Veelvuldig ziek?

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

Veelvuldig ziek?

#1 , 27 aug 2015 07:44

Hallo,
Even een vraagje. Mijn vriend is sinds deze maand begonnen met werken bij arbeidszorg.
Helaas, door omstandigheden, heeft jij vandaag voor de 3e keer moeten bellen dat hij ziek is... (1x griep gehad, 2x migraine aanval gehad) hij heeft wel altijd netjes gezorg voor een doktersbriefje, maar concreet houdt dit in dat hij nog maar 3 van de 9 dagen is kunnen gaan werken.
Als hij te vaak ziek is (wel altijd gewettigd) kunnen ze hem dan ontslaan? Want hij is hier wel bang voor, Marja gaan werken met griep of migraine (hij doet groendienst, in de zon dan nog) is natuurlijk ook geen optie =S
Iemand die onze vraag zo duidelijk mogelijk kan beantwoorden?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 aug 2015 08:12

Ze kunnen hem ontslaan wegens veelvuldige afwezigheid (met als gevolg verstoren van de organisatie van de werkvloer), niet wegens ziekte.

lavielavie
Berichten: 4

#3 , 29 aug 2015 10:01

Ze kunnen je zeker ontslagen, heb dit namelijk ook gehad ben dit jaar veel ziek geweest ook altijd rechtvaardig met attest
nu heb ik maandag mijn ontslag gehad met opzeg

er bestaat geen echte wet of de werkgever je mag ontslaan voor die reden
enkel niet tijdens ziekte of zwangerschap

heb wel telefonisch contact gehad met fod voor arbeidswelzijn
het is wel zo dat je als je bewijs hebt dat ze voor die reden zouden ontslaan kan je dit voor de rechter trekken
omdat het discriminerend is en nog een ander woord maar was mij te moeilijk om dit te onthouden :-)
ontslag is ontslag ze kunnen dit niet ongedaan maken , wat ze wel kunnen is dat de werkgever een boete moet betalen

Nu in mijn geval is het anders ik probeer op één of andere manier toch het bewijs te leveren van de echte reden van het ontslag
mondeling is dit aan mij meegeven maar op papier staat dat dat de samenwerking niet loopt zoals hun verwachten
wat totaal niet klopt omdat ik altijd in orde was met alles
en dat ik altijd netjes op tijd op het werk aanwezig was
dus die reden vind ik totaal niet op zijn plaats

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2015 10:16

Een werkgever kan ten allen tijde iedereen ontslaan, mits hij in zeer veel gevallen een verbrekingsvergoeding zal moeten betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2015 14:24

1 dag ziekteverlof om van griep te herstellen? Dan moet het toch een maandag of een vrijdag geweest zijn, zodat ook in het weekend kon uitgeziekt worden, want van griep ben je niet op één dag vanaf, hoor! Als dit één enkele dag was midden in de week, dan is dit voor een werkgever compleet ongeloofwaardig. Ziektebriefje of niet... Hij zal je er misschien niet voor kunnen ontslaan, maar een goede indruk geeft het wel niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 sep 2015 15:50

op een ziektebriefje staat de reden niet en er zijn effectief regelmatig wat mensen (inclusief mezelf) die na 1 dag thuisblijven terug geschikt genoeg zijn om naar het werk te gaan. bvb van een buikgriep herstel je best rap. (zie bvb: http://merckmanual.nl/mmhenl/sec23/ch27 ... iep&alt=sh , "Als gastro-enteritis langer dan 12 tot 24 uur aanhoudt... ").

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 sep 2015 14:23

Tja, op het ziektebriefje staat het niet, maar als de vriend van de topic starter zelf belt en zegt: "Ik ga vandaag een dagje thuisblijven, want ik heb griep!"... Het is een werkgever ook niet verboden zich een mening te vormen over zijn werknemers en op basis daarvan de samenwerking al dan niet verder te zetten. Zolang de wettelijke opzeg / verbrekingsvergoeding gerespecteerd wordt, is ontslag immers altijd een optie.

Maar de vraag van de TS is al beantwoord, denk ik: ja, een werkgever kan een werknemer ontslaan, mits in acht neming van de opzeg / verbreking. Uw vriend maakt zich dus terecht zorgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 08 sep 2015 14:44

Tja, op het ziektebriefje staat het niet, maar als de vriend van de topic starter zelf belt en zegt: "Ik ga vandaag een dagje thuisblijven, want ik heb griep!"... Het is een werkgever ook niet verboden zich een mening te vormen over zijn werknemers en op basis daarvan de samenwerking al dan niet verder te zetten. Zolang de wettelijke opzeg / verbrekingsvergoeding gerespecteerd wordt, is ontslag immers altijd een optie.
als die mening gebaseerd is op een aangifte ziekte, is dat ontslag sanctioneerbaar.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 sep 2015 16:52

De meeste werkgevers zijn niet dom. Zoals hierboven gezegd: veelvuldige afwezigheid met gevolgen voor het functioneren van het bedrijf, is reden genoeg voor ontslag. Zelfs de reden "voldoet niet aan de verwachtingen" kan gebruikt worden... Uiteraard kan de (ex-)werknemer ieder ontslag aanvechten, maar of het de moeite is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 08 sep 2015 16:59

de reden "voldoet niet aan de verwachtingen" is geen correcte motivering voor het ontslag, tenzij de werkgever de verwachtingen op voorhand duidelijk gedefinieerd heeft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 sep 2015 09:31

Zoals ik al zei: werknemer kan ALTIJD een ontslag aanvechten. De vraag is of het de moeite is... Concreet in deze situatie stelt de vriend van de topic starter zich door de veelvuldige afwezigheid, weldegelijk bloot aan een geldig ontslag (want dat was de concrete vraag, als ik mij niet vergis).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”