Ontslag geven en elders werken (buitenland)

EtTuBrutus?
Topic Starter
Berichten: 8

Ontslag geven en elders werken (buitenland)

#1 , 10 mei 2015 14:32

Het is nogal een exotisch geval, vandaar dat ik hier even mijn oor te luisteren leg.

Op 1 februari 2014 ben ik in loopbaanonderbreking gegaan wegens ziekte. Tijdens die loopbaanonderbreking ben ik verhuisd naar het buitenland omdat de medische zorg in land B beter is voor mij. Sinds 1 maart 2015 - het einde van mijn loopbaanonderbreking - ben ik in ziekenverlof. Ik kan nu terug werken doch ben medisch niet in staat terug naar België te keren. Ik heb mijn ontslagbrief ingediend en vermoedelijk gaat dat van kracht op 18 mei 2015 voor 10 weken (tenzij de werkgever een ander voorstel doet wat betreft die opzegtermijn).

Ik begin morgen (11 mei 2015) te werken hier in het buitenland. Vanaf dat moment ben ik niet meer onderworpen aan de Belgische sociale zekerheid en dit zal ik ook netjes communiceren naar mijn Belgische mutualiteit zodat ik geen ziektegeld krijg terwijl ik werk (...niet dat ik al een frank gezien heb na 2 maand... bureaucratie).

Mijn vraag is: kunnen er legale repercussies zijn aan het feit dat ik in mijn laatste werkweek en tijdens mijn ontslagperiode elders aan de slag ben? Mijn onvermogen naar België terug te keren om medische reden heb ik trouwens op papier (en hebben zowel mutualiteit als werkgever reeds ontvangen), dus over dat feit zelf kan weinig discussie ontstaan. Mijn voornaamste zorg is dat ik op een of andere reden door te beginnen werken een schadevergoeding of iets dergelijks aan mijn (ex-)arbeidsgever zou moeten betalen (in casu: de Belgische staat).

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EtTuBrutus?
Topic Starter
Berichten: 8

#2 , 10 mei 2015 19:54

Overigens, indien relevant, ik val onder het ANPCB: Aanvullend Nationaal Paritair Comité voor Bedienden - 218 (ben geen ambtenaar).

(Ik kon mijn startpost niet meer wijzigen, vandaar de dubbelpost. Sorry.)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 mei 2015 13:13

Ik zie niet in op welke manier je zal aantonen dat het voor jou onmogelijk is om naar België terug te keren om medische redenen én toch aan het werk kan zijn in land B. Jij stelt dat daar weinig discussie over staat, maar de tegenpartij hoeft die verklaring op papier niet te geloven. Je hebt immers de activiteiten terug aangevat, dus moet je dat doen bij je werkgever in land A.

Doe je dat niet, dan verbreek je de arbeidsovereenkomst en kan de werkgever je opzegtermijn eisen (die 10 weken). Dan wel in brutobedrag (dus bvb bij een maandloon van 2000 euro BRUTO zal dit ongeveer 5000 euro zijn).

Gezien je zegt dat je werkt in PC 218 (is nu PC 200 geworden), zal je werkgever NIET de overheid zijn. Hoogstens een vzw die gerund wordt vanuit de overheid.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”