Net ontslagen

itaymans
Topic Starter
Berichten: 7

Net ontslagen

#1 , 27 apr 2015 12:02

Beste,
Sinds 04/04/2014 werkte ik als bediende bij een firma. Sinds 17/02/2015 ben ik spijtig genoeg lang ziek geweest (2 maand met doktersbriefje). Vandaag ging ik terug aan de slag.
Bij aankomst op het werk kwam de baas dadelijk naar me toe en zei 'ik heb slecht nieuws, ik moet je ontslagen en vind het heel spijtig.' Ik wist even niet goed hoe reageren.
Ik moest enkel het document tekenen om mijn gsm nummer terug over te dragen (abonnement werd betaald door de firma), moest niets meer doen en mocht gaan.
Zelfs geen grondige reden gekregen!
De bazin die zich bezig houdt met de personeelszaken was er niet en heb haar een bericht gestuurd met de vraag hoe dit nu verder gaat, wat de reden is.
Ze antwoord alleen: dat ze de papieren en afrekening heeft aangevraagd bij het sociaal secretariaat en dat ze dit alles zal opsturen. Dat ik momenteel gedekt ben door de verbrekingsvergoeding, dat de details op het document zullen staan.
Wat dien ik nu te doen volgens jullie? Dit ontslag betwisten aangetekend? Ik weet me even geen raad.
Dank voor jullie feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 apr 2015 12:17


Wat dien ik nu te doen volgens jullie? Dit ontslag betwisten aangetekend? Ik weet me even geen raad.
Dank voor jullie feedback!
naar je vakbond gaan en mee laten opvolgen en laten nakijken dat het bedrag van de verbrekingsvergoeding correct is, verder kan je niet zoveel doen omdat de arbeidsovereenkomst verbroken is, je mag wel vanaf vandaag bij een andere firma gaan nwerken heeft geen invloed op de verbrekingsvergoeding, indien je op het einde van de gedekte periode nog werkloos bent dient u zich in te schrijven als werkloze
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 27 apr 2015 14:00

De kennisgeving van het ontslag is in dit geval nietig want er werd niet aan de voorwaarden voldaan maar het ontslag blijft wel geldig.

Waar komt het op neer: u zal een aangetekende brief ontvangen met daarin de datum waarop eea ingaat en dan de regeling m.b.t. de opzeggingsvergoeding, u zal niet meer moeten gaan werken gedurende de opzeggingstermijn en kan dadelijk een andere job beginnen zoeken. Maar u hebt wel recht om de reden voor het ontslag te kennen. Verifieer of de betaalde vergoeding correct is. Men gaat er op deze site blijkbaar geregeld van uit dat iedereen gesyndiceerd is, ik begrijp niet waarom.

Het is heel spijtig voor u maar aanvechten heeft hier geen zin (indien de verdere afhandeling correct verloopt uiteraard).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2015 15:47

Men gaat er op deze site blijkbaar geregeld van uit dat iedereen gesyndiceerd is, ik begrijp niet waarom.

Ik ben 30 jaar zelfstandig geweest en ik denk toch ook dat praktisch iedereen lid is van een vakbond.

Mijn vrouw heeft altijd bij me gewerkt in de zaak en nu is ze 74 jaar en is nog steeds lid van een vakbond!!!!

Heb je ze nooit nodig zoveel te beter, maar als je ze nodig heeft ben je blij dat je geholpen bent, en ja een vakbond is veel beter dan persoonlijk een advocaat te raadplegen, die de wetgeving over het arbeidsrecht al lang vergeten is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2015 16:03

Ik ben 30 jaar zelfstandig geweest en ik denk toch ook dat praktisch iedereen lid is van een vakbond.
U zal ervan versteld staan hoe WEINIG mensen in mijn sector (IT-gerelateerd) aangesloten zijn bij een vakbond... Ik denk ook dat u versteld zal staan hoe weinig jonge werknemers nog aangesloten zijn bij een vakbond... De situatie is niet meer dezelfde dan 30 jaar geleden, hoor...

In ieder geval, wat de topic starter betreft: als de afhandeling van het ontslag correct verloopt, valt er niets tegen te doen. Tenzij de motivering voor het ontslag willekeur of discriminatie zou uitwijzen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.
Berichten: 876

#6 , 27 apr 2015 16:15

Men gaat er op deze site blijkbaar geregeld van uit dat iedereen gesyndiceerd is, ik begrijp niet waarom.

Ik ben 30 jaar zelfstandig geweest en ik denk toch ook dat praktisch iedereen lid is van een vakbond.

Mijn vrouw heeft altijd bij me gewerkt in de zaak en nu is ze 74 jaar en is nog steeds lid van een vakbond!!!!

Heb je ze nooit nodig zoveel te beter, maar als je ze nodig heeft ben je blij dat je geholpen bent, en ja een vakbond is veel beter dan persoonlijk een advocaat te raadplegen, die de wetgeving over het arbeidsrecht al lang vergeten is.
Ik ga niet zeggen dat het "beter is" ...

het is vermoedelijk wel goedkoper ... en de ervaring leert dat men al te vaak direct de mensen wil "helpen" en dan ook alle vragen wil beantwoorden uit de parate kennis ...
Wanneer deze parate kennis wat verderop in het hoofd zit , vervangen is door nieuwe regels , of er gewoon nooit in gezeten heeft , ... zou men beter tegen de mensen zeggen dat men het eens zal opzoeken ... en iets zal laten weten ...

Het is geen schande iets niet te weten ... het is echter wel "bedrieglijk" zaken te adviseren vanuit een bepaalde positie zonder er bij stil te staan dat deze "adviezen" wel correct zijn ...

Maar ja ... dat gevoel zullen er hier wel meer hebben ...

k.b.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 27 apr 2015 16:40

Ik ben 30 jaar zelfstandig geweest en ik denk toch ook dat praktisch iedereen lid is van een vakbond.
U zal ervan versteld staan hoe WEINIG mensen in mijn sector (IT-gerelateerd) aangesloten zijn bij een vakbond... Ik denk ook dat u versteld zal staan hoe weinig jonge werknemers nog aangesloten zijn bij een vakbond... De situatie is niet meer dezelfde dan 30 jaar geleden, hoor...
http://www.socialedialoog.be/images/sto ... egraad.pdf
http://works.bepress.com/cgi/viewconten ... t_vandaele" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.steunpuntwse.be/system/files ... 2_3_32.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

30 jaar geleden (ik neem even 1980) was de syndicalisatiegraad 53,4%. Nu (2010) is dat 52% (internationale cijfers). Nationale cijfers geven aan dat bij arbeiders die syndicalisatiegraad ligt de bruto-syndicalisatiegraad de rond de 90%, bij bedienden is die stijgend naar ongeveer de helft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 apr 2015 16:44

Die oude cijfers zijn veel lager dan ik dacht, om eerlijk te zijn. Ik ging er van uit dat in de jaren '80 ongeveer 75% a 85% aangesloten zou geweest zijn bij een vakbond. Blijkt een goeie helft te zijn. Toch iets anders dan "praktisch iedereen", natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”