Contract verbreken ( jobstudent!)

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Contract verbreken ( jobstudent!)

#1 , 25 jun 2015 18:55

Hallo

Ik werd vorige week door randstad gevraag om in een bedrijf te werken. Hierbij kreeg ik een contract voor 3 weken. ( waar ik VOLGENDE week pas zou beginnen werken)
Helaas kreeg ik vandaag een telefoontje dat ze nietmeer op zoek waren naar een jobstudent en dat ik dus niet hoefde te werken.
MAAR, ik heb reeds een contract van 1 week getekend, gaat dit nu gewoon naar de vuilbak?
Ik heb ergens een verbrekingsvergoeding gelezen. Wat kan ik doen om hierbij aan een vergoeding te komen?
Ik had toen ook een keuze ergens anders te werken, had voor hun gekozen maar nu sta ik weer werkloos. Ik denk de contract ook de bedoeling is om ergens te gaan werken. Het zou ook niet fijn zijn als ik niet zou opdagen terwijl ik een contract heb getekend.

Kan iemand mij hierbij zo snel mogelijk helpen? Moet ik met het bedrijf zelf gaan praten of hoe zit dat?

Groetjes
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2015 09:47

U hebt vermoedelijk een contract van 1 week getekend met Randstad, niet met het bedrijf waar u effectief gaat werken? In dat geval moet u met Randstad praten, niet met het bedrijf waar u tewerkgesteld zou worden. U hebt normaal gezien recht op een opzegtermijn van 3 dagen (of een verbrekingsvergoeding die gelijk is aan het loon van 3 dagen), als ik het goed heb.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 jul 2015 12:31

klopt

Reclame

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#4 , 06 jul 2015 06:47

Kan er mij iemand bevestigen of dit waar is of niet.

Ik ben naar randstad geweest, ik vroeg of ik een vergoeding kreeg of niet.
Antwoord was:
Op je contract staat er een proefperiode van 2 dagen, dit wil zeggen dat je contract verbroken kan worden voor je begint te werken of tijdens de 2 dagen van je proef, de 3 de dag dat je gaat werken kunnen ze niet zomaar je contract verbreken.

Ze zeiden dus dat ze dat konden doen wegens de proefperiode? Klopt dit wel? Lijkt me allemaal wel raar.
Groetjes
Leuven the place to be!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2015 08:59

Daar hebben ze misschien wel een punt. Blijkbaar heeft een studentencontract sowieso een proeftijd van 3 dagen, waarbij zowel werkgever als werknemer zonder opzegging of vergoeding het contract kan verbreken. Ik vind niet meteen iets terug over het verbreken voor dat het contract begonnen is, maar mogelijk hebben ze dus wel gelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#6 , 23 jul 2015 01:31

Even toch terugkomen ( misschien handig voor mensen die in de toekomst hiermee ook problemen hebben)
Als je een contract tekent via intiem, hebben ze 3 dagen de tijd ( vanaf dat je begint te werken) om je contract te verbreken. ( de dagen dat je werkt worden betaald, de rest niet)
Dus als ze het na 1 dag verbreken, betalen ze 1 dag. Als ze het een week ervoor verbreken ( zonder dat je begint te werken) krijg je dus GEEN vergoeding.

Je krijgt enkel een vergoeding als ze je contract na de 3 de dag verbreken. ( en dat enkel op de contract dat je tekent, opletten als ze zeggen dat ze je een contract opsturen, komt altijd later!)
Leuven the place to be!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jul 2015 11:54

Vreesde ik al voor. Bedankt voor de info...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jul 2015 15:33

Even toch terugkomen ( misschien handig voor mensen die in de toekomst hiermee ook problemen hebben)
Als je een contract tekent via intiem, hebben ze 3 dagen de tijd ( vanaf dat je begint te werken) om je contract te verbreken. ( de dagen dat je werkt worden betaald, de rest niet)
Dus als ze het na 1 dag verbreken, betalen ze 1 dag. Als ze het een week ervoor verbreken ( zonder dat je begint te werken) krijg je dus GEEN vergoeding.

Je krijgt enkel een vergoeding als ze je contract na de 3 de dag verbreken. ( en dat enkel op de contract dat je tekent, opletten als ze zeggen dat ze je een contract opsturen, komt altijd later!)
wet 24/7/1987
Art. 5.Behoudens strijdige overeenkomst worden de eerste drie arbeidsdagen als proeftijd beschouwd. Tot bij het verstrijken van die tijdsduur mag ieder van de partijen de overeenkomst beëindigen, zonder opzegging noch vergoeding.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”