Werkloosheidsuitkering?

egothan
Topic Starter
Berichten: 4

Werkloosheidsuitkering?

#1 , 30 mei 2015 22:43

Na 20 jaar dienst heb ik mijn ontslag gegeven.Ik weet, dat als ik zelf mijn ontslag geef ik ook nergens recht op heb.Dus ik moest zorgen dat ik ander werk had.Ik had na mijn opzeg dadelijk ander werk dit was wel een proefcontract van 1 maand om te zien of die nieuwe job mij wel zou liggen.Na 3 weken heb ik een andere aanbieding gekregen dichter bij huis.Ik ben op die aanbieding ingegaan maar dit betreft een 'vervangingscontract' van 3maand voor iemand die ziek is.Ik heb natuurlijk gevraagd of er na die 3 maand kans was op verlenging en hoogstwaarschijnlijk gaat dat wel het geval zijn.Nu heb ik echter vernomen dat als het vervangingscontract toch niet zou verlengd worden ik nog steeds geen recht heb op werkloosheidsuitkering? Omdat het een vervangingscontract was? en omdat ik daarvan op de hoogte was?En klopt het dat als ik eventueel voor een interimkantoor zou gaan werken en dan na de 20 werkdagen zeg dat ik dat werk niet meer wil doen dat ik dan wel terug in orde ben en recht heb op werkloosheidsuitkering? Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik nooit geen aanspraak zal moeten doen op een werkloosheidsuitkering,maar dan ben ik tenminste een beetje op de hoogte van wat kan en niet kan...

Alvast bedankt voor het antwoord!
mvg Heidi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 31 mei 2015 10:26

Wat interimarbeid betreft: vermits je steeds korte contracten krijgt en je na afloop van het ene, geen nieuwe tekent, heb je wél recht hebt op werkloosheidsuitkering omdat je geen lopend contract verbreekt. Je kan met je C4 van het afgelopen contract gewoon je uitkering gaan aanvragen. Wat een vervangingscontract betreft moet de werkgever je na afloop ook een C4 overhandigen. En daar kan je werkloosheidssteun mee aanvragen. Het enige dat misschien van belang is, is de duur van dat vervangingscontract: dat moet een bepaald aantal weken geduurd hebben in combinatie met je leeftijd geloof ik. Dat kan je natrekken op de website van de RVA. Overigens daar vind je alle andere info mbt je mogelijke werkloosheid. Wel een vraagje: was dat een officiele instantie die je verteld heeft dat je na een vervangingscontract geen uitkering kan krijgen? Want misschien gaat het wel over een zeer specifiek soort contract.

egothan
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 31 mei 2015 11:45

Hallo Eylis,

Ik heb nu een vervangingscontract van 26 mei tot en met 31 augustus.Nee dat was geen officiele instanties op fb was er een discussie over ontslag nemen en terug opnieuw naar school gaan en ik had daar op gereageerd dat ik ook mijn ontslag had genomen en nu aan het werk was met een vervangingscontract en toen heeft daar iemand op gereageerd dat ik dan niet in orde zou zijn omdat ik zogezegd een vaste job heb opgezegd voor een 'vervangingscontract'...maar als ik dan een paar weken via de interim zou werken dat het dan wel terug in orde was..Maar alvast bedankt voor de reactie en ik zal het verder eens nagaan op de website van de rva..

Groetjes Heidi

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 mei 2015 15:01

Wat interimarbeid betreft: vermits je steeds korte contracten krijgt en je na afloop van het ene, geen nieuwe tekent, heb je wél recht hebt op werkloosheidsuitkering omdat je geen lopend contract verbreekt. Je kan met je C4 van het afgelopen contract gewoon je uitkering gaan aanvragen. Wat een vervangingscontract betreft moet de werkgever je na afloop ook een C4 overhandigen. En daar kan je werkloosheidssteun mee aanvragen. Het enige dat misschien van belang is, is de duur van dat vervangingscontract: dat moet een bepaald aantal weken geduurd hebben in combinatie met je leeftijd geloof ik.
4 weken (of eigenlijk 20 dagen) tewerkstelling is voldoende, ongeacht de leeftijd. Op voorwaarde natuurlijk dat je voldoende gewerkt hebt in het verleden, maar dat is hier het geval.

egothan
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 31 mei 2015 20:18

Dus JPV,

Als ik het goed begrijp,maakt het niet uit of ik onder een vervangingscontract werk of niet,zolang ik maar die 4 weken terug heb gewerkt?Ik was gaan kijken op de website van de rva maar vind daar niet onmiddellijk iets van terug...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 mei 2015 21:31

Staat ook niet op de site van de RVA.

Om een uitkering te krijgen, moet je aan 2 voorwaarden voldoen:
- je moet voldoende lang gewerkt hebben: daar kijkt men naar alle tewerkstellingen binnen een referentieperiode. Meer info hierover kan je hier vinden: http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t31" onclick="window.open(this.href);return false;
- je moet 28 dagen zonder uitkering zitten: MB 26/11/1991 art. 91:"Voor de toepassing van artikel 133, § 1, 2°, van het koninklijk besluit moet verstaan worden onder onderbreking van het genot van de uitkeringen een niet vergoede periode van 28 opeenvolgende kalenderdagen. (MB 11.4.1999 - BS 1.5 - IW 1.5)]". Lijkt op zich wazig, maar betekent dat je dus na 4 weken geen uitkeringsaanvraag, de laatste tewerkstelling(en) gedurende die periode gebruikt worden om te kijken of je zelf verantwoordelijk bent voor je ontslag.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”