Niet concurrentie beding bij minder dan 6 maand

Rverhaeve
Topic Starter
Berichten: 6

Niet concurrentie beding bij minder dan 6 maand

#1 , 20 aug 2015 15:00

Goedenamiddag,

ik zit met een ontslag bij werkgever, op minder dan 6 maand na indienst neming.


Er staat een niet-concurrentiebeding in mijn contract, en aan alle voorwaarden zijn voldaan qua loon, beperkingen van het beding, etc etc.

Ik lees dat normaal gezien een niet concurrentie beding niet geldig is als ontslag binnen de 6 maand volgt na het ingaan van het contract.

Maar ik lees ook op diverse forums, dat als de voorwaarden van een niet concurrentie beding niet worden nageleefd, de werkgever nog altijd binnen de 15 dagen moet aangeven dat hij er van afziet. Zoniet is het wel bindend in de uitbetaling en beperkingen voor de werknemer betreffende zijn keuze waar hij wil werken.

Nu is mijn vraag, klopt het dus, dat ook in mijn geval, bij ontslag binnen de 6 maand, de werkgever wel degelijk nog officieel en binnen de 15 dagen moet afzien van het niet concurrentie beding? Of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2015 15:58

Ik dacht dat de wetgeving over concurrentiebeding nergens spreekt over een periode van 6 maanden, maar enkel over de proefperiode. Als u dus nog in uw proefperiode zit en wordt ontslagen, dan heeft het beding geen uitwerking. Er zijn nog een paar andere gevallen waarin het beding geen uitwerking heeft.

Als u in een geval zou zitten waarin een beding wel zijn uitwerking heeft, dan dient uw werkgever u een eenmalige uitbetaling te doen die uw toekomstig loonverlies ten gevolge van het beding compenseert. De werkgever heeft dan echter de optie om van het beding (en dus de vergoeding) af te zien en dient dat dan binnen 15 na beëindigen van de werkrelatie kenbaar te maken aan de werknemer.

De wetgeving bevat nogal wat ALS ... DAN constructies, dus zonder specifieke info over CAO, sector en specifieke activiteit, zult u het met bovenstaande uitleg moeten doen.

Rverhaeve
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 20 aug 2015 18:48

Ik lees nochtans overal dat het gaat over 6 maand, nergens zie ik iets over een proefperiode.
mijn contract specifieert overigens dat er geen proefperiode is.



http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42012

"Het beding heeft geen uitwerking:

hetzij ingeval van beëindiging gedurende de eerste 6 maanden vanaf de aanvang van de overeenkomst;
hetzij, na afloop van deze duur van 6 maanden, ingeval van ontslag op initiatief van de werkgever zonder dringende reden in hoofde van de werknemer;
hetzij, na afloop van deze duur van 6 maanden, ingeval van ontslag op initiatief van de werknemer wegens een dringende reden in hoofde van de werkgever. "

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2015 09:18

Mijn excuses, u heeft gelijk. Bij de invoering van het eenheidsstatuut heeft men de proefperiode vervangen door een vaste periode van 6 maanden. Maar de kern van het antwoord blijft hetzelfde: enkel als de werkgever wil af zien van het concurrentiebeding moet hij dit binnen 15 dagen aan de werknemer kenbaar maken. Als er niet aan de voorwaarden van het concurrentiebeding is voldaan, dan is het van rechtswege al onbestaande. Het zou dan ook zinloos zijn om de werkgever kenbaar te laten maken dat hij af ziet van een recht dat hij in de eerste plaats al niet heeft.

Rverhaeve
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 21 aug 2015 14:46

Ok bedankt voor de opheldering
goed weekend

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”