Wie kan dit begrijpen????

johant
Topic Starter
Berichten: 3

Wie kan dit begrijpen????

#1 , 21 aug 2015 17:50

Hallo,
Eventjes heel in het kort een situatieschets( details zijn altijd beschikbaar)

Mijn zoon was een 5tal jaren werkzaam bij een bvba. Alles ok, geen vuiltje aan de lucht. Tot....hij sinds januari 2015 geen loon meer kreeg en ook geen loonfiches.
Na toch nog 4 maanden blijven doorwerken(zonder inkomsten) kreeg hij eind april via sms het bericht dat hij tijdelijk economisch werkloos zou worden tot later in de week.
Geen enkele uitleg en wat slechter is, geen officieele papieren hieromtrent.

Sinds dan wacht hij op enige vorm van regularisatie maar tevergeefs.
Laat ons duidelijk wezen dat hijzelf nooit in opspraak kwam in het bedrijf(hij was ook de enige werknemer) en dat hij nooit zelf ontslag gegeven heeft.
De situatie is ondertussen onhoudbaar. Geen inkomen( sinds jan) en ook geen recht op een vervangingsinkomen aangezien hij nog steeds niet beschikt over bv C4.
Zijn werkgever weigerde tot heden alle vorm van communicatie( zelfs met vakbond, rva, toezicht sociale wetten,....)
Hij zal ooit wel de achterstallen, boetes, enz krijgen dat staat buiten kijf(arbeidsrechtbank) maar wat nu belangrijk is voor hem is dat hij terug kan gaan werken( wat hij zondermeer al lang wil) maar dat niemand van de instanties hem duidelijkheid kan bieden. Hij "mag" opnieuw contractueel gaan werken maar niemand durft of kan het op papier zetten. Grootste probleem of vraag is dus voor hem... Kan hij terug gaan werken zonder dat zijn sociale rechten (via ex werkgever)kunnen geschaad worden ?
Met andere woorden, kan hij terug gaan werken met de zekerheid dat hij nog steeds aanspraak maakt op de achterstallen enz...?
Iedereen zegt ja maar niemand bewijst het....!!!!
Sinds jan 2015 tot nu zonder enige vorm van inkomsten door de onwil van de werkgever, dit kan niet meer...!!Kan iemand helpen????? Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 aug 2015 19:56

Heeft hij al eens contact opgenomen met de personeelsdienst van zijn bedrijf? Dat is toch een eerste vereiste in deze, maar uit uw uitleg maak ik op dat dit niet is gebeurd.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 21 aug 2015 20:19

Hij is daar de enige werknemer, wie denk je dat daar personeelsdienst speelt................. niemand

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 aug 2015 20:25

Hij vult dus zijn sociale documenten in, keurt zijn ziekteverlof goed en betaald zich zelf.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 aug 2015 21:26

Heeft hij de werkgever al in gebreke gesteld?

johant
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 22 aug 2015 13:12

Heeft hij al eens contact opgenomen met de personeelsdienst van zijn bedrijf? Dat is toch een eerste vereiste in deze, maar uit uw uitleg maak ik op dat dit niet is gebeurd.
Hey mava105,
Het bedrijf bestaat uit enkel de wergever waar mijn zoon de enige werknemer was. Dus, "de baas" deed alles wat papierwerk was, er is niemand anders.

johant
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 22 aug 2015 13:25

Heeft hij de werkgever al in gebreke gesteld?
Hey JPV,

Hij moest inderdaad al langer stappen ondernomen hebben zeker na 4 opeenvolgende maanden zonder loon/ loonfiches, maar hij handelde ter goedertrouw en dacht dat het wel zou"goed" komen. Eind april is hij uiteindelijk toch naar de vakbond gestapt en die stuurden hem ook van hier naar daar en gaven totaal geen deftige uitleg. Na veel aandringen en pas vorige maand wisten ze ons te vertellen dat "zij" het contract als verbroken zagen. ( dit is volgens mij onzin want zij kunnen geen contract verbreken, dacht ik),
Ondertussen is er nu een ontwerp voor dagvaarding gemaakt. Dit op zich is denk ik normaal en het zal zijn gangetje wel lopen maar ondertussen heeft mijn zoon nog steeds geen inkomen en weet hij niet of hij nu kan/ mag gaan werken zonder " in de fout" te gaan en alle rechten te verliezen.
Niemand, rva, vakbond, toezicht op sociale wetten( die allemaal het dossier goed kennen) kunnen hieromtrent uitsluitsel geven. Wij weten nu ook niet meer wat te doen. Help???!!!

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 22 aug 2015 14:24

Betreft het kan/mag/gaan werken dezelfde werkgever? Gewoon zich terug aanbieden op het werk? Misschien moest hij dat al lang gedaan hebben?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 22 aug 2015 15:06

Heeft hij de werkgever al in gebreke gesteld?
Hey JPV,

Hij moest inderdaad al langer stappen ondernomen hebben zeker na 4 opeenvolgende maanden zonder loon/ loonfiches, maar hij handelde ter goedertrouw en dacht dat het wel zou"goed" komen. Eind april is hij uiteindelijk toch naar de vakbond gestapt en die stuurden hem ook van hier naar daar en gaven totaal geen deftige uitleg. Na veel aandringen en pas vorige maand wisten ze ons te vertellen dat "zij" het contract als verbroken zagen. ( dit is volgens mij onzin want zij kunnen geen contract verbreken, dacht ik),
Ondertussen is er nu een ontwerp voor dagvaarding gemaakt. Dit op zich is denk ik normaal en het zal zijn gangetje wel lopen maar ondertussen heeft mijn zoon nog steeds geen inkomen en weet hij niet of hij nu kan/ mag gaan werken zonder " in de fout" te gaan en alle rechten te verliezen.
Niemand, rva, vakbond, toezicht op sociale wetten( die allemaal het dossier goed kennen) kunnen hieromtrent uitsluitsel geven. Wij weten nu ook niet meer wat te doen. Help???!!!
je antwoordt niet op m'n vraag... als hij nog niet in gebreke gesteld is, is de arbeidsovereenkomst niet noodzakelijk verbroken. Je moet eerst de verbreking vaststellen (kan via dagvaardiging), maar best pas nadat je de werkgever officieel in gebreke gesteld hebt voor het niet verschaffen van werk.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 22 aug 2015 15:46

Hoe hadden werkgever en werknemer dagdagelijks contact, of was dat er zelfs niet?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”