Aanwerving jobstudent

maarten155
Topic Starter
Berichten: 11

Aanwerving jobstudent

#1 , 25 apr 2015 20:58

Hallo allemaal

Ik ben een student en wilde tijdens de zomervakantie graag werken als administratief jobstudent bij een bepaald bedrijf. Ik was eens op het internet aan het zoeken naar mogelijkheden en kwam bij een bepaald bedrijf uit (ik ga het nu niet noemen omwille van de privacy van het bedrijf en van mij). Ik wilde solliciteren, maar dat kon niet, want de eerste voorwaarde was dat je ouders bij het bedrijf werkten.

Het is toch niet normaal dat je zelfs niet mag solliciteren, gewoon omdat je geen familie hebt in dat bedrijf?

Is deze praktijk legaal en indien niet, welke stappen kan ik ondernemen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten

Maarten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 apr 2015 22:11

Bedrijf kiest zelf wie ze aanwerven. Het is gebruikelijk om kinderen van medewerkers voorrang te geven. Gewoon verderzoeken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2015 08:24

Dit gebeurt bij zeer grote bedrijven, kinderen en kleinkinderen hebben voorrang .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 apr 2015 11:05

ik betwijfel wel of dit strikt genomen wettelijk is. Genoeg argumenten om te claimen dat dit discriminatie is tegenover kansarme kinderen (waarvan hun ouders al niet werken) of tegenover wezen.

Bedrijf kiest idd zelf wie ze aanwerven, maar daarbij mag er nog altijd niet gediscrimineerd worden. Gezien het feit dat het normaal over korte-termijn opdrachten gaat en enkel bij jobstudenten, zal daar waarschijnlijk nog niemand de moeite gevonden heeft om er iets tegen te doen.

maarten155
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 26 apr 2015 13:51

Hallo

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal.

Ik begrijp dat bedrijven zelf kiezen wie ze aanwerven en dat ze voorrang geven aan kinderen van personeelsleden, maar dit is geen voorrang meer. Hier mag je gewoon niet solliciteren als je geen familie in het bedrijf hebt. Dat is geen voorrangsregel meer, maar gewoon discriminatie. Bedrijven kiezen inderdaad wie ze aanwerven, maar je mag toch ook niet op ras selecteren, dus volgens mij dan ook niet op familiebanden.

Het is niet dat ik ergens anders niet kan solliciteren, maar het gaat me gewoon om het principe. Als ik wil solliciteren, vind ik dat ik dat moet kunnen, ongeacht of ik familie bij dat bedrijf heb of niet.

Welke stappen kan ik ondernemen, denken jullie? Volgens mij is het zeker de moeite om hier bij één of andere instantie klacht in te dienen. Het is volgens mij zeker discutabel.

Alvast bedankt!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 apr 2015 14:19



Welke stappen kan ik ondernemen, denken jullie? Volgens mij is het zeker de moeite om hier bij één of andere instantie klacht in te dienen. Het is volgens mij zeker discutabel.

http://app.rva.be/Application/Plainte/O ... px?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

laat hier eens weten wat de klacht heeft opgeleverd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2015 15:19

Spijtig dat we hier eens geen namen kan noemen die dit openbaar doen, ik ken persoonlijk zeer grote bedrijven die dit toepassen, één van meer dan 16.000 werknemers en één van meer dan 5.000 medewerkers, de familie gaat voor en dan pas kan iedereen in aanmerking komen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

maarten155
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 26 apr 2015 15:59

Ik heb de link die "de Reden" heeft doorgestuurd eens bezocht en een klacht bij de RVA ingediend. Benieuwd wat het gaat opleveren. Ik laat jullie zeker iets weten!

Denlowie: het bedrijf waarover het bij mij gaat, is een geprivatiseerd overheidsbedrijf. Schandalig genoeg!

Bedankt voor de hulp!


Maarten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 apr 2015 17:05

Rva zal zich daar niet mee bemoeien, geen bevoegdheid om te oordelen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 26 apr 2015 17:31

Wat denkt TS hiermee te bereiken? Dat die werkgever hem met open armen zal ontvangen, nadat hij is aangemaand door de overheid TS toch aan te werven? Met zo'n houding zal hij het ver schoppen in een groot bedrijf.
Werkgever is toch vrij aan te werven wie hij wil, en dat is geen discriminatie als hij alleen maar familie aanwerft. De anderen zijn gewoon niet genoeg, en wie gaat dat weerleggen.

maarten155
Topic Starter
Berichten: 11

#11 , 26 apr 2015 17:55

mava105: in de vacature staat letterlijk geschreven "voorwaarde: je hebt familie die bij bedrijf X werkt". Dat staat toch zwart op wit geschreven in de vacature, dus gemakkelijk te weerleggen?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 apr 2015 18:04

Rva zal zich daar niet mee bemoeien, geen bevoegdheid om te oordelen.
inderdaad, het is een andere dienst
http://www.werk.be/formulier/meldpunt-i ... e-economie" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.jobat.be/nl/artikels/de-wein ... llicitant/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

maarten155
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 26 apr 2015 18:14

Rva zal zich daar niet mee bemoeien, geen bevoegdheid om te oordelen.
inderdaad, het is een andere dienst
http://www.werk.be/formulier/meldpunt-i ... e-economie" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.jobat.be/nl/artikels/de-wein ... llicitant/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt, maar het betreft hier een bedrijf gelegen in het Brussels Gewest. Welke dienst moet ik dan raadplegen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 26 apr 2015 18:33

Wat denkt TS hiermee te bereiken? Dat die werkgever hem met open armen zal ontvangen, nadat hij is aangemaand door de overheid TS toch aan te werven? Met zo'n houding zal hij het ver schoppen in een groot bedrijf.
Werkgever is toch vrij aan te werven wie hij wil, en dat is geen discriminatie als hij alleen maar familie aanwerft. De anderen zijn gewoon niet genoeg, en wie gaat dat weerleggen.
Dat bedrijven in het algemeen zo'n zaken niet meer doen en dat hij daardoor volgende keer gemakkelijker aan een job geraakt?

maarten155
Topic Starter
Berichten: 11

#15 , 26 apr 2015 18:46

JPV, dat is ook mijn doel dat ik hierop inga. Ik weet ook dat dat bedrijf mij niet ineens gaat aannemen, en wees gerust, ik heb genoeg gesolliciteerd. Het is niet dat ik al mijn hoop in dat ene bedrijf leg. Maar ik vind dat zulke praktijken niet kunnen en ik doe het ook vooral voor alle jobstudenten die na mij komen. Je kan denken: "och, het is maar een jobstudent." Maar ook wij hebben het recht om eerlijk behandeld te worden. Ik hoop dan ook dat men naar mij zal luisteren.

Even nog een kort vraagje: heeft het zin dat ik via het meldpunt van de vakbonden, deze discriminatie meld of denken jullie dat ze niet veel zullen doen?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”