Stoppen als onthaalmoeder en opleiding volgen vdab

zjuul
Topic Starter
Berichten: 6

Stoppen als onthaalmoeder en opleiding volgen vdab

#1 , 21 jun 2015 18:49

Beste,

Momenteel ben ik onthaalmoeder.
Omdat we binnen de kortste tijd toch opleidingen moeten volgen om nog te mogen doorgaan met onthaalmoeder wil ik nu een degelijk opleiding gaan volgen.
Ik wil dus verpleegkunde gaan studeren bij de vdab, dagopleiding, mijn motivatie bij de vdab vonden ze prima!
Nu is het zo dat als ik een uitkering wil krijgen mij moet richten tot mijn vorige werkgever (supermarktketen) en daar een verklaring zou moeten krijgen dat men mij niet meer kan gebruiken.
Dit willen ze echter niet doen omdat er dus voldoende werk is.
Dat zou betekenen dat ik nu opnieuw moet solliciteren, hopen dat ze mij niet aannemen en in het slechtste geval als ze me wel aannemen zorgen dat ze me zo snel mogelijk terug ontslaan.
Als ik maar dat papier in handen heb.
Dit is toch de omgekeerde wereld ???

Wie weet raad?

gr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jun 2015 07:55

De omgekeerde wereld? Werkloosheidsuitkering is er voor mensen die onvrijwillig werkloos zijn. Het is niet meer dan logisch dat, als je vroegere werkgever werk heeft voor je, je dat werk moet aanvaarden.

Ik snap niet over welke omgekeerde wereld je het hebt...

Didier25
Berichten: 33

#3 , 22 jun 2015 15:50

Besef maar goed dat er mensen zijn die werken voor jouw uitkering. Ik heb 5 jaar lang in het weekend gewerkt om mijn opleidingen te betalen en jij verwacht een uitkering? Dit is algemeen de trend geworden, mensen gaan kort ergens werken, laten hun ontslaan en krijgen dan hogere uitkering om te studeren....

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 22 jun 2015 18:26

M.a.w. TS mag niet terug gaan studeren omdat ze kans heeft op werk bij haar vorige werkgever?

VDG2
Berichten: 785

#5 , 22 jun 2015 20:04

TS mag wel gaan studeren, maar niet tegelijkertijd op frauduleuze wijze een uitkering trekken. Onvrijwillig werkloos moet ze zijn. Niet werk weigeren of vragen aan de ex-werkgever om valse verklaringen op papier te zetten.

Je kan gerust studeren én tegelijk werken, daar zijn voldoende systemen voor.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#6 , 23 jun 2015 10:24

Toen ik nog studeerde zat er iemand in mijn klas van ongeveer 35 jaar. De vrouw had altijd gewoon als arbeider gewerkt en wou van haar hobby haar werk maken, dus is ze terug gaan studeren. Nu, zij kreeg een uitkering van de VDAB, wel streng gebonden aan regels.

Maar ik had begrepen dat ziji gewoon had gevraagd of ze terug kon gaan studeren met een uitkering.

Blijkbaar ging dat toen dan toch. (we spreken wel van eind jaren 90)

Is dat dan tegenwoordig anders?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 jun 2015 10:54

is nooit veranderd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”