Werken zonder arbeidsovereenkomst

nabou
Topic Starter
Berichten: 6

Werken zonder arbeidsovereenkomst

#1 , 23 apr 2015 11:25

Dag Allemaal,


Ik zou graag een antwoord willen hebben op onderstaande vragen want momenteel zit ik met mijn handen in het haar:

Mijn ibo stage is op 4 april geëindigd en zou de werkgever me verplicht een contract aanbieden.
Tot op heden is daar niets van gekomen en werk ik dus zonder arbeidsovereenkomst.
Op mijn ibo contract staat dat ik een contract moet krijgen van onbepaalde duur maar de werkgever weigert het en wil mij een contract van maar 6 maanden aanbieden.
Mag hij dat doen, ik heb ook de vakbond gecontacteerd en volgens hun word het contract automatisch omgezet naar onbepaald.

Wat is jullie mening daarover en wat raden jullie me aan ?


Met vriendelijke groeten,
Ilse

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 apr 2015 13:33

Indien geen geschreven arbeidsovereenkomst voor aanvang van het contract, heb je een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. Teken dus zeker NIETS dat begint op 4 april (dus met terugwerkende kracht).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2015 13:57

Hou in het achterhoofd wel: Als topic starter toch aandringt op dit contract van onbepaalde duur (waar hij uiteraard recht op heeft), is de opzegtermijn die de werkgever moet respecteren bij ontslag 2 weken. Idem de eerste 3 maanden bij een contract van 6 maanden, maar in dat geval hou je wel je werkgever te vriend...

We hebben uiteraard geen zicht op de relatie tussen de topic starter en de werkgever, maar mijn signature staat er niet voor niets... :-s. In theorie is er momenteel wel een motiveringsplicht voor ontslag, maar in praktijk... Topic starter kan dit dan altijd aanvechten, maar in praktijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 23 apr 2015 14:32

Ik heb ooit met IBO contract gewerkt. Na de 3 maanden moest ik een contract van onbepaalde duur krijgen maar de werkgever had opeens geen werk meer.
Ik heb via telefoon en face-to-face gesprekken gehad om hem op die clausule in het IBO contract te wijzen maar de werkgever wou niet.
Mijn vakbond is naar de rechtbank gestapt en na 4 jaren procederen en verliezen, winnen, verliezen, zijn we niet meer in beroep gegaan.
Reden laatste verlies : als je niet SCHRIFTELIJK aangeeft aan de werkgever dat jij wilt dat hij zich aan die clausule houdt, geef je aan dat hij geen contract moet geven.

Hoeveel maanden bedroeg je IBO-contract?
Gebruiker21, vroeger stond er een clausule in dat IBO contract dat er een contract van onbepaalde duur moest gegeven worden, dat niet kon verbroken worden voor de duur van het IBO-contract. Dus: 3 maanden IBO + contract onbepaalde duur met 3 maanden zekerheid op geen ontslag.

Wat ik zou doen gezien mijn ervaring : aangetekend schrijven met vraag naar dat contract van onbepaalde duur zoals in de clausule staat. Zeker omdat je er nu ook werkt!
Je mag gerust je vakbond van de uitspraak op de rechtbank in mijn geval informeren. Het zou automatisch een contract van onbepaalde duur moeten worden, maar hier moet met 2 woorden gesproken worden : "zou" moeten.

Het probleem met IBO is dat het voor de werkgever een goedkope werkkracht is. En de werkgevers denken soms dat ze op die manier goedkope krachten voor bepaalde tijd kunnen gebruiken en dan buiten zetten. bv. door een slechte evaluatie aan het einde van het contract, alhoewel die kracht écht wel goed kan zijn. Ofwel door zo'n smerig spel te spelen met het contract van onbepaalde duur dat erachter moet volgen.

Succes!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 apr 2015 14:36

ongelukbelaagd, geef eens het vonnis in beroep via mail door. Er is bij jou waarschijnlijk iets anders aan de hand.

nabou
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 23 apr 2015 14:46

Ik moet er wel bij vermelden dat het contract opgesteld was, eerst is er een contract opgesteld voor onbepaalde duur, dan contract voor anderhalf jaar en nu contract voor 6 maanden maar dat is nooit getekend geweest door de werkgever. Het contract is opgesteld geweest een dag of vier nadat ik kwam werken.
Volgens een vriend van mij mag de werkgever geen andere contracten opstellen als er al reeds contract opgesteld is, in mijn geval is dit contract van onbepaalde duur. Zijn deze contracten geldig, mag hij zoveel contracten opstellen als hij wilt, zonder handtekening ? Want ik weet niet meer wat ik moet doen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 apr 2015 14:57

Teken de arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur en stuur deze gescand op via mail (verwijs naar het feit dat u het origineel per post verstuurde).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 apr 2015 15:16

Ik moet er wel bij vermelden dat het contract opgesteld was, eerst is er een contract opgesteld voor onbepaalde duur, dan contract voor anderhalf jaar en nu contract voor 6 maanden maar dat is nooit getekend geweest door de werkgever. Het contract is opgesteld geweest een dag of vier nadat ik kwam werken.
Volgens een vriend van mij mag de werkgever geen andere contracten opstellen als er al reeds contract opgesteld is, in mijn geval is dit contract van onbepaalde duur. Zijn deze contracten geldig, mag hij zoveel contracten opstellen als hij wilt, zonder handtekening ? Want ik weet niet meer wat ik moet doen.
Mag ik hier nu uit opmaken dat u een getekend contract voor onbepaalde duur hebt? In dat geval tekent u gewoon alle andere contracten niet, dan zijn deze niet geldig.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

nabou
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 23 apr 2015 15:28

de contract voor onbepaalde duur is niet getekend, daarom is mijn vraag of de werknemer vrij is om mij een contract van 6 maanden aan te bieden terwijl hij verplicht is om mij een contract van onbepaalde duur te geven. Is het contract geldig als er een handtekening van de werkgever ontbreekt ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 23 apr 2015 15:29

contract is niet geldig, maar bij gebrek aan een andere overeenkomst ontstaat een mondelinge arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”