verlenging proefperiode

tattie73
Topic Starter
Berichten: 1

verlenging proefperiode

#1 , 02 okt 2007 21:21

Ik ben op 1 oktober 2006 in dienst genomen als bediende met een proeftijd van 1 jaar. Gisteren (= 2 oktober 2007) werd ik er mondeling van op de hoogte gebracht dat ik moest vertrekken. Ik kreeg het voorstel om nog twee weken in dienst te blijven tot het einde van mijn proefcontract. Blijkbaar is dat een jaar mét verlenging van het aantal vakantiedagen die ik tijdens dat jaar heb opgenomen. Nu is mijn vraag: is dat wel juist en is er bij de verlenging geen verschil tussen legale en extralegale vakantiedagen die ik heb opgenomen? Tellen de gerecupereerde feestdagen hier ook bij? Indien de extralegale vakantiedagen niet bij de verlenging geteld mogen worden, ben ik over 14 dagen immers niet meer in mijn proefperiode en heb ik recht op drie maanden opzegvergoeding.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 02 okt 2007 22:14

Hallo,

volgens mij is een proefperiode eenmalig. Verlenging is niet mogelijk.

Ik zal het eens opzoeken.

mvg
Andy

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 04 okt 2007 10:50

“Art.67...§ 3. Indien de uitvoering van de arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd wordt geschorst*, wordt de proeftijd met een periode gelijk aan die van de schorsing verlengd.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

* Zie daartoe art.26-31 voornoemde wet.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

dirk berden
Berichten: 34

#4 , 04 okt 2007 11:53

Verlenging is niet mogelijk


Gelet op het antwoord van j. demoor vind ik antwoorden zoals deze van Heye nefast en gevaarlijk!


Volgens mij moet maar iemand antwoorden, en dat is j. demoor.

Heye
Berichten: 468

#5 , 04 okt 2007 17:44

Beste,

De proefperiode voor een bediende is wettelijk vastgelegd volgend het jaarloon met een minimum van 1 maand.
Zo heeft iemand met een jaarloon, niet hoger of gelijk aan 33.677 6 maand proefperiode. Personen met een jaarloon hoger dan 33.677 hebben 1 jaar proefperiode.
De vooropgestelde proefperiode kan men terugvinden in het arbeidsreglement, de arbeidsoveréénkomst of het CAO.

Een proefperiode is eenmalig. D.w.z. dat deze na afloop NIET kan verlengd worden.

Onder verlenging door schorsing verstaan we hier: ziekte, zwangerschapsrust en klein verlet.

Uw baas dient een apart contract op te maken om U de volgende dagen of weken aan het werk te houden.Verder is uw ontslag enkel geldig wanneer dit schriftelijk gebeurd, bij voorkeur aangetekend.

met vriendelijke groeten
Heye andy

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”