werkgever failliet

stanny2200
Topic Starter
Berichten: 1

werkgever failliet

#1 , 18 jun 2015 15:37

beste leden,

voor de eerste maal wend ik mij tot dit forum, omdat hopelijk jullie visies te kennen en te onderzoeken of ik verdere stappen kan zetten...

Mijn werkgever is op 2/06 failliet verklaart.
Ik was de enige bediende nog actief op die moment.
De zaak was eigendom van mijn (ex) schoonmoeder en een vennoot.
Door de (ex)familiale relatie gekoppeld aan het bedrijf, was ik steeds zéér nauw betrokken bij alle activiteiten en beslissingen.

Ik dien nog loon te krijgen voor maanden 11 en 12 van 2014 en gans 2015.
Vandaag vertelde de vakbond (niet zo zeer mijn vrienden omdat ik een zelfstandige ingesteldheid heb) dat eventuele loonachterstallen maar tot 3 maanden terug kunnen opgeëist worden. >>> mijn vraag is duidelijk: zijn er wegen om toch nog al mijn achterstallig loon te krijgen, hetzij door de zaakvoerders zelf verantwoordelijk te stellen?

Ik heb in 2015 een totaalbedrag van +/- 10000 euro voorgeschoten aan de zaak. Hiervan heb ik een 7000 euro terug.
Ik heb de nodige bewijzen van bedragen die ik betaald heb met privé geld. (achterstal huur mee helpen aanzuiveren om uithuiszetting te vermijden,... )
De bedoeling was om per einde mei de volledige terugbetaling te hebben van de gelden, echter is de realiteit anders uitgedraaid.
Ben ik voor deze gelden een bevoorrecht schuldeiser? Is er een manier om deze terug te vorderen?
Uiteindelijk staat er nog een serieuze openbare verkoop te wachten, welke zeker voldoende middelen zal opbrengen.

Graag jullie advies over wat en hoe en wie hierin een verhaal ziet om me juridisch bij te kunnen staan, graag uw gegevens per PM.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2015 16:22

Wat je loon betreft zal je bij de bevoorrechte schuldeisers staan dus achter de bijzondere schuldeisers.

Wat je andere gelden betreft sta je in de rij van de gewone schuld eisers, dus zeker zo snel mogelijk de curator ervan op de hoogte brengen, via een schuldvordering.

Wat betreft die zaakvoerders verantwoordelijk stellen, dit is bijna zo goed als uitgesloten als er geen strafbare feiten zijn gebeurt , ik denk dat je als werknemer ook niet vrij uit zou gaan, 7 maanden loon en dan nog een pak geld, en dit voor een werknemer ?????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 jun 2015 14:05

Vandaag vertelde de vakbond (niet zo zeer mijn vrienden omdat ik een zelfstandige ingesteldheid heb)
zo zie je, hulp van anderen kan dus toch nuttig zijn :).
dat eventuele loonachterstallen maar tot 3 maanden terug kunnen opgeëist worden. >>> mijn vraag is duidelijk: zijn er wegen om toch nog al mijn achterstallig loon te krijgen, hetzij door de zaakvoerders zelf verantwoordelijk te stellen?
niet tot 3 maand, tot een bepaald bedrag kan je alles terugkrijgen via het fonds voor sluitingen van ondernemingen. Afhankelijk van je loon kan dat X maand zijn.
Ben ik voor deze gelden een bevoorrecht schuldeiser?
enkel voor loon, niet voor de lening.
Is er een manier om deze terug te vorderen?
Uiteindelijk staat er nog een serieuze openbare verkoop te wachten, welke zeker voldoende middelen zal opbrengen.
dan zal je alles terugkrijgen als je je als schuldeiser registreert.
Graag jullie advies over wat en hoe en wie hierin een verhaal ziet om me juridisch bij te kunnen staan, graag uw gegevens per PM.

Mvg
gegevens van de vakbond kan je hier vinden: http://www.abvv.be" onclick="window.open(this.href);return false; ; http://www.acv-online.be" onclick="window.open(this.href);return false; ; http://www.aclvb.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”