Ontslag komt eraan na ziekte

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Ontslag komt eraan na ziekte

#1 , 11 sep 2015 14:46

ik ben er zonet achter gekomen dat mijn job op het spel staat hier heb ik wat vragen bij...

Even de situatie...

Na een ongeval al 2 maanden thuis op mutualiteit, werkgever zoekt een interim ter vervanging.
Nu ben ik erachter gekomen dat de interim er eentje is met kans op vast contract.

Binnen een 2 tal maanden mag ik terug beginnen werken maar om te beginnen slechts 50% mijn werkgever keurt dit af, en via via krijg ik te lezen dat dit meer tijd geeft aan de interim om zich in te werken en te bewijzen.

Ook is men al 2 maanden opzoek naar een zogezegde interim en zijn er al een 15 tal kandidaten langs geweest. Welke werkgever zou zoveel moeite doen om een vervanger voor 2 a 3 maanden om het werk tijdelijk op te vangen?

Ik heb ook rechtstreeks de vraag te kennen gegeven of er nog plaats voor mij is na mijn revalidatie en of het degelijk om een interim gaat. Het antwoord was dat het wel degelijk om een interim gaat. Ik heb bewijs dat het dus niet zo is.

Nu is de vraag kan ik iets beginnen? Niet dat ik op zo een manier na 13 jaar trouwe dienst nog wil werken voor zo een bedrijf maar dit even ter zijde.

Hoe zit het dan met de mutualiteit, blijf ik dan maar even lang volledig afwezig dit terwijl ik 50% zou mogen werken wetende dat de dag ik terug aan de slag zou gaan toch mijn ontslag zal krijgen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 sep 2015 12:46

“Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28, 1°, 2° en 5°. Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing. § 2. Onverminderd het bepaalde in § 3 van dit artikel en in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971, kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘...mag ik terug beginnen werken maar om te beginnen slechts 50%...’

Indien u die 50% dan niet werkt dan bent u 50% onwettig afwezig wat een dringende reden tot ontslag kan zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 sep 2015 09:57

j.demoor: die 50% zal via progressieve tewerkstelling zijn, en kan dus wettelijk perfect zonder onwettig afwezig te zijn.

@Wennie: heb je dat op papier van die interimmer?

Reclame

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

#4 , 14 sep 2015 11:45

Maar ze kunnen mij toch niet ontslaan voor die 50%? Ik wil juist terug aan de slag gaan en o' te beginnen 50% maar ze weigeren dit, dus kan ik toch niet anders dan volledig 100% op mutualiteit te blijven?

Ik heb verschillende bewijzen zwart op wit van die interimmer. Mijn bureau is ondertussen ook helemaal leeg gemaakt heb ik vernomen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 14 sep 2015 11:48

Maar ze kunnen mij toch niet ontslaan voor die 50%? Ik wil juist terug aan de slag gaan en o' te beginnen 50% maar ze weigeren dit, dus kan ik toch niet anders dan volledig 100% op mutualiteit te blijven?
klopt

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 16 sep 2015 11:04

“Art.86. § 1. Rechthebbenden op de in titel IV, hoofdstuk III, van deze gecoördineerde wet omschreven uitkeringen wegens arbeidsongeschiktheid, onder de voorwaarden die ze bepaalt, zijn, als gerechtigden : 1° a) de werknemers die vallen onder de verplichte uitkeringsverzekering, krachtens de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, met inbegrip van de werknemers die een vergoeding genieten welke verschuldigd is naar aanleiding van de onregelmatige beëindiging van de arbeidsovereenkomst...”(14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen)

Tijdens uw 50% arbeidsgeschiktheid voldoet u dus niet aan voornoemd art.86.

“Art.20.De werkgever is verplicht :1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Peut constituer dans le chef de l‘employeur un faute contractuelle,distincte de celle résultant de l’inexécution de l’obligation qui lui incombe de payer à l’employé les appointements convenus,le fait de s’abstenir de faire travailler ce dernier‘(Cass. 31 maart 1966,Pas. 1966,I,995).

‘Ik wil juist terug aan de slag gaan en om te beginnen 50% maar ze weigeren’

Die weigering kan in hoofde van de werkgever een fout uitmaken gelijkaardig aan deze uit voornoemd cassatiearrest. Leg zo nodig klacht neer(al dan niet via vakbond) bij Inspectie Sociale Wetten:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”