Ik mag mijn job niet meer doen, maar kreeg geen ontslagbrief

Knabbel
Topic Starter
Berichten: 6

Ik mag mijn job niet meer doen, maar kreeg geen ontslagbrief

#1 , 29 apr 2015 10:05

Ik werk nu bijna een jaar bij een groot bedrijf. Het bedrijf in kwestie heeft naar de buitenwereld toe een zeer goede reputatie, maar wie er gewerkt heeft weet helaas beter. Ik heb nog nooit in mijn leven zo hard gewerkt voor zo weinig waardering. Ik moet dikwijls 50-70 uren per week werken (soms van ’s morgens 8:00 tot middernacht aan één stuk door zonder tussendoor te kunnen eten!!) en mag dit niet ingeven. Ik moet dus uren werken die niet worden betaald en die ik officieel niet mag ingeven omdat de inspectie anders zou kunnen zien dat het personeel te veel en te lange perioden na elkaar moet werken… Officieel heb ik een 38 uren werkweek, maar ik moet zo hard werken dat ik zonder problemen voor een maand overuren op heb staan. Ik durf geen nee te zeggen omdat ik mijn werk nodig heb en schrik had dat ze mij gaan ontslaan als ik niet doe wat ze zeggen. Sinds ik er werk zijn er nl al zeker 10 mensen ontslagen of buiten gepest omdat ze te veel commentaar hadden… Er is een groter personeelsverloop dan in een fastfoodrestaurant.

Ik heb mijn job toch altijd graag (ondanks het feit dat ik gemiddeld 2 dagen/week tot 00:00 u of later moet werken) en met veel passie gedaan. De personen met wie ik samenwerkte zijn ook tevreden van mij en mijn rechtstreekse baas heeft mij (gelukkig) altijd gesteund. Ik wil toch advies omdat ik op mijn werk heel slecht behandeld word (zowel de werkomstandigheden als de manier waarop ik door mijn bazen behandeld word). Ik ben fysiek (want ik moet soms ook zware fysieke arbeid doen) en mentaal uitgeput van mijn werk, maar zit in de tang omdat ik een moeilijk diploma heb, jong ben (weinig ervaring) en het crisis is en ik nog geen jaar gewerkt heb, dus als ik mijn job verlies heb ik een groot probleem. Een tijd geleden (ca een maand) hebben ze namelijk beslist dat ik mijn job niet meer mag doen… Toen ik vroeg wat ik verkeerd heb gedaan en om concrete voorbeelden vroeg konden ze die niet geven. (!). Ik moest mijn gsm doorschakelen en werd zo afgesloten van alle contact met collega’s. Ook vragen ze aan mij met wie ik nog praat op fb omdat ze willen verzekeren dat ik geen contact meer heb met al mijn contacten en collega’s. Ik heb geen ontslagbrief gekregen en heb zelf op mail genoeg bewijs verzameld om te kunnen aantonen dat ze mij hebben verplicht mijn werkzaamheden stop te zetten (dus dat ik niet thuis zit uit eigen beweging). Op onze website staat er gewoon al iemand anders zijn naam bij mijn functie... Ik heb al verschillende keren via mail en telefoon expliciet gevraagd om taken en gezegd dat ik wil werken. Ik heb zowel aan mijn rechtstreekse baas als aan de grote baas al verschillende keren gevraagd om duidelijkheid omdat dit een zeer moeilijke en zenuwslopende situatie is voor mij. Ik wil gewoon weten of ze mij nu willen ontslaan of samen een oplossing zoeken. Dan weet ik wat mij te wachten staat. Ik ben letterlijk ziek van de stress (ik ben er echt niet goed aan toe. Ik ga normaal alleen naar de dokter als ik half dood ben…) en de dokter zegt dat het niet verantwoord is om zo te blijven werken, ze wou mij verlof geven maar dat heb ik geweigerd omdat ik vrees dat ze mij dan meteen ontslaan op mijn werk.

Mijn collega’s proberen mij te bellen en te bereiken om te vragen wat er aan de hand is en of alles ok is met mij, maar zelfs als het ze lukt mag ik niet antwoorden van mijn bazen… Ik voel mij daar echt erg slecht bij. Mijn werkgever sluit mij ook uit van alle personeelsactiviteiten (ik mag niet mee, word niet uitgenodigd) terwijl ik wel nog in dienst ben? Ik heb altijd heel erg mijn best gedaan om mijn job goed te doen, en ik heb zeker nooit expres iets verkeerd gedaan. Misschien was het niet goed genoeg en ik begrijp dat ze mij weg willen en dat ik er niks aan kan veranderen, maar ik voel mij nu wel enorm uitgebuit en zeer oneerlijk behandeld. Ik heb het gevoel dat ze mij proberen in de val te lokken door mij een fout te laten maken. Ik sta nu in een hele zwakke positie omdat ik geïsoleerd ben en niet goed weet wat ik kan en moet doen... Welke stappen kan ik eventueel ondernemen om mijzelf te beschermen?? (iets anders ben ik niet van plan) Er is niemand die mij kan beschermen tegen de juridische slagkracht die zij hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
delady
Berichten: 547

#2 , 29 apr 2015 19:10

triestig, hoop dat iemand professionele raad kan geven, sterkte

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 29 apr 2015 19:22

Eens een 'klapke' met uw vakbond gaan doen.

Reclame

Knabbel
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 01 mei 2015 13:05

Tja, life sucks. Ik wil gewoon zorgen dat ik ingedekt ben... en dat ik zeker niks verkeerd doe waarop ze mij kunnen afrekenen... Ik heb nog niet eens alles verteld wat er gebeurd is (gaat o.a. over pesten en intimidatie), maar ik kan als individu toch niet op tegen een bedrijf. Hopelijk kan ik snel met een oplossing komen zodat ik van al die miserie af ben en een nieuwe normale job kan zoeken....

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 01 mei 2015 13:13

Mijn collega’s proberen mij te bellen en te bereiken om te vragen wat er aan de hand is en of alles ok is met mij, maar zelfs als het ze lukt mag ik niet antwoorden van mijn bazen…
Waarom mag u niet antwoorden van uw bazen?
Het is duidelijk dat u ons niet alles vertelt.
Er zitten teveel hiaten in uw verhaal om geloofwaardig te zijn en om een
concreet antwoord te kunnen geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Knabbel
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 01 mei 2015 14:05

er zitten hiaten in mijn verhaal omdat je anders misschien kan raden waar ik werk. Het maakt niet uit of ik geloofwaardig ben of niet, ik ben hier nl niet om geloofd te worden. Het enige wat ik wil weten is hoe ik mijzelf kan indekken omdat ik geen fouten wil maken en er voor mij veel vanaf hangt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mei 2015 14:25

Tja, life sucks. Ik wil gewoon zorgen dat ik ingedekt ben... en dat ik zeker niks verkeerd doe waarop ze mij kunnen afrekenen...
u gaat maandag ofwel naar de juridische dienst van je vakbond = regionaal hoofdkantoor
of je gaat maandag naar de inspectie van de sociale wetten.

je moet hier onmiddellijk werk van maken, je moet zien dat je geen verdere problemen krijgt. bvb een C4 moet binnen de 2 maand na het einde van de arbeidsovereenkomst bij de rva zijn afgegeven.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Knabbel
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 06 mei 2015 11:14

Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor het advies dat ik ontving via privé berichten en op dit forum. Het heeft mij op weg gezet naar de juiste informatie. Ondertussen heb ik ook meer duidelijkheid over mijn situatie, ik zal ontslagen worden. Nu wacht ik op mijn brief en ga ik op zoek naar een job met betere werkomstandigheden. :)

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 06 mei 2015 12:23

Uiteraard blijft u naar uw werk gaan totdat u effectief op de wettige wijze ontslagen wordt.
Dan nog tekent u enkel voor kennisgeving en onder voorbehoud van alle recht en middel en zonder enige (nadelige) erkentenis (van elk niet uitdrukkelijk erkend feit).

Jaren geleden is er een kaderlid 'manu militari' uit de firma gezet. De volgende morgen heeft hij zich in gezelschap van een GDW terug aangeboden en is hem de toegang terug ontzegd. Pas enkele dagen daarna heeft hij een AS gekregen met de vermelding dat hij zijn werk niet deed.

Heeft uiteindelijk uitspraak van arbeidsrechtbank geweest - curator, want ondertussen was firma in faling, heeft dan een akkoord gemaakt.
Persoon heeft ook enkele rekeningen van de firma laten blokkeren ... om zijn opzegpremie veilig te stellen.

Knabbel
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 07 mei 2015 17:39

Natuurlijk ben ik niet zo dom om gewoon thuis te blijven zitten... (Dan zouden ze uiteraard zeggen dat ik niet kom werken.) Ik reageer ook niet op verbale info die mij in een slecht parket zou kunnen brengen (zoals de melding dat ik thuis moet blijven.) :) Als ze willen dat ik dat doe moeten ze het maar op mail zetten.

Met de zin: ''Dan nog tekent u enkel voor kennisgeving en onder voorbehoud van alle recht en middel en zonder enige (nadelige) erkentenis (van elk niet uitdrukkelijk erkend feit).'' wat bedoel je daarmee? Moet ik dat onder het C4 zetten en dan tekenen??? Ik ben nog nooit ontslagen, en weet dus ook niet echt goed hoe dat werkt met C4 enzo. Ik neem aan dat ze wel een reden van ontslag zullen vermelden. Waarschijnlijk zal het behoorlijk grof zijn, zoals alle mails over andere medewerkers die ik al van HR heb zien passeren. Zucht...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 mei 2015 17:59

Met de zin: ''Dan nog tekent u enkel voor kennisgeving en onder voorbehoud van alle recht en middel en zonder enige (nadelige) erkentenis (van elk niet uitdrukkelijk erkend feit).'' wat bedoel je daarmee?
ben het er niet volledig mee eens met die zin

voor ontvanst, onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning
is een wat veiligere manier om iets in ontvangst te nemen

als u bij ontvangst geen voorbehoud maakt kan je gaan redetwisten of je met de inhoud wel of niet akkoord was
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Knabbel
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 22 mei 2015 18:16

Hallo, het verhaal is nog niet voorbij, zelfs iemand ontslaan kan blijkbaar niet volgens de regels, ik werd nl de dag na mijn ziekteverlof (ik was overigens echt ziek) ontslagen via mail. Ik ben geen advocaat, maar volgens mij moet dit via aangetekend schrijven. In de mail stond ook geen datum van ontslag?? (Dus wanneer het ingaat, als ik mij niet vergis zou dat normaal gezien 3 werkdagen na ontvangst van aangetekend exemplaar moeten zijn??) Als ze die mail aangetekend sturen gaat de rva niet weten vanaf wanneer ik recht heb op dop (laten we hopen dat ik dat niet nodig heb, ben nl niet van plan om op mijn lauweren te rusten) Ook hebben ze mij meteen afgesloten van ons mailsysteem (waardoor ik dus niet meer kan werken) en eisen ze dat ik al mijn kantoormaterialen binnenbreng VOORDAT de termijn van 2 maanden om is (dat is dan toch de wettelijke termijn hé?) Kan dat allemaal zomaar?
Ik heb al enorm veel miserie gehad met het bedrijf waar ik werk en de managers daar (ik word echt gepest, geïntimideerd en onder druk gezet), ik wil dit geval dus zo snel mogelijk afhandelen zonder al te veel tegen de schenen te schoppen. Wat kan ik nu best doen? Wachten tot ik iets aangetekend ontvang en indien die brief niet de juiste data vermeldt aangetekend terug een brief sturen?? Allezja, ik ben niet aangesloten bij de vakbond en een advocaat kan er nu echt niet vanaf...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”