Kosten vroegtijdige beeindiging lease contract

rosie1
Topic Starter
Berichten: 3

Kosten vroegtijdige beeindiging lease contract

#1 , 14 mei 2015 12:01

Mijn werkgever wil de boete die gepaard gaat met het vroegtijdig beeindigen van mijn autolease contract op mij als werknemer verhalen.
Het gaat om een enorm grote som.

Ik heb een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur dat ik momenteel dus stopzet. Ik heb een overeenkomst getekend met betrekking tot de terbeschikkingstelling van een bedrijfsvoertuig, waarin niets wordt vermeld met betrekking tot de regulering in geval van vroegtijdige beeindigen.
Indien er al zoiets is getekend, dan is dat enkel tussen mijn werkgever en het lease bedrijf gebeurd.

Kan de werkgever de kosten alsnog doorrekenen naar mij als werknemer, ookal heb ikzelf hierover nooit een document ondertekend?

Uitkijkend naar waardevol advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mei 2015 14:41

heb je extra opties op de auto gevraagd?

rosie1
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 15 mei 2015 11:12

Nee - geen extra opties gevraagd.
De carpolicy heeft het enkel over wie wat betaalt in geval van schade, maar er wordt dus met geen woord gerept over op wie de kosten van vroegtijdige stopzetting van het lease contract zullen verhaald worden.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 mei 2015 12:20

Als ik het goed begrijp heb jij je ontslag gegeven bij uw werkgever. Dan denk ik dat jij ook zal moeten opdraaien voor alle kosten die hieruit voortvloeien, oa opzeg leasewagen

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 15 mei 2015 12:59

Ik denk niet dat de werkgever dit kan: de werknemer is geen partij bij de afsluiting van het leasecontract dus het afwentelen van een contractuele verplichting in dat verband lijkt me moeilijk, vooral indien de carpolicy of het reglement terzake niets voorzien en die last niet expliciet bij de vertrekkende werknemer leggen. Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst is een recht, geen fout, al wat de werknemer verschuldigd is -behoudens expliciet ander beding- is het respecteren van de opzegtermijn en -modaliteiten. De werkgever had zich ook kunnen verzekeren tegen dergelijke voorvallen. Trouwens, wie zegt dat die schade effectief ook wordt gerealiseerd en dat de wagen niet gewoon wordt 'doorgeschoven'?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 mei 2015 13:26

klopt, werkgever kan dit op geen enkele manier ten laste leggen van de werknemer als er geen extra opties zijn

rosie1
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 15 mei 2015 17:57

Dank alvast voor de input!

Het is inderdaad zo dat ikzelf opzeg, en het is ook jammer genoeg voor de werkgever het geval dat de wagen NIET naar een andere werknemer kan doorgeschoven worden.
Echter was ik ook van mening dat de werkgever expliciet in zijn car policy het dragen van deze kosten had moeten beschrijven. Als dat het geval zou zijn, zou ik weinig kunnen inbrengen en gewoon moeten betalen.
Er staat echter niets in de car policy, en zelf heb ik het contract met de leasing company nooit ingezien, laat staan getekend.
Het lijkt me daarom dat ik contractueel tot niets verplicht ben, maar mijn werkgever dus wel.

Ik heb deze informatie ook doorgegeven aan mijn werkgever en hoop dat hiermee het geschil beslecht is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 mei 2015 08:44

Zelfs al stond er iets in de car policy was dat nietig.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 16 mei 2015 08:53

Heel lang geleden toen ik begon te werken kreeg ik ook een bedrijfswagen, die firma heeft veel geleerd uit de fratsen van een paar collega's van me:

- Opties besteld bovenop de standaardpakketten moesten op voorhand persoonlijk betaald worden
- Geen 'speciale' kleuren toegestaan (nadat iemand een rose BMW had besteld en prompt na levering zijn opzeg gaf)
- Expliciet in de carpolicy dat de wagens normaal moesten gebruikt worden op de openbare weg en nooit voor wedstrijden (gebarsten bodemplaat na een kleine rally door bos en veld)
- Limiet op gebruik van tankkaart en jaarlijkse privékilometers (iemand die zijn wagen en tankkaart onderverhuurde)
- Geen gebruik als verhuiswagen of om bouwafval mee te transporteren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”