onthaalouder en opzeg

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

onthaalouder en opzeg

#1 , 02 sep 2015 06:46

Even de situatie schetsen. Ik ben bijna 4 jaar bezig als onthaalouder buitenschoolse kinderopvang. Ik werk via een dienst. Sedert anderhalf jaar loopt de samenwerking tussen de dienst en mijzelf heel erg stroef. Wij hebben als buitenschoolse kinderopvang nog geen decreet en dienen ons zodoende te houden aan de regelgeving voor baby's en peuters. U begrijpt dat als je kinderen hebt die in het lager onderwijs zitten, deze regels soms heel absurd zijn. Lees : geen grote emmers met water om te spelen want 'ze zouden kunnen verdrinken'. Geen plonsbadje om afkoeling te zoeken. Ik werk flexibele uren, lees : 5u tot 22u. Dit wil zeggen dat ik soms laat kook en aangezien ik overdag geen kinderen heb, laat ik mijn afwas meestal staan tot de dag erna omdat ik overdag tijd heb om te poetsen en afwassen en op te ruimen. Mijn dienstverantwoordelijke valt daarover en vindt dat ik mijn keuken onmiddellijk moet opruimen want dit is niet hygiënisch. Op mijn vraag wanneer ik dan moet slapen, krijg ik als antwoord : dat is nu eenmaal zo als je flexibel werkt. Ik had haar ook gevraagd eens langs te komen tijdens mijn werkuren, maar tja... dat was voor haar te vroeg of te laat.... (ze moet nu éénmaal slapen zeker :roll: ) De situatie is geëscaleerd en ik was bezig met een overgang naar een anderen dienst toen mijn huidige dienst de samenwerking wenste stop te zetten. Ik ben nogal mondig en kritisch :wink:
1. Ik werd daarover mondeling verwittigd en per gewoon schrijven. Ik heb geen aangetekend schrijven ontvangen en ik heb ook niets ondertekend. Is dit rechtsgeldig ? Mijn opzegtermijn loopt in principe af op 30 september.
2. Ik heb een geheime facebookgroep waarop enkel de ouders van mijn opvangkindjes zijn toegelaten en waarop ik foto's en info plaats over de opvang. Nu blijkt dat er een gesprek tussen de ouders en mijzelf en foto's van de kinderen naar de dienst zijn doorgestuurd. Kan ik vragen hoe ze aan die informatie komen ? De ouders van mijn kinderen zijn razend op de dienst en waren van plan om klacht neer te leggen. Ik heb gevraagd om nog eventjes te wachten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2015 00:25

hoe kan de opzeggingstermijn eindigen op woensdag 30 september?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 04 sep 2015 08:09

omdat zij dit zo bepaald hebben. 1 maand vooropzeg.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 sep 2015 08:51

de reden: dit is geen arbeidsovereenkomst, hé.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#5 , 04 sep 2015 09:01

dus in principe is er geen arbeidsovereenkomst en kan ik onmiddellijk starten bij die andere dienst. Maar ik heb indertijd wel een 'contract' moeten tekenen vooraleer ik startte. Als onthaalouder zitten wij zo in een schemerzone : geen statuut, een onkostenvergoeding, maar wel bijdragen aan de rsz en voor je pensioen. Zelfs mijn syndicaat weet het niet.....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 sep 2015 11:31

Wie belet je om op zelfstandige basis gewoon onthaalhouder te blijven?

Wat betreft uw facebookgroep: alles wat op facebook staat kan "lekken", ook al heb je een afgeschermde groep. De meest logische verklaring is dat één van de ouders met toegang tot de groep, toch niet zo héél erg tevreden is en de gesprekken en foto's naar de dienst doorgespeeld heeft. Dus een goede raad: als je toch iets op facebook wil zetten, hou het volledig neutraal! Voorbeeld: berichtje "Kindjes zijn lekker buiten aan het spelen met de blokken!" + foto = OK. Berichtje: "Weeral controle gehad van die bemoeiallen van de dienst!" = NIET OK.

Omgaan met sociale media zou een basisvak in het onderwijs moeten worden... Ik heb al jaren een facebook account, maar meer dan mijn naam, verjaardag en één enkele foto van toen mijn tuin net aangelegd was, zal je niet vinden... Hier en daar een felicitatie van mijnentwege bij een verjaardag of geboortje van een kindje bij kennissen en familie, maar meer ook niet... Niemand gaat me ooit een genante uitspraak of ongemakkelijke foto onder de neus kunnen duwen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 sep 2015 11:35

dus in principe is er geen arbeidsovereenkomst en kan ik onmiddellijk starten bij die andere dienst. Maar ik heb indertijd wel een 'contract' moeten tekenen vooraleer ik startte. Als onthaalouder zitten wij zo in een schemerzone : geen statuut, een onkostenvergoeding, maar wel bijdragen aan de rsz en voor je pensioen. Zelfs mijn syndicaat weet het niet.....
je kan onmiddellijk WERKEN via een arbeidsovereenkomst, maar bent natuurlijk wél verantwoordelijk voor de contracten die je getekend hebt. Die verbreken kan je geld kosten.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 sep 2015 12:11

denk dat je best contact opneemt met de juridische dienst van het regionaal hoofdkantoor van je vakbond

in art 1134 burgerlijkwetboek 21/3/1804, staat iets van, eens een overeenkomst geldig is aangegaan geld deze als wet en moet ter goede trouw worden uitgevoerd......, scan minstens dat contract eens in en post het in jpv zijn postbus hier zolang de details van dat contract niet bekend zijn is een goed advies mijne inziens niet mogelijk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#9 , 04 sep 2015 16:27

@tom vdj - omdat ik als opvang buitenschoolse niet kan instappen in het ikg-systeem (inkomensgerelateerd). Budget wordt enkel voorzien voor opvang baby's en kleuters. Enkel als ik werk via een dienst kan dat wel. De ouders van mijn opvangkindjes zijn niet in staat om op te hoesten wat anders zou moeten worden betaald. Als buitenschoolse hebben wij nog geen decreet, konden wij niet in het 'werknemersstatuut' instappen. Wij worden als het ware gediscrimineerd.

Mijn facebookgroep is een geheime groep en ondertussen besef ik heel goed dat 1 van de ouders deze foto's en gesprekken heeft gelekt. Het erge is, dat op de foto's meerder kindjes staan en de ouders geen toestemming hebben gegeven om deze foto's met hun kind door te sturen. De ouders hebben indertijd toestemming gegeven om foto's in de groep te plaatsen. Een ouder van 1 van mijn kindjes controleert alles wat ik plaats op privacy ed.

Het rare is, dat al mijn kindjes mee verhuizen naar de andere dienst, dat is wat zo bizar is. De ouders zeggen, wij hebben voor jou gekozen, niet voor de dienst.

Een ding is zeker, ik ben heel wantrouwig geworden. In heel mijn regio is er niemand die werkt zoals ik, met die uren, met dezelfde dienstverlening. Waarom mij dan op deze manier een hak zetten. Ik weet het niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”