keuze uit ontslag met overleg of slechte C4

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

keuze uit ontslag met overleg of slechte C4

#1 , 13 sep 2015 19:10

Werkgever wil me ontslaan omdat ik 2 dagen ziek was.
Hij stelt me nu voor de keuze.

1. Ik ga morgen langs en gaat akkoord voor ontslag, met onderling overleg, en onmiddellijke ingang.
resultaat: geen loon meer vanaf morgen, geen recht op stempelgeld, maar krijgt dan wel ne mooie C4.
2. Ik ga niet akkoord met de 1ste keuze, dus ik moet mijn opzeg uitdoen, maar werkgever wil niet dat ik nog werk maar wil ook geen opzeg betalen.
resultaat: misschien loon? maar ook geen recht op stempelgeld denk ik? En krijgt een hele slechte C4
zodat ik nergens meer werk kan vinden volgens de werkgever.

Kan ontslag zonder voorafgaande verwittigingsbrief?
Deze week moet ik niet gaan werken, heeft de werkgever gezegd omdat de camion in de garage is, omdat die zogezegd kapot is door mijn schuld.

Kan een slechte C4 nadelig zijn voor een nieuwe job? Is dit niet enkel voor den RVA?

Kan dit zomaar?

Welke keuze ook, bij beiden kan ik niet stempelen.
Iemand een oplossing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Siegfried
Berichten: 94

#2 , 14 sep 2015 00:31

Je zal nooit een schorsing krijgen van de RVA omwille van 2 dagen ziekte ( gewettigde afwezigheid van een werknemer wegens ziekte). Niks ondoordacht doen en tijd winnen. Advies inwinnen bij de juridische dienst van de vakbond (indien je lid bent). Sowieso het gesprek opnemen zonder dit te melden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 sep 2015 07:12

Werkgever wil me ontslaan omdat ik 2 dagen ziek was.
Hij stelt me nu voor de keuze.

1. Ik ga morgen langs en gaat akkoord voor ontslag, met onderling overleg, en onmiddellijke ingang.
resultaat: geen loon meer vanaf morgen, geen recht op stempelgeld, maar krijgt dan wel ne mooie C4.
2. Ik ga niet akkoord met de 1ste keuze, dus ik moet mijn opzeg uitdoen, maar werkgever wil niet dat ik nog werk maar wil ook geen opzeg betalen.
resultaat: misschien loon? maar ook geen recht op stempelgeld denk ik? En krijgt een hele slechte C4
zodat ik nergens meer werk kan vinden volgens de werkgever.
zeker voor '2' gaan. Werkgever moet de motivatie van het ontslag kunnen bewijzen. Als er geen reden is, kan je zeker de C4 laten aanpassen door de vakbond en/of deze betwisten voor de RVA, waarbij de RVA je dan zal volgen omdat de werkgever niks kan bewijzen.
Kan ontslag zonder voorafgaande verwittigingsbrief?
ja.
Deze week moet ik niet gaan werken, heeft de werkgever gezegd omdat de camion in de garage is, omdat die zogezegd kapot is door mijn schuld.
als je de melding hebt dat je niet moet werken, maak dat je die op papier hebt of ga toch gaan werken tot men je dat op papier bevestigt.
Kan een slechte C4 nadelig zijn voor een nieuwe job? Is dit niet enkel voor den RVA?

Kan dit zomaar?

Welke keuze ook, bij beiden kan ik niet stempelen.
Iemand een oplossing?
bij de laatste zal je wel kunnen stempelen, hoogstens na verhoor. De C4 hoef je niet te tonen aan een nieuwe werkgever, hoogstens kan een nieuwe werkgever wel naar je referenties vragen (vroegere werkgevers). BEst is dan vanaf het begin duidelijk te maken dat je in slechte omstandigheden vertrokken bent bij die oude werkgever, maar je genoeg andere referenties hebt qua werkgever.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”