ontslag met wederzijds akkoord

lorespruyt
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag met wederzijds akkoord

#1 , 23 aug 2015 12:24

Vrijdag 21 aug 2015 heb ik mijn ontslag gekregen als poetsvrouw. Blijkbaar waren sommige van mijn klanten niet tevreden. Ook het feit da ik op 2 september geopereerd moet worden heeft hier denk ik ook mee te maken.
Mijn bazin had me een papier voor mijn neus geschoven dat ik moest tekenen. Ik dacht dat dit een gewone beëindiging van mijn contract was. Maar als ik alles goed las. Stond er dat mijn ontslag gebeurde met onderling akkoord. Zonder opzegtermijn en opzegvergoeding. Ze had me hier ook niet over geïnformeerd en ik ben een leek op zulke vlakken.
Nu is mijn vraag: kan ik een uitkering krijgen? Zoals ik hierboven al vermelde moet ik 2 september aan mijn heup geopereerd worden, maar als ik niet kan stempelen heb ik waarschijnlijk ook geen recht op een ziekte uitkering. Waardoor mijn operatie (die echt wel nodig is) misschien niet kan doorgaan. Hierbij komt ook nog dat we verplicht moeten verhuizen, omdat het huurhuis van mijn schoonouders wordt afgebroken. Van al dit alles, had mijn bazin weet van.
Weet iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 aug 2015 11:31

Je kan een uitkering aanvragen, maar zal dan uitleg moeten geven waarom je zoiets getekend hebt. En een volwassene wordt verondersteld te begrijpen wat je tekent... Een sanctie zal dus normaal gezien het gevolg zijn, tenzij je kan aantonen dat je dat om medische redenen zou gedaan hebben.

Je hebt sowieso wel recht op ziekteuitkeringen als je recht had gehad mocht je werken.

Booke
Berichten: 112

#3 , 24 aug 2015 13:01

Wanneer je ontslag in onderling akkoord tekent heb je GEEN recht op een uitkering. Om een werkloosheidsuitkering te ontvangen moet je 'onvrijwillig werkloos' zijn.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 aug 2015 13:03

Wanneer je ontslag in onderling akkoord tekent heb je GEEN recht op een uitkering. Om een werkloosheidsuitkering te ontvangen moet je 'onvrijwillig werkloos' zijn.
je kan echter, zelfs na vrijwillig werkloos te zijn, altijd een uitkering aanvragen. De RVA zal oordelen en meestal na verloop van een sanctie een uitkering toekennen.

Booke
Berichten: 112

#5 , 24 aug 2015 13:09

Klopt maar als ik het zo lees heeft ze dadelijk een werkloosheidsuitkering nodig anders kan ze zich niet laten opereren. Zo een sanctie kan wel even duren denk ik.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 aug 2015 13:12

maar heeft geen invloed op ziekteuitkeringen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”