stopzetting samenwerking met opdracht-overeenkomst

spechtje3
Topic Starter
Berichten: 4

stopzetting samenwerking met opdracht-overeenkomst

#1 , 26 apr 2015 12:47

Beste lezers
Ik werkte tot voor kort als freelancer voor een retailbedrijf met een schriftelijke opdracht-overeenkomst.
In artikel 1 van deze overeenkomst staat een start en einddatum, nl voor de periode van 1 mei 2014 tot 30 juni 2014.
Nochthans heb ik in dit bedrijf gewerkt tot eind maart 2015.
Ik veronderstel dat dit gewoonweg 'stilzwijgend' verlengd werd.
Op 31 maart krijg ik mondeling te horen dat men de samenwerking wil stopzetten, want er zijn 3 nieuwe 'vaste' in dienst genomen, en
helaas geen budget meer voor mij als freelancer.
Wel steeds tevreden geweest, maar ik mag nog 5 dagen werken, en dan ik vertrekken.
Ik ben dus eigenlijk van de 1 op de andere dag mijn opdrachten kwijt, word bij het groot vuil gezet als afdankertje, en ...that's it.
Bedankt voor de bewezen diensten ??? ....ik word gesust met : binnen een paar maanden hebben we misschien terug wat opdrachten,
je moet je niet beschikbaar houden, maar misschien doen we dan nog wel eens beroep op je.
Of ik dat zie zitten ? Ik zeg ja, want ik moet werken om mijn leningen en betalingen te kunnen doen.
Maar wat zal daar van komen???? Moet ik dit geloven ?
Als ik verder lees in mijn opdracht-overeenkomst lees ik :
artikel 9 : deze overeenkomst kan (tussentijds) door opdrachtgever of opdrachtnemer opgezegd worden met inachtneming van een opzegtermijn van 4 weken.
Tot op heden nog steeds geen aangetekend schrijven ontvangen ivm stopzetting samenwerking, en dus ook geen 4 weken opzegtermijn.

Wat zijn mijn rechten met deze overeenkomst ?
Moeten zij mij 4 weken opzegtermijn geven en een aangetekend schrijven ivm verbreking samenwerking?
Of moet ik dit alles zo laten en heb ik geen recht van spreken?
Ik ben er kapot van dat dit zomaar kan.

Dank voor feedback en raad ! :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 apr 2015 14:06

Als je zo'n lange periode voor dezelfde firma werkt, is dat SCHIJNZELFSTANDIGHEID, en strafbaar voor zowel werkgever als werknemer..
http://www.belgium.be/nl/werk/arbeidsco ... standigen/" onclick="window.open(this.href);return false;

spechtje3
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 apr 2015 14:53

Ik werk uiteraard niet alleen voor deze werkgever. Ik werkte voor hen 3 dagen in de week, maar dit was wel mijn grootste opdrachtgever die nu wegvalt
Ik heb gelukkig nog enkele andere kleinere freelance opdrachten.
Ben reeds 25 jaar werkzaam als freelancer, en steeds correct geweest.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2015 15:28

Waarom ga je niet eens praten met de arbeidsinspectie, want zoals mava schreef was je hoogst waarschijnlijk een schijnzelfstandigen, de enige die hier miserie mee gaat hebben is je werkgever, en je zal nog een pak geld krijgen wanneer die zou bevestigd worden na al die jaren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

spechtje3
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 27 apr 2015 08:52

Ik heb daar niet gewerkt als schijnzelfstandige aangezien ik ook nog andere opdrachtgevers heb.
Maar wie kan me iets zeggen over de inhoud van mijn 'contract'?
Wat zijn mijn rechten daarin ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 apr 2015 10:01

je kan perfect schijnzelfstandige zijn als je andere opdrachtgevers hebt; maar op zich is het uit wat je zegt zeker niet noodzakelijk dat je schijnzelfstandige was.

Ze moeten je, indien geen schijnzelfstandige, opzeggen. Momenteel hebben ze dit enkel mondeling gedaan, maar als men dit kan bewijzen is dat voldoende (mits de opzegtermijn te respecteren natuurlijk).

Indien schijnzelfstandige, moeten er nog een hoop andere zaken geregeld worden.

spechtje3
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 28 apr 2015 21:37

beste lezers

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Het waren er tot nog toe niet superveel, en ook niet altijd de meest positieve,
maar ik kan jullie wel zeggen dan ik nog nooit in heel mijn carrière als schijnzelfstandige voor 1 bedrijf heb gewerkt.
Ook dit retailbedrijf werkt met zeer veel zelfstandige werknemers, maar dat moet iedereen daar maar voor zichzelf uitmaken hoe de vork in
de steel zit met mijn specifieke opdrachten.

Ik hoef mezelf op dit vlak en voor deze opdrachten geen zorgen te maken.
Mijn vraag was nog steeds wat mijn rechten waren op het gebied van mijn persoonlijk contract :
Moeten zij de opzegtermijn als werkgever niet respecteren als ze de samenwerking verbreken ?
Dat was nog steeds mijn ultieme vraag.
Wie kan me daar iets over vertellen ?

Bedankt alvast voor positieve feedback.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 28 apr 2015 21:41

Als u zelfstandige bent is het toch geen werkgever???

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 apr 2015 12:26

Spechtje3, gezien je zelf spreekt in termen werknemers werkgever, is het niet abnormaal dat men je schijn zelfstandigheid "verwijt".

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 apr 2015 12:53

Staat in je contract dat dit stilzwijgend verlengd word als zelfstandige?

Zo niet, moet men je niks, je bent einde contract.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Redrum
Berichten: 574

#11 , 10 aug 2015 09:09

Zelfstandige zijn heeft zijn voor- én nadelen. Een van de belangrijkste nadelen is dat je niet dezelfde (sociale) bescherming hebt als een werknemer, en dat is waar je nu mee geconfronteerd wordt.

Zoiets zou je eigenlijk wel al moeten weten wanneer je er als zelfstandige aan begint.

Dat schijnzelfstandigheid strafbaar zou zijn voor de werknemer zoals hier gezegd is trouwens nieuw voor mij. Het is de werkgever die het gelag zal moeten betalen, niet de werknemer.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 10 aug 2015 12:04

Werknemer kan ook aansprakelijk gesteld worden. Zie de zaak Leekens / Club Brugge, waar de boete gemeen én tegenstelbaar verklaard werd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”