!!!