Tijdelijke baan als zelfstandige- risico's?

Gies
Topic Starter
Berichten: 6

Tijdelijke baan als zelfstandige- risico's?

#1 , 29 aug 2015 08:54

Mijn man is meer dan 2 jaar werkloos. Hij heeft een uitkering. Hij zoekt al die tijd zonder succes naar werk. Hij heeft gesolliciteerd op een baan via een interim bureau. Het interim bureau neemt contact op. Zijn CV is interessant. De baan blijkt tot het einde van dit jaar te zijn, dus tijdelijk. Op zich geen probleem. MAAR volgens het bureau moet hij dan als zelfstandige voor het bedrijf werken via het interim bureau. Over deze constructie hebben we twijfels. Men zegt, ja het is een tijdelijke job, met misschien uitzicht op meer. Dat hebben we meer gehoord. Dat betekent waarschijnlijk dat eind dit jaar geen werk meer is en mijn man weer zonder werk zit.

Het lijkt ons dus nogal een risico om al zelfstandige aan de slag te gaan. Heeft mijn man dan nog recht op werkloosheidsuitkering? Wat met zijn belastingen? Kun je een zelfstandige status weer opheffen na een paar maanden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 aug 2015 21:08

zelfstandige via interimkantoor? Iets stinkt hier héél erg.

Gies
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 30 aug 2015 22:13

Bedankt voor der reactie Ja, dat dacht ik ook al. Maar omdat ik niet goed op de hoogte ben van Belgisch recht, wou ik weten of dit een gebruikelijke constructie was. Ik vond dat er een luchtje aan zat. Het klonk mij als schijnzelfstandigheid in de oren.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”