Te weinig loon gehad en ontslagen.

Anoniem1234
Topic Starter
Berichten: 1

Te weinig loon gehad en ontslagen.

#1 , 09 sep 2015 14:05

Hallo forum,

Ik werk in een bakkerij, na anderhalf jaar merkte ik op dat ze mij in de verkeerde loon categorie hadden ingeschreven. Ik ben dit gaan laten nazien op een syndicaat en die hebben berekend dat ik in een aanzienlijk bedrag ben benadeeld daardoor.

Het syndicaat had in mei de herberekening meegegeven en hadden afgesproken dat ik het eerst zelf met de werkgever zou proberen te regelen. De werkgever is het gaan nazien en gaf mij gelijk en paste mijn uurloon diezelfde maand nog aan. Het achterstalligenige loon zou de werkgever eerst eind juni betalen, daarna eind juli en daarna half augustus, maar van uitstel kwam afstel.

Ik ben ziek gevallen met mijn rug de laatste 2 weken van augustus en had eveneens geen terugbetaling ontvangen. In de 2de week van mijn ziekenverlof belt de werkgever mij dat ik word ontslagen "omdat het zo niet verder kon" zeiden ze, het gesprek is trouwens opgenomen op mijn GSM als bewijs. De 1 ste week van september begin ik terug te werken en krijg ik een brief onder mijn neus geduwd van hun sociaal secretariaat dat ik volgens hun geen recht had op die hogere looncategorie, natuurlijk heb ik er wel recht op en heb ik er de nodige bewijzen voor. Maar de brief van hun sociaal secretariaat dateerde eveneens vanuit die 2de week van mijn ziekenverlof. Ik heb het gevoel dat ik ontslagen ben omdat mijn werkgever mij de loonachterstand niet wil betalen en omdat ik ziek was?

(Ben trouwens in mijn ziekenverlof naar de controlearts moeten gaan die mijn ziekte bevestigde) & mijn ontslag kan onmogelijk om medische redenen zijn want ben maar 2 weken ziek geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 sep 2015 20:06

eerst eens de motivatie van het ontslag vragen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2015 20:12

Ben je zelf zeker dat je loon te weinig is ?

Hier in deze link kan je persoonlijk het eens controleren of de cat. fout is bij je werkgever. !

http://www.werk.belgie.be/CAO/118/118-2007-003402.pdf
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 10 sep 2015 19:17

"omdat het zo niet verder kon" lijkt me als reden voor ontslag vrij mager. Op uw achterstal hebt u sowieso recht, en mogelijk ook nog op een verbrekingsvergoeding. Maar ja, dat wordt procederen...

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 11 sep 2015 11:35

“Art.20.De werkgever is verplicht :...3° het loon te betalen op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen(ook bij CAO)...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)

“Art.11.Wanneer de dienstbetrekking een einde neemt, moet het nog verschuldigde loon onverwijld worden uitbetaald en uiterlijk op de eerste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt...In zodanig geval moet de uitbetaling van het nog verschuldigde loon, indien de werknemer het verzoekt, door tussenkomst van DE POST of een bank worden uitbetaald. De post- of banktaks mag niet worden afgetrokken van het loon”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

Leg zo nodig klacht neer(al dan niet via vakbond) bij Inspectie Sociale Wetten:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”