Wat te doen en niet te doen bij ontslag.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

Wat te doen en niet te doen bij ontslag.

#1 , 11 sep 2015 23:01

Hoi iedereen,

Er zal al wel veel geschreven zijn over dit onderwerp op dit forum maar dat geeft niet weg dat het onderwerp nog altijd hot is en dat vele mensen toch ook nog verloren lopen in al de regels rond ontslagen te worden en of ontslag te nemen.

Ik zelf ben eens gaan horen bij de juridische dienst van de vakbond maar naar mijn inziens had die man niet veel zin om mijn fatsoenlijk te woord te staan. Dus het beetje informatie dat ik heb meekregen ga ik hier proberen uit te doeken te doen.

Eerst en vooral zit ik in een situatie waarbij ik nog niet ontslagen ben maar voel het wel al warm worden en mss is mijn ontslag nakend. Sinds 1 jaar word ik deftig geviseerd door mijn meerdere dit door middel van beschuldigingen naar mij toe, welke zijn:

Uitten van seksuele insinuaties naar collega's toe en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Als ik dan vraag wat zeg ik of doe ik dan juist verkeerd dan word er hier niet op gereageerd, dus er worden geen feiten weergegeven.

Ik zou ook voortijdig het werk verlaten, vroeg wanneer is dit dan gebeurd, hierop word er ook geen antwoord gegeven want er is geen tikklok.

Ik zou mijn werk niet naar behoren uitvoeren, vroeg dan ook naar feiten wederom weer geen antwoord.

Ik zou geld aanvaarden voor bewezen diensten vroeg naar feiten wederom geen antwoord.

Enz....

Gedurende dit jaar heb ik al 2 keer een schriftelijk verslag gekregen waar deze beschuldigingen in zijn genoteerd zonder weliswaar feiten en heel oppervlakkig zoals ik hier boven heb neergeschreven. De juridische dienst zei tegen mij dat ik hier tegen niet veel kan doen en kan ook geen klacht neerleggen. Tja als dit niet iemand pesten is dan weet ik het ook niet meer.

Dus wat te doen bij ontslag'

Ofwel heb je jouw ontslag met te presteren opzegperiode, mag je 1 dag sollicitatie verlof nemen per week betaald door de werkgever en waarbij u geen bewijs moet voorleggen of je effectief bent gaan solliciteren. Tevens kun je ook een tegen opzeg toen en deze zou dan telkens 1 maand bedragen.

Ofwel word je ontslagen zonder je opzeg te presteren en betaald de werkgever u een opzeg vergoeding zo uit berekent op uw verdienste van de laatste 12 maanden en dan over de periode van de opzegtermijn.

Ofwel word je ontslagen met dringende reden met als gevolg dat u word buitengezet met grote fout. Dit laatste is mijn grootste schrik. Vakbond raad aan om direct te zorgen dat je op ziekenkas valt om zo toch nog inkomsten te hebben.

Nu wanneer men ontslagen word moet er natuurlijk altijd,een motivatie zijn en indien deze niet duidelijk is dan moet je een aangetekend schrijven richten naar de werkgever toe en dan heeft deze 2 maanden de tijd om hierop te reageren anders moet de werkgever een boete betalen van 2 weken brutoloon. Tevens krijg je ook een sanctie van de RVA omdat u uw ontslag,hebt gekregen omwille van een grote fout van u kant, hierop moet je ook direct reageren met een aangetekend schrijven dat je niet akkoord bent. Dit om laters verhaal te doen indien het komt tot een rechtszaak waar blijkt dat uw ontslag niet koosjer was en dus onterecht een zware fout in uw schoenen werd geschoven.

Dus wat zij mijn vragen:

Kan er niets gedaan worden aan die valse beschuldigingen? Kan dit zomaar, wordt dit niet aanzien als pesten want zo is het wel gemakkelijk en kun je iedereen gaan te beginnen te beschuldigen. Ik dacht toch dat de bewijslast bij de werkgever ligt?

Wat moet men doen als men ontslagen word door grote fout, onterecht weliswaar?

Kan de werkgever u dwingen om een papier te laten tekenen want dit is onlangs gebeurd bij een collega waar er dus opstaat dat het ontslag is met wederzijdse toestemming?

Kan de werkgever u de vrije bezoldigde sollicitatiedag weigeren? En achter bewijs vragen of je wel bent gaan solliciteren?

Bij ontslag omwille van dringende redenen, zware fout. Wat is de procedure? Wat is het beste de juridische dienst van de vakbond of een eigen advocaat nemen? Wie betaalt die advocaat dan?


Ik hoop dat ik een beetje verduidelijking vind en graag jullie reacties krijg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 sep 2015 22:13

Kan er niets gedaan worden aan die valse beschuldigingen? Kan dit zomaar, wordt dit niet aanzien als pesten want zo is het wel gemakkelijk en kun je iedereen gaan te beginnen te beschuldigen. Ik dacht toch dat de bewijslast bij de werkgever ligt?
eerste stap: aangetekende brief naar de werkgever waarbij je de tenlasteleggingen betwist. Eventueel laster inroepen.
Wat moet men doen als men ontslagen word door grote fout, onterecht weliswaar?
iemand die een ander ontslaat, is verplicht de reden te motiveren. De motivatie kan betwist worden.
Kan de werkgever u dwingen om een papier te laten tekenen want dit is onlangs gebeurd bij een collega waar er dus opstaat dat het ontslag is met wederzijdse toestemming?
tuurlijk niet
Kan de werkgever u de vrije bezoldigde sollicitatiedag weigeren? En achter bewijs vragen of je wel bent gaan solliciteren?
nee, je moet wel werk zoeken.
Bij ontslag omwille van dringende redenen, zware fout. Wat is de procedure? Wat is het beste de juridische dienst van de vakbond of een eigen advocaat nemen? Wie betaalt die advocaat dan?
een goeie advocaat is beter dan een slechte vakbondsmedewerker. Een goeie vakbondsmedewerker is beter dan een slechte advocaat. Wie is de beste? Geen idee.

U betaalt zelf wie u in dienst neemt (advocaat/vakbond), een stuk van de kosten kan je terug krijgen als je een advocaat neemt (dat heet "rechtsplegingsvergoeding"). Hou er rekening mee dat een advocaat altijd véél duurder qua dienstverlening zal uitkomen dan de vakbond.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”