Ontslag tijdens economisch werkloos

AnB1
Topic Starter
Berichten: 21

Ontslag tijdens economisch werkloos

#1 , 30 jun 2015 18:33

Is het mogelijk om een ontslag in te dienen tijdens een periode van economisch werkloos. Ik zou graag mijn ontslag indienen
zonder opzegtermijn of opzegvergoeding te moeten betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jun 2015 20:13

klopt. Indien u economisch werkloos wordt gesteld, kan u onmiddellijk weg (zonder opzeg, wel met brief natuurlijk).

AnB1
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 01 jul 2015 09:25

Dus als ik vanavond een bericht krijg dat ik morgen economisch werkloos ben, dan kan ik onmiddelijk een brief opsturen en men ontslag indienen? Ook als dit maar 1 dag is bv? Want op men werk zeggen ze nooit van te voren zoveel dagen economisch. Ze sturen me elk avond omstreeks 21u30 een sms voor de dag nadien.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 jul 2015 09:30

Je kan dat zelfs gewoon in een periode dat de werkgever economische werkloosheid heeft aangegeven (dus dat het op het werk uithangt dat je mogelijks moet doppen).

AnB1
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 01 jul 2015 09:32

Hij geeft het nooit van te voren aan. Zoals ik al zei ze sturen het 1 dag van te voren laat in de avond. Dus in't vervolg als ik nog zo'n sms ontvang, dan kan ik meteen een brief opmaken en opsturen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 jul 2015 09:36

De periode waarin je mogelijks economisch werkloos bent (dus niet de dagen dat je effectief moet doppen) moeten uitgehangen worden op de bedrijfsvloer. Gebeurt dit niet, contacteer dan de RVA, die kunnen je zeggen of er momenteel economische werkloosheid voor jou mogelijk is.

Pas op: het moet over economische werkloosheid gaan, niet tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer.

AnB1
Topic Starter
Berichten: 21

#7 , 01 jul 2015 09:59

Het gaat hier over een strijkatelier. Het hangt nooit op wanneer de werknemers economisch werkloos zijn van te voren. Volgens hun kunnen ze het pas in de avond weten om te zien of er voldoende strijk(werk) is voor de volgende dag.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 jul 2015 10:39

Zoals nu al 2 keer gezegd: het is neit omdat ze het niet op voorhand weten, dat ze niet op voorhand moeten uithangen dat je MOGELIJKS economisch werkloos kan gesteld worden. Om iemand economisch werkloos te stellen, moeten 2 zaken gebeuren:
- aangifte op voorhand dat de economische werkloosheid MOGELIJK is. gebeurt meestal per periode van een maand, dacht ik.
- aangifte van de effectieve economische werkloosheid. Gebeurt dag per dag, tenzij voor een langere periode economische werkloosheid gekend is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jul 2015 11:00

meestal per periode van een maand, dacht ik.

Als er een volledige schorsing is dan is dit 1 maand
Als er 3 dagen werkloosheid per week is dan is dit 3 maanden

Als er 2 dagen werkloosheid per week is dan is dit 12 maanden.

Dit was vroeger toch het geval.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AnB1
Topic Starter
Berichten: 21

#10 , 01 jul 2015 12:23

Ik ben met men probleem al naar de RVA geweest, en ze zeggen dat ze men klacht goed ontvangen hebben. Ze mogen niets zeggen over mogelijke stappen die ze hebben of gaan ondernemen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 01 jul 2015 19:18

meestal per periode van een maand, dacht ik.

Als er een volledige schorsing is dan is dit 1 maand
Als er 3 dagen werkloosheid per week is dan is dit 3 maanden

Als er 2 dagen werkloosheid per week is dan is dit 12 maanden.

Dit was vroeger toch het geval.
hangt af van bedrijf, sector en verleden van het bedrijf. Je hebt situaties waarbij er een schorsing is van 25 weken, gevolgd door 1 week verplichte werkweek...

@OP: je moet de RVA op zich niet contacteren om klacht in te dienen, wel om te weten wanneer de periode van volledige schorsing aangegeven is. Doe dat bij de dienst tijdelijke werkloosheid.

Bittersweet
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 mei 2017 19:00

Beste.

Ik kom uit zwangerschap verlof en werk normaal 20 uren in een week. Nog nooit 20 uren gedaan daar. Altijd tussen 5 en 18 uren.
In een poets bedrijf.
Ik sta nu al tijdje economische werkloos.
Werk nu maar 3 uren in een week. En dat is echt te weinig. Ze hebben geen werk voor mij in mijn regio.
Met dat ik groot gezin heb werk ik deeltijds.
En krijg ik bij van rva.
Ik ben op zoek naar ander werk.
Heb iets gevonden maar dit is maar voor 18 uur te week, maar wel met zekerheid die 18uur.
Kan ik nog dan van rva uitkering krijgen, met dat ik contract zou hebben van 2 uur minder dan mijn contract nu.
Want ik dacht dat je huidig werk mag verlaten, voor contract van zelfde uren of voor minder uren maar hogere verloning om blijven uitkering te krijgen van rva.
Als ik nu toch werk verlaat voor dat 1uur contract. Wat betekent dat voor mijn uitkering.

Mvg

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”