Werkloosheidsuitkering via Hulpkas of vakbond?

Buzzybeeke
Topic Starter
Berichten: 99

Werkloosheidsuitkering via Hulpkas of vakbond?

#1 , 20 mei 2015 12:17

Ik ben voor de eerste keer in mijn leven werkloos. Ik ben niet aangesloten bij de vakbond.

Wat zou beste zijn? Uitkering rechtstreeks aanvragen bij RVA (via hulpkas) of me aansluiten bij een vakbond?

Voor- en nadelen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 mei 2015 12:32

Via de hulpkas gaat het zonder kosten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2015 12:34

Hier mag geen reclame gemaakt worden !

Maar als Ex zelfstandige zou ik je toch adviseren om je aan te sluiten bij een vakbond, als er iets is dat niet correct is, want ook de rva kan missen, dan verdedigd je vakbond u tot in de rechtbank en kosteloos omdat je lid bent.
..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 20 mei 2015 13:22

Vakbonden kunnen ook fouten maken....en kosten geld.

Maar 't is een gepolariseerd thema en er lopen felle voor- en tegenstanders rond (ook op dit forum) dus u zal zelf de knoop moeten doorhakken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

tira00
Berichten: 929

#5 , 20 mei 2015 13:32

Vakbonden kunnen wel degelijk ernstige fouten maken. (ik was nog nooit in mijn leven lid geweest van een vakbond)
Ik heb (veel) betere ervaring met de Hulpkas. (daar zitten soms ook wel werknemers tussen die absoluut geen moeite willen doen om iets op te zoeken, maar anderen doen hun werk dan weer heel goed)

Sousske
Berichten: 7

#6 , 20 mei 2015 20:29

Welk geld kosten vakbonden?? Die 15 euro per maand die je nog kan verminderen op je uitkering als je belastingaangifte moet doen??

Niet gierig doen mensen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 20 mei 2015 20:40

Als vakbondswerknemer kan ik moeilijk neutraal zijn.

Redenen waarom je imho, los van het ideologische, bij een vakbond beter af bent:
- minder kans op fouten. Foutloos bestaat niet, zeker gezien arbeidsrecht/sociaal zekerheidsrecht een van de moeilijkere zaken is
- in de praktijk zien mensen van de dienst werkloosheid regelmatig andere onregelmatigheden, waardoor je bvb recht hebt op extra loon, hogere opzegtermijnen, ... HVW kan je op dat vlak niet helpen.
- is er een probleem met je dossier (ontbrekende documenten), dan kan je meestal op de vakbond rekenen om deze op te vragen. HVW doet dit bij mijn weten niet.
- de (ongeveer) 15 euro/maand is fiscaal aftrekbaar, als je werkt kan je nog een syndicale premie krijgen
- je kan ook gebruik maken van andere dienstverlenging (invullen belastingen, discussies werkgever-werknemer, loopbaanbegeleiding, opleidingen, ...)

Buzzybeeke
Topic Starter
Berichten: 99

#8 , 22 jun 2015 18:08

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om via de hulpkas te gaan. Geen klagen: ik ben op afspraak kunnen gaan en op een half uurtje was mijn dossier in orde. Ik moet wel een aantal weken wachten op de bevestiging van bedragen van RVA zelf (ik weet niet of je bij vakbond direct weet hoeveel je uitkering zal bedragen), wee zijn ondertussen 1 maand verder en hierover nog geen info ontvangen.

Vooropgesteld dat er verder geen problemen zijn, toch 120€ per jaar uitgespaard aan vakbond ;o)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”