ontslag bij verkoop bedrijf

MP84
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag bij verkoop bedrijf

#1 , 25 sep 2015 13:39

Hallo,
Ik werk al meer dan 10 jaar in een kapsalon met 2 meewerkende bazen en 4 medewerkers. De eigenaar/baas van het kapsalon gaat in mei 2016 met pensioen en stopt met de zaak. Vorig jaar werd ik en mijn collega’s onder druk gezet om ons contract van onbepaalde duur te laten vervangen door een van bepaalde duur met einddatum mei 2016. Onder dit hernieuwde tijdelijke contract bleef het loon en anciënniteit wel behouden.

Het pand waarin het kapsalon gelegen is werd pas verkocht, en de nieuwe eigenaar begint er in mei 2016 zelf een kapsalon in met naamsbehoud en overname van het meubilair en dergelijke van het vorige kapsalon maar zonder het bedrijf over te nemen.

Indien ik voor de nieuwe baas blijf werken heb ik dan recht op dezelfde voorwaarden als bij de vorige baas?

Maakt het voor mij op financieel of ander gebied een verschil dat ik dat nieuwe tijdelijke contract heb ondertekend? Anders had de baas ons wel op tijd onze ontslagbrief bezorgd.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 sep 2015 09:22

“Art.9. De arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt. Is er geen geschrift waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is gesloten, dan gelden voor deze arbeidsovereenkomst dezelfde voorwaarden als voor de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Ik ga ervan uit dat ‘contract van onbepaalde duur te laten vervangen door een van bepaalde duur met einddatum mei 2016‘ schriftelijk gebeurde.

Indien u hierop aansluitend een arbeidsovereenkomst sluit met een nieuwe werkgever dan gebeurt dat volgens diens voorwaarden,ook al is dit op dezelfde plaats.

“Art.32.Behoudens de algemene wijzen waarop de verbintenissen te niet gaan, nemen de verbintenissen voortspruitende uit de door deze wet geregelde overeenkomsten een einde :1° door afloop van de termijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 sep 2015 20:16

hoe is dat oud contract vervangen door de nieuwe overeenkomst van bepaalde duur?

Reclame

MP84
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 28 sep 2015 03:54

Bedankt voor dit antwoord. Dit heldert toch al wat op.

Ik en mijn collega's hebben een enkel nieuw contract getekend met een einddatum op. Hierbij is vermeld dat de reden van deze contractwijziging mondeling werd toegelicht. Met dat oude contract is niets gebeurd, ik weet niet of dit nieuwe het oude dan opheft? Maar zoals uit de post van j.demoor blijkt heeft dit dus eigenlijk geen belang als de voorwaarden van het eerste contract blijven gelden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 sep 2015 07:08

ik vrees dat je de zin "Indien u hierop aansluitend een arbeidsovereenkomst sluit met een nieuwe werkgever dan gebeurt dat volgens diens voorwaarden,ook al is dit op dezelfde plaats." verkeerd interpreteert.

Dat betekent net dat de nieuwe werkgever (na 2016) zélf zijn voorwaarden kan bepalen.

De exacte bewoording én datum van ondertekening van het contract van bepaalde duur is echter van belang om te kijken of hier toch geen mogelijkheden zijn om dat contract van bepaalde duur onwettig te laten bepalen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”