zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en ontslag nemen

eg
Topic Starter
Berichten: 1

zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en ontslag nemen

#1 , 17 okt 2007 22:29

momenteel in zwangerschapsverlof. voltijds ouderschapsverlof aangevraagd. werk als bediende (moet over heel het land bij klanten zijn). standaard werkplaats oorspronkelijk dicht bij huis, tijdens zwangerschap veranderd naar een andere zetel met files inclusief 1.5 uur extra rijden (x2 per dag).

kan ik mijn ontslag al nemen tijdens mijn zwangerschapsverlof, gaat mijn ouderschapsverlof dan nog door en wanneer loopt mijn opzegperiode (tijdens zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof) ?

is de verandering van standaard werkplaats (hoewel dikwijls op de baan) een reden voor de RVA om toch werkloosheidsuitkering te krijgen, hoewel ik zelf mijn ontslag neem ?

in mijn contract staat een concurrentiebeding, maar ik verdien volgens de tweede categorie (het moet in een cao staan, dat een concurrentiebeding geldig is): ben ik dan gebonden aan dat concurrentiebeding (paritair comite 281 (of is het 218, in elk geval, die algemene)) ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 okt 2007 12:10

“Art.28.De uitvoering van de overeenkomst wordt geschorst :...2° tijdens de periodes van verlof en arbeidsonderbreking bedoeld in de artikelen 39 en 42 tot 43bis(=moederschapsbescherming), van de arbeidswet van 16 maart 1971.Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst OPZEGGEN tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28...2°...Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

“Art.7.§ 1. In geval van uitoefening van het recht op ouderschapsverlof wordt de uitvoering van de arbeidsovereenkomst volledig GESCHORST voor een periode van 3 maanden....”(29 APRIL 1997. - Nationale Arbeidsraad. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 64 van 29 april 1997, tot instelling van een recht op ouderschapsverlof).

Is de arbeidsovereenkomst door opzegging BEËINDIGD dan kan ze niet meer GESCHORST worden tijdens ouderschapsVERLOF.

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Wie zijn arbeidsovereenkomst opzegt is niet ‘wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon’.

"Art.20.De werkgever is verplicht:1°. de werknemer te doen arbeiden op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen..."(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘De partij die eenzijdig een belangrijke wijziging in de overeengekomen arbeidsplaats aanbrengt,beëindigt de overeenkomst onrechtmatig (en ONMIDDELLIJK),tenzij uit de overeenkomst of uit de aard van de dienstbetrekking of van de uitgeoefende functie kan worden afgeleid dat de partijen de arbeidsplaats niet als een essentieel bestanddeel van de overeenkomst hebben beschouwd.Hiertoe dient de rechter niet vast te stellen dat de partij die de overeenkomst wijzigt ook de wil had ze te beëindigen‘(Cass. 27 juni 1988,R.W. 1988-89,846-847,J.T.T. 1988,492,noot).

Uit ‘(moet over heel het land bij klanten zijn)’ ZOU kunnen afgeleid worden dat in uw geval ‘de partijen de arbeidsplaats niet als een essentieel bestanddeel van de overeenkomst hebben beschouwd’.

“Art.17.De werknemer is verplicht :...3° zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen daarvan, zich ervan te onthouden :...b) daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of daaraan mede te werken...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Die bepaling kan nader omschreven worden in de arbeidsovereenkomst.

Onderzoek zelf de CAO’s van Paritair Comité 218 in:
http://www.werk.belgie.be/resultsCAO.as ... hIMMj8AgA=

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”