ontslagen zonder waarschuwing

Dennis84
Topic Starter
Berichten: 3

ontslagen zonder waarschuwing

#1 , 20 aug 2015 21:05

Hallo iedereen.

Graag had ik een beetje informatie ingewonnen i.v.m. mijn ontslag.
Ik ben momenteel 10 jaar tewerkgesteld in een voorziening die werkt met jongeren met gedrags en emotionele stoornissen.
in de 10 jaar dat ik hier tewerkgesteld ben heb ik nooit een negatieve evaluatie of beoordeling gekregen.
Sinds een jaar hebben we een nieuwe directeur gekregen.
Met deze Directeur heb ik een discutie gehad waarbij ik me nogal emotioneel uitgelaten heb i.v.m. materiële schade die ik opgelopen heb nadat ik aangevallen was door 1 van de jongeren. De discutie draaide over wie er zou opdraaien voor de materiële schade. Zoals ik eerder aangaf heb ik me tijdens een gesprek nogal emotioneel uitgelaten T.A.V de directeur van de voorziening. Ik heb dan S 'avonds een mailtje gekregen waarbij vermeld stond dat de Directeur niet gediend as met de toon waarop het gesprek verlopen is , en dat hij in navolging hiervan een gesprek met mij wenste te voeren. Eenmaal aangekomen op het gesprek mocht ik mijn zegje doen wat ik op een rustige en beleefde manier gedaan heb. Na het gesprek kreeg ik te horen dat ik ontslagen was. Niet met onmiddellijke ingang maar wel met een opzegperiode van 10 maanden. Ik heb gedurende de 10 jaar dat ik hier tewerkgesteld ben nooit een negatieve beoordeling of waarschuwing gekregen. De directeur geeft als reden aan dat onze pedagogische visies te ver uit elkaar liggen. Zelf had ik echter verwacht dat ik bijvoorbeeld wel eerst een mondelingen en officiële waarschuwing zou gekregen hebben. Dit is echter niet het geval. Ik word bovendien voor mijn opzegperiode in een andere niet dankbare functie geplaatst waardoor de directeur volgens mij hoopt dat ik zelf ontslag neem. Dit ben ik niet natuurlijk niet van plan. Anderzijds kan hij het mij de komende 10 maanden nog erg moeilijk maken door mij nu plots in een totaal andere functie te zetten met uren die voor mij moeilijk te presteren zijn. Wanneer ik op google zoek kom ik overal tegen dat ik normaal wel eerst een officiële waarschuwing zou moeten krijgen met een verbeterplan vanuit de werkgever. Dit omdat ik dan in de mogelijkheid zou zijn om hieraan iets te doen. Ik ben van plan om wanneer mijn ontslagbrief aankomt hiermee naar de vakbond te gaan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? of die me enkele tips zouden kunnen geven.

MVG Dennis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 aug 2015 23:02

U hebt materiële schade zegt u is daar ook lichamelijke?
Is er begeleiding geweest na die traumatische ervaring?

Dennis84
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 aug 2015 23:17

Buiten enkele dagen pijn aan mijn been had ik enkel een gebroken laptop.

Reclame

Dennis84
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 20 aug 2015 23:18

Nee van begeleiding is niet veel sprake.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 aug 2015 08:34

Die andere pedagogische visie, heeft dat concreet te maken met je aanpak van het incident die geleid heeft tot die materiele schade? Wiens eigendom was de laptop?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2015 09:19

Als het ontslag al terecht zou zijn, mag uw werkgever niet zomaar eenzijdig uw arbeidscontract (waarin normaal gezien de uren staan die u moet presteren) veranderen. Als uw arbeidscontract dus een werkrooster voorziet van maandag tot vrijdag van 8u tot 17u, mag uw werkever u tijdens uw opzeg niet zomaar van dinsdag tot zaterdag, telkens van 12u tot 21u laten werken, om maar iets te zeggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”