Bijschrijven op doktersattest

felipe
Topic Starter
Berichten: 13

Bijschrijven op doktersattest

#1 , 13 jun 2015 00:14

Beste leden,

Ik zit met een probleem. onlangs was ik ziek geweest. Daarna ben ik terug begonnen met werken. Na een week moest ik terug thuis blijven wegens een andere ziekte. Ik heb een doktersattest gekregen voor 2 weken. om duidelijk te maken dat ik in een nieuwe periode van ziekte zit en dit niet de verlenging is van de vorige periode heb ik boven op de attest geschreven "andere ziekte". Ik heb het attest verstuurd via mail. Het antwoord van mijn werkgever was dat ik onmiddelijk het brief moest doorposten.

Nu mijn vraag is. kan dit als schriftvervalsing gelden? kan ik hiervoor ontslagen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 jun 2015 09:08

Wat bedoel je met "doorposten"?

felipe
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 13 jun 2015 17:03

Met de post opsturen

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 jun 2015 10:35

het feit dat je zelf iets bijgeschreven hebt, zolang het niet de bedoeling is om de waarde van een attest aan te passen, kan geen schriftvervalsing zijn. Je moet echter wel het originele attest aan de werkgever bezorgen.

felipe
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 15 jun 2015 02:37

het feit dat je zelf iets bijgeschreven hebt, zolang het niet de bedoeling is om de waarde van een attest aan te passen, kan geen schriftvervalsing zijn. Je moet echter wel het originele attest aan de werkgever bezorgen.
iK ben een copy gaan halen bij de dokter. Daar heeft de dokter opgeschreven dat het om een andere ziekte gaat. Moet ik nog altijd die eerste brief opsturen of is het voldoende dat ik de 2de opstuur met opschrift van de dokter zelf.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 jun 2015 12:22

ik zie niet in waarom je niet beide zou opsturen, om zeker te spelen

felipe
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 23 jun 2015 16:43

Vandaag ontslag gekregen wegens dringende redenen met reden "fraude". İk heb toch niets vervalst??

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 23 jun 2015 17:30

Vraag hen aangetekend om de fraude te bewijzen. Voeg eventueel een verklaring van de arts erbij waarin hij duidelijk stelt dat het wel degelijk over een andere ziekte gaat en dat hij dit er effectief zelf bijgeschreven heeft.

felipe
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 24 jun 2015 01:27

Ik heb vandaag een aangetekende brief gekregen. Daar staat op dat ze de dokter hebben gecontacteerd en dat die heeft bevestigd dat hij deze niet heeft geschreven. Ik had al een dag na die brief van de dokter een nieuwe attest gaan ophalen en daar heeft de dokter zelf opgeschreven dat het om een andere ziekte gaat. Maar op de eerste brief had ik het zelf geschreven. Ze hebben zich gefocust op die brief en een copie gestuurd naar de dokter en die heeft gezegd dat het niet zijn geschrift was. Ik heb hen nooit gezegd dat de dokter het had geschreven. Als ze het mij hadden gevraagd had ik sowiso gezegd dat ik het zelf heb geschreven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 24 jun 2015 04:41

Als men je fraude wil verwijten, moet men aangeven dat het over valse informatie gaat én dat je zou moeten weten dat je er een onterecht voordeel mee zou behalen. Enkel het feit dat je iets bijschrijft die achteraf wel degelijk klopt, kan imho nooit fraude zijn. Ga naar je vakbond of advocaat om dit ontslag te betwisten.

Hoe lang was je eerste ziekte trouwens?

WP002
Berichten: 1479

#11 , 24 jun 2015 11:56

Een les voor in de toekomst: het is sowieso verstandiger om een dergelijke bijkomende verklaring op een ander briefje te schrijven en dat er bij te voegen. Ik heb één keer iets soortgelijks meegemaakt, dokter was op het briefje mijn personeelsnummer vergeten te schrijven. (Er werd overigens niet moeilijk over gedaan want in ons bedrijf lopen er geen twee WP's rond...)

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 24 jun 2015 12:51

Inderdaad, dit ontslag lijkt me niet correct te zijn.

vakbond of advocaat raadplegen!!

cimarose1
Berichten: 8

#13 , 06 jul 2015 08:27

Een ontslag om dringende redenen moet binnen de 3 werkdagen van het vastgestelde feit gebeuren.
Indien later is het geen dringend ontslag meer.
15 juni - 24 juni is langer als 3 dagen, ga hiermee zeker naar de vakbond en zij kunnen je verder helpen om dit aan te vechten.
Want een dringende reden ontslag is geen lachertje!

puttemanp
Berichten: 613

#14 , 06 jul 2015 08:46

Een ontslag om dringende redenen moet binnen de 3 werkdagen van het vastgestelde feit gebeuren.
Indien later is het geen dringend ontslag meer.
Even nuanceren: het moet gebeuren binnen de 3 dagen volgend op het moment waarop de werkgever kennis genomen heeft van de feiten.

Niet dat dit hier van belang is, maar is wel een belangrijke nuance. Zo kan een ontslag om dringende reden perfect gebeuren voor bv. een diefstal van 3 maand geleden door een winkelbediende indien de werkgever dit pas nu te weten komt.

P.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 06 jul 2015 09:53

En moet met voldoende zekerheid vastgesteld worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”