ontslag na schorsing wgs rechtzaak, terugbetaling loon of niet ?

capreolus
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag na schorsing wgs rechtzaak, terugbetaling loon of niet ?

#1 , 23 sep 2015 13:57

Hallo,
een korte schets, ik werk als provinciaal statutair ambtenaar bij een Provincie in Vlaanderen. Ik ben momenteel 2 jaar geschorst wegens een rechtzaak die niets met het werk te maken heeft. Ik word beticht van fraude per internet (een vals aangemaakt emailadres), ook niets met het werk te maken.
Ik ben 2 jaar preventief geschorst met intrekking van 20% loon.
De zaak komt in cassatie voor, en dat kan nog even duren.
In het reglement staat er :
- In geval van inhouding van salaris of bij tuchtschorsing kan degene die er het
voorwerp van uitmaakt, aanspraak maken op een netto salaris dat gelijk is aan het
bedrag van het maandelijks leefloon zoals dat bij wet wordt vastgesteld.
Dus ik heb minimum recht op leefloon. Maar ik krijg nu meer, dus 80%. Tot zover geen probleem.
en verder staat er :
Als de tuchtoverheid, in aansluiting op een preventieve schorsing met inhouding van
salaris, de tuchtstraf inhouding van salaris, schorsing, ontslag van ambtswege of
afzetting oplegt, heeft de tuchtstraf uitwerking met ingang van de dag waarop de
preventieve schorsing is ingegaan. In dat geval wordt het bedrag van het tijdens de
schorsing ingehouden salaris, in mindering gebracht op het bedrag van het salarisverlies,
verbonden aan de tuchtstraf.

Hieruit concludeer ik dat als ik schuldig bevonden wordt in cassatie en ik de rechtzaak verlies, dan is er een risico dat ik ontslagen wordt als statutaire ambtenaar. De ingang ervan is dan 2 jaar geleden, dus het begin van de schorsing. Kan de werkgever dan het reeds uitbetaalde loon terugeisen ? En, indien ze dit kunnen, dienen ze dat dan te verminderen met het wettelijke leefloon (in mijn geval als alleenstaande 817 euro), of dient alles terugbetaald te worden ?

Immers, ik kan er niet aan doen dat de rechtzaak zo lang duurt, en door de schorsing kan ik ook niet ergens anders gaan werken. Moest ik dus ontslagen worden en ik alles dien terug te betalen van de laatste 2 jaar (kan dat ?) is dat ook niet eerlijk, aangezien ik in tussentijd niet kon werken en ik ook niet kon doppen of niet van een leefloon kon gebruik maken omdat ik officieel nog steeds ambtenaar ben. Hopelijk kan iemand me dit verduidelijken. Is er ook een kans dat ze niets kunnen terugvorderen ? mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 sep 2015 08:29

Ik lees:

Artikel 117: tuchtstraf inhouding salaris
§1. De tuchtstraf waarbij salaris wordt ingehouden mag een termijn van zes maanden niet
overschrijden.
Er mag niet meer dan twintig procent van het jaarlijkse brutosalaris worden
ingehouden.
§2. De provincie garandeert aan de betrokkenen een nettosalaris dat gelijk is aan het bedrag
van het leefloon zoals dat bij wet wordt vastgesteld.
In geval van deeltijdse prestaties wordt dat bedrag berekend evenredig met de omvang van de
prestaties.

(§2 is niet van toepassing, gezien je met 80% van het loon wss sowieso boven het leefloon zit).

(heb de rest van de regeling ivm personeel niet bekeken, geen idee of er dus nog verlengingen mogelijk zijn).

http://www.vlaamseprovincies.be/public/ ... l%202).doc

capreolus
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 24 sep 2015 14:35

Hallo,
een preventieve schorsing is in afwachting van een tuchtstraf. Hiervoor dienen ze de uitslag van de rechtzaak af te wachten (onschuldig tot bewijs van tegendeel). Er kan maximaal 4 maanden geschorst worden, maar dit kan telkens met 4 maanden verlengd worden in geval de rechtzaak nog niet ten einde is. De link in de vorige reactie kan ik niet openen, hebt u een correcte link ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 sep 2015 14:52

link aangepast

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”