Verbrekingsvergoeding/ nieuwe loon/belastingen

popseltje
Topic Starter
Berichten: 12

Verbrekingsvergoeding/ nieuwe loon/belastingen

#1 , 31 aug 2015 08:30

Hallo

Eerder dit jaar heb ik een verbrekingsvergoeding gekregen. Deze bedroeg 16 maanden loon. In theorie ben ik dus uitbetaald tot een flink stuk in 2016.
Binnen een paar dagen begin ik te werken bij een nieuwe werkgever.

Hoe zit dat nu eigenlijk fiscaal. Ga ik in ' mijn vingers snijden' door eerder te gaan werken dan de termijn voorziet ( de termijn van mijn vergoeding dan?) Ga ik hierdoor extra belastingen betalen?

Begrijp me niet verkeerd, ben heel erg blij met mijn nieuwe job maar ik wil
Nu ook niet alles direct naar de fiscus brengen.

Weet er iemand meer?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 aug 2015 08:57

Je zal, in het slechtste geval, 50% van je belastbaar loon aan de belastingen dienen af te geven. Meestal zal het een stuk minder zijn.

popseltje
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 31 aug 2015 09:01

dit heb ik ook nog gevonden: maar ik kan het eigenlijk echt niet kaderen

Wanneer een werknemer ontslagen wordt met de uitbetaling van een verbrekingsvergoeding, ontvangt de werknemer plots een zeer groot bedrag. De vraag stelt zich dan hoe deze som belast zal worden. Bepaalde werknemers hebben de vrees dat de verbrekingsvergoeding bij het volledige inkomen geteld wordt om de eindafrekening op te maken.

De verbrekingsvergoeding zal niet bij het gewone inkomen worden opgeteld. Ontslagvergoedingen worden afzonderlijk belast tegen de gemiddelde aanslagvoet van het netto gezamenlijk belastbaar inkomen van het meest recente ‘vorige jaar’. Men kijkt daarvoor naar de laatste periode van 12 maanden waarin de werknemer een normale beroepsactiviteit heeft gehad. Een jaar waarin een werknemer vervangingsinkomsten had, kan niet als referentiejaar dien

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”