Ontslag nemen of laten ontslaan: wat is het beste?

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Ontslag nemen of laten ontslaan: wat is het beste?

#1 , 05 aug 2015 15:34

Ik ga op wereldreis en heb mijn werkgever hierover al geïnformeerd. We zijn tot de conclusie gekomen dat onbetaald verlof geen optie is, als ik wegval MOETEN ze op zoek gaan naar een vervanger. Tijdskrediet evenmin want ik heb nog niet genoeg anciënniteit/carrière opgebouwd.

Voor dat ik mijn ontslag aanbied, wil ik eerst weten wat de voor -en nadelen zijn van ontslag geven? En wat zijn de voor -en nadelen van ontslag krijgen? Dit voor zowel werknemer als werkgever graag op een rijtje. Zo kan ik één van de twee keuzes voldoende argumenteren bij mijn werkgever. Graag ook financiële voor -en nadelen bij vermelden aub.

Een werkloosheidsuitkering hoef ik niet (ik ga immers op wereldreis, zou toch maar geschorst worden door de RVA), maar misschien zijn er nog belangrijke sociale rechten verbonden aan ontslagen worden ipv ontslag nemen... weet ik niet. Vandaar deze vraag dus!

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 aug 2015 15:38

hoe lang ga je op wereldreis?

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 05 aug 2015 15:42

hoe lang ga je op wereldreis?
Onbepaalde tijd. Mininum 3 maanden.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2015 15:34

Voor dat ik mijn ontslag aanbied, wil ik eerst weten wat de voor -en nadelen zijn van ontslag geven? En wat zijn de voor -en nadelen van ontslag krijgen? Dit voor zowel werknemer als werkgever graag op een rijtje. Zo kan ik één van de twee keuzes voldoende argumenteren bij mijn werkgever.
Toch even vermelden dat je sociale fraude pleegt (en je wergever ook) indien je je werkgever vraagt je te ontslaan in plaats van zelf ontslag te nemen, en je werkgever hier aan meewerkt. In principe kan je dus enkel ontslag geven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 aug 2015 17:52

geen sociale fraude als hij geen werkloosheidsuitkeringen aanvraagt of dergelijke.

Behalve in een aantal specifieke sectoren is er geen voordeel om je te laten ontslaan ipv ontslag te nemen. Behalve als je later, bij terugkeer, natuurlijk wlh wil krijgen, maar dan telt wat Gebruiker21 zegt.

Onthou trouwens altijd dat je bij een langdurige reis je recht op terugbetaling ziektekosten zal kwijtspelen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”