Overstappen van voltijds naar deeltijds wegens crisis.

Hurkawolk
Topic Starter
Berichten: 2

Overstappen van voltijds naar deeltijds wegens crisis.

#1 , 28 apr 2015 21:57

Dag iedereen,

Ik werk reeds 14 jaar voltijds als bediende, waarvan de laatste 8 jaar bij mijn huidige werkgever. Helaas heeft ook de crisis ons stevig aangepakt, waardoor ik dit jaar al de maximale 16 weken economische werkloosheid heb moeten doorstaan.

Het einde van de crisis is nog lang niet in zicht, en mijn werkgever heeft mij (en anderen) nu voor een keuze gesteld, aangezien er moet bespaard worden:
- ofwel ontslaat hij mij, waarna de wettelijke opzegtermijn in gaat (met behoud van loon)
- ofwel stap ik over van voltijds naar deeltijds (1/3e), en blijf ik aan de slag met verlies van (een deel van mijn) loon, voor zo lang de crisis duurt, waarna ik weer voltijds ga werken
Ons beider voorkeur gaat uit naar het laatste systeem - mijn werkgever wil mijn kennis niet kwijt, en ik wil niet weg uit een bedrijf waar ik me al jaren nuttig voel.

Nu heb ik er al enkele websites op nageslagen (RVA, Pensioendienst, vakbonden), maar de één spreekt de ander tegen, en ik kom er niet echt uit. Graag zou ik echter een antwoord weten op volgende vragen van niet-betrokken personen, waarbij ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.

1. Kan dit systeem zomaar? De ene website geeft tips en berekeningen voor het deeltijdse loon, elders lees ik dat dit niet eens mogelijk is...
2. Wat zijn de gevolgen?
3. Heb ik recht op bijkomende werkloosheidsvergoeding voor de resterende 2/3? Zoja, zijn deze beperkt in tijd, en zijn daar voorwaarden aan verbonden (zoals inschrijven als werkzoekende)?
4. Stel dat ik overstap op 1/3, blijft mijn opgebouwde opzegtermijn dan bestaan?
5. Hoe zit het met pensioensopbouw? Financieel zal dit een minder jaar zijn, maar ben ik voor het pensioen voltijds of deeltijds aan het werk?
6. Wat met de opbouw van verlofdagen naar volgend jaar toe?
7. Dien ik beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt voor de overige 2/3 (zie ook vraag 3)

Zoals gezegd ben ik niet de enige in deze situatie, en daar waar de ene "wit" vindt als antwoord, krijgt de andere "zwart" als antwoord... en veel "grijs", vandaar dat ik jullie bij voorbaat al bedankt voor alle mogelijke informatie!

Met vriendelijke groeten,

Hurkawolk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 apr 2015 12:07

Onderzoek vooraf zelf - in functie van uw leeftijd - het volgende :

12 DECEMBER 2001. - Koninklijk besluit tot uitvoering van hoofdstuk IV van de wet van 10 augustus 2001 betreffende verzoening van werkgelegenheid en kwaliteit van het leven betreffende het stelsel van tijdskrediet, loopbaanvermindering en vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking.

CAO nr.103 27 juni 2012 = http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=38015;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 apr 2015 12:17

1. Dat kan perfect in onderling overleg, MAAR...
2. Dan ben je een VRIJWILLIG deeltijdse werknemer waardoor je pensioenrechten, werkloosheidsrechten etc als voltijdse verliest. Opgebouwde pensioenrechten als voltijdse hou je natuurlijk, maar vanaf dan ben je maar een deeltijdse werknemer voor de pensioendienst. Niet interessant, want als je later volledig ontslagen zou worden en bvb geen werk meer zou vinden, zal je altijd maar 1/3e werkloosheidsuitkeringen krijgen én de resterende jaren zouden voor je pensioen ook maar als 1/3e meegeteld worden.
3. Enkel indien je ONVRIJWILLIG deeltijds wordt. Maw: je werkgever ontslaat je, laat je je opzeg presteren (al dan niet neem je vrijwillig onbetaald verlof mocht je je werkgever een gunst willen geven) en daarna kan je terug in dienst genomen worden voor 1/3e tewerkstelling en ben je onvrijwillig werkloos waardoor je recht hebt op een toeslag. Je moet dan effectief ingeschreven zijn als werkzoekende, is niet beperkt in tijd (maar doordat het bedrag daalt, zal het mogelijks ooit wel naar 0 dalen).
4. Sowieso, maar indien vrijwillig vermindert zal je opzeguitkering ook maar op basis van 1/3e uitbetaald worden.
5. Zie hierboven
6. Opbouw voor vakantiegeld = volgens je prestaties. Voor aantal vakantiedagen is het minder belangrijk, gezien het systeem van aanvullend verlof (nieuw sinds 2012). Check de site van (bvb) de RJV daarvoor.
7. Ja als je uitkeringen wil of een gelijkstelling voor de pensioendienst/werkloosheidsrechten.

Tijdskrediet lijkt me effectief zoals J.Demoor zegt mogelijks interessanter (pas op: je verliest dan wel het recht erop in de toekomst). je kan dat combineren samen met (vrijwillig) extra toegestane afwezigheid, zodat je uiteindelijk op 1/3e uitkomt. Check eens op welke tijdskredietstelsels je mogelijk nog recht hebt .

Reclame

Hurkawolk
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 03 mei 2015 21:59

Bedankt voor de informatie - uiteindelijk hebben we in onderling overleg toch optie een gekozen, gezien al de haken en ogen die er anders zouden zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”