Ik kreeg mijn C4, kan die zomaar ongedaan gemaakt worden?

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

Ik kreeg mijn C4, kan die zomaar ongedaan gemaakt worden?

#1 , 25 mei 2015 22:34

Ik kreeg enkele maanden geleden mijn C4. Vanwege mijn anciënniteit zit ik met een opzegtermijn van 7 maand, die in september afloopt.

Tijdens het gesprek dat voorafging aan het ontvangen van mijn C4, kreeg ik de belofte dat die C4 "kapot gescheurd wordt" indien ik mezelf in de komende 7 maand opnieuw bewees. Kan dat zomaar, een C4 ongedaan maken? Is het effectief zo eenvoudig als het doorscheuren van alle kopietjes van die C4? Ik ben wat bang dat ik misschien een nieuw contract onder de neus krijg en mijn anciënniteit verlies.

Alhoewel ze op een tussentijdse evaluatie wel positief waren over mij, denk ik dat ik toch beter een veiligheid inbouw voor mezelf. Ik ben de vacatures in de gaten aan het houden, maar ofwel beslis ik om nu actief naar een job te gaan zoeken, ofwel moet ik nog 4 maand bang afwachten op het verdict. Alhoewel ik dan wellicht op een werkeloosheidsuitkering terugval en misschien de tijd kan gebruiken om mij om te scholen, lijkt die laatste optie nogal riskant.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2015 23:20

Ik ben wat bang dat ik misschien een nieuw contract onder de neus krijg en mijn anciënniteit verlies.
een C4 krijg je maar op/na het einde van de arbeidsovereenkomst

zolang de 2 arbeidsovereenkomsten een aaneen gesloten periode is, is er geen probleem
u hoeft ook geen nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen gewoon blijven werken is voldoende

7 maanden is wel een ongewone duur van de opzeggingstermijn mogelijk is die termijn verkeerd, hoelang werkte je daar en in welk paritaire comité zit je
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 mei 2015 23:38

Normaal kan je tijdens je opzegperiode dagen vrij krijgen om ander werk te zoeken (hoewel je er geen verantwoording over moet afleggen)
Dit lijkt een trucje om te vermijden dat je dat effectief ook gaat doen + nog 7 maanden presteert ipv "vakantie op het werk" te nemen ...

Als alle C4s vernietigd worden, is er geen bewijs meer dat je ontslagen werd.

Als ze niet vernietigd worden, sta je daar na 7 maanden op straat zonder solliciteren ...


Tijd voor een andere werkgever.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2015 10:27



Als alle C4s vernietigd worden, is er geen bewijs meer dat je ontslagen werd.
zo werkt het niet, een C4 is een werkloosheidsdocument dat met de kennisgave van het ontslag niks te maken heeft

de kennisgave is per aangetekend schrijven gebeurd, ofwel komt er een overeenkomst tussen beide partijen ofwel wordt er gewoon verder gewerkt en onstaat er automatisch een nieuwe arbeidsovereenkomst met één arbeidsverhouding met de huidige arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 26 mei 2015 11:31

Is het niet zo dat indien men dreigt met ontslag, men sowieso ontslagen is?

anders is dit toch wel een zware vorm van chantage, zonder dat je weet waar het toe leidt (zie post Inazuma).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 mei 2015 11:39

er is een verschil tussen dreigen met ontslag of een ontslagbrief krijgen die ze later nog willen intrekken.

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 26 mei 2015 12:29

een C4 krijg je maar op/na het einde van de arbeidsovereenkomst
Mijn fout, ik dacht dat de kennisgave/ontslagbrief hetzelfde was als een C4. Ik kreeg dus nog niet mijn C4, maar mijn ontslagbrief.
7 maanden is wel een ongewone duur van de opzeggingstermijn mogelijk is die termijn verkeerd, hoelang werkte je daar en in welk paritaire comité zit je
Ik werk daar sedert november 2007. Iets meer dan 7 jaar op het moment van kennisgave ontslag. Paritair comité is 200.00 (sedert 1 april 2015, daarvoor PC 218). Ik zeg nu 7 maand, maar de exacte termijn kan ik vanavond wel eens raadplegen in de brief die ik ontving.
Normaal kan je tijdens je opzegperiode dagen vrij krijgen om ander werk te zoeken (hoewel je er geen verantwoording over moet afleggen)
Dit lijkt een trucje om te vermijden dat je dat effectief ook gaat doen + nog 7 maanden presteert ipv "vakantie op het werk" te nemen ...
Dat het een trucje is, lijkt me duidelijk. Natuurlijk goed gezien van de werkgever. Voor hun is het een win-win. Ofwel zijn ze van mij af, ofwel hebben ze opnieuw een gemotiveerde werknemer die zijn job wil houden.
Als ze niet vernietigd worden, sta je daar na 7 maanden op straat zonder solliciteren ...
Daar vrees ik inderdaad zelf ook voor.
Is het niet zo dat indien men dreigt met ontslag, men sowieso ontslagen is?

anders is dit toch wel een zware vorm van chantage, zonder dat je weet waar het toe leidt (zie post Inazuma).
Inderdaad. Zij noemen het echter een "2de/laatste kans". Maar ondertussen is de opzegperiode natuurlijk wel mooi al in voege getreden en tikt de klok.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2015 12:33

Dit zijn de problemen die men krijgt met te lange voor opzeggen, de werkgever geeft je al je opzeg en als je voldoet zegt hij gewoon dat je kan blijven, anders heb je gedaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 mei 2015 12:58

Is het niet zo dat indien men dreigt met ontslag, men sowieso ontslagen is?

anders is dit toch wel een zware vorm van chantage, zonder dat je weet waar het toe leidt (zie post Inazuma).
er is rechtsleer die zegt dat je wil uiten kan aanzien worden als een verbreking, maar u daarop beroepen is zeer risicovol, als het niet aanvaard wordt op de rechtbank is de rekening voor u.
het bewijzen is ook al niet vanzelfsprekend
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 26 mei 2015 13:21

Is het niet zo dat indien men dreigt met ontslag, men sowieso ontslagen is?

anders is dit toch wel een zware vorm van chantage, zonder dat je weet waar het toe leidt (zie post Inazuma).
er is rechtsleer die zegt dat je wil uiten kan aanzien worden als een verbreking, maar u daarop beroepen is zeer risicovol, als het niet aanvaard wordt op de rechtbank is de rekening voor u.
het bewijzen is ook al niet vanzelfsprekend
er is een groot verschil tussen een DREIGING en een wil.

MissChilli
Berichten: 63

#11 , 26 mei 2015 17:57

U hebt recht op sollicitatieverlof en daar zou u al lang gebruik van moeten maken. ZIJ hebben uw opzeg gegeven, U neemt waar u recht op hebt of uw opzeg nog ingetrokken kan worden of niet.
Indien u ouder bent dan 35 en jonger dan 45 MOET u uw recht op outplacement opeisen. Ouder dan 45 is het een verplichting, jonger is het een gunst waar u beter gebruik van maakt. Indien u in aanmerking komt raad ik het ten stelligste aan.
U hebt recht op 1 'vrije' dag per week. Hoe en met wat u die invult is niet uw baas zijn zaak. U moet die dag niet verantwoorden, wel overeenkomen welke weekdag het beste is. Wijst hij elk schriftelijk voorstel van uw kant af dan blijft u de laatste werkdag van de week thuis om uw sollicitatieverlof op te nemen en u neemt zo snel mogelijk contact op met uw vakbond die maar al te graag op tafel komt kloppen. U zet dat ook op papier (of mail) Die dag is gewettigd of hij nu wil of niet.
Die dagen kunnen niet overgedragen worden naar een volgende week. Neemt u een week niks dan bent u hem kwijt.

En verder moet je richting vakbond. Ze kijken alles na en zorgen dat je opzeg wettelijk en menselijk verloopt.

(ikke nog 6 maand opzeg met kans dat hij ingetrokken wordt als ik wat beter mijn best doe en werk aanvaard dat mijn petje ver te boven gaat)

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

#12 , 27 mei 2015 09:43

U hebt recht op sollicitatieverlof en daar zou u al lang gebruik van moeten maken. ZIJ hebben uw opzeg gegeven, U neemt waar u recht op hebt of uw opzeg nog ingetrokken kan worden of niet.
Indien u ouder bent dan 35 en jonger dan 45 MOET u uw recht op outplacement opeisen. Ouder dan 45 is het een verplichting, jonger is het een gunst waar u beter gebruik van maakt. Indien u in aanmerking komt raad ik het ten stelligste aan.
U hebt recht op 1 'vrije' dag per week. Hoe en met wat u die invult is niet uw baas zijn zaak. U moet die dag niet verantwoorden, wel overeenkomen welke weekdag het beste is. Wijst hij elk schriftelijk voorstel van uw kant af dan blijft u de laatste werkdag van de week thuis om uw sollicitatieverlof op te nemen en u neemt zo snel mogelijk contact op met uw vakbond die maar al te graag op tafel komt kloppen. U zet dat ook op papier (of mail) Die dag is gewettigd of hij nu wil of niet.
Die dagen kunnen niet overgedragen worden naar een volgende week. Neemt u een week niks dan bent u hem kwijt.

En verder moet je richting vakbond. Ze kijken alles na en zorgen dat je opzeg wettelijk en menselijk verloopt.

(ikke nog 6 maand opzeg met kans dat hij ingetrokken wordt als ik wat beter mijn best doe en werk aanvaard dat mijn petje ver te boven gaat)
Sterkte.

Ikzelf twijfel enorm of ik het type werk nog wel wil doen. Ik zou graag eens een andere richting uitslaan, maar ik heb de bagage/ervaring momenteel niet om te gaan solliciteren.

Ik wist wel niet dat ik recht had op zoveel sollicitatieverlof. Bedankt voor die informatie. Momenteel ben ik dus nog niet helemaal zeker of ik wil blijven of niet. Ik heb mij de laatste maanden wel wat extra ingespannen en volgens mij merken ze dat ook. Als ik nu elke week een dag afwezig ga zijn, zullen ze wellicht minder vlug over willen gaan tot het intrekken van mijn ontslag. Dan zien ze ook dat ik mijn toekomst ergens anders zoek. Ik mag er dus niet van gaan profiteren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 27 mei 2015 09:52

en op die manier hebben ze een ontslag zonder sollicitatieverlof bewerkstelligt.

Mariette
Berichten: 2507

#14 , 27 mei 2015 10:30

Indien men in vooropzeg zit is het niet "profiteren" als men zijn sollicitatiedag opneemt.

Misschien toch wel doen: willen ze je houden, dan moeten ze sneller je ontslag intrekken. Willen ze je niet houden dan heb je recht op die vrije dag. Vier dagen hard werken + één vrije dag : dat ze zich dan maar bezinnen over wat ZIJ willen. Jij hebt tenslotte al je ontslagbrief gekregen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 mei 2015 11:30

Indien men in vooropzeg zit is het niet "profiteren" als men zijn sollicitatiedag opneemt.

Misschien toch wel doen: willen ze je houden, dan moeten ze sneller je ontslag intrekken. Willen ze je niet houden dan heb je recht op die vrije dag. Vier dagen hard werken + één vrije dag : dat ze zich dan maar bezinnen over wat ZIJ willen. Jij hebt tenslotte al je ontslagbrief gekregen.

Ik vind dat TS daar zelf moet over beslissen als ze het sollicitatie verlof neemt of niet, zij is immers de enige hier die weet hoe het reilt en zeilt in haar bedrijf !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”