Eenzijdige verbreking door werkgever: enkele vragen

j-ke
Topic Starter
Berichten: 2

Eenzijdige verbreking door werkgever: enkele vragen

#1 , 01 okt 2007 11:33

Mijn werkgever heeft me een 10-tal dagen geleden vereerd met een bezoekje tijdens het weekend. Er is een week eerder een directielid opgestapt, namelijk de persoon waaraan ik moest verantwoorden. Door de jarenlange samenwerking met deze laatste is er een goede relatie ontstaan en nu heeft de gedelegeerd bestuurder een vertrouwensprobleem. Hij beweerde dat het vertrokken directielid nog in de kalender (behorende tot het mailsysteem) had gekeken en had besloten een derde partij controle te nemen over de informaticadienst (waar ik sinds 3 jaar 'IT Manager' van was). Ik zou 'tijdelijk' van deze interne middenkaderfunctie verschoven worden naar een andere afdeling en verhuurd worden aan klanten. Er werd me gevraagd om alle wachtwoorden en dergelijke door te geven aan die derde partij (een collega eigenlijk), wat ik zonder tegenwerking ook deed. 2 dagen later was er een groots opgezette vergadering waar de nieuwe structuur van het bedrijf uit de doeken werd gedaan, ook daar werd dus meegedeeld dat ik niet langer IT Manager zou zijn, maar een bijna ex-collega (iemand die eerder ontslag had gegeven, maar overtuigd werd om toch te blijven om mijn functie over te nemen). Ik zag dit niet zitten en heb de gebeurtenissen voorgelegd aan een advocaat. Zowel mondeling als schriftelijk werd mijn degradatie bevestigd tov het hele bedrijf, niettegenstaande ik me nooit akkoord heb verklaard met die degradatie. Vorige week donderdag heb ik mijn werkgever geconfronteerd met het feit dat ik dit beschouw als een eenzijdige functiewijziging en verbreking van mijn arbeidsvoorwaarden (de functie-omschrijving werd voorheen nauw omschreven in een document, dit was een verplichting voor het behouden van het ISO certificaat van het bedrijf). Mijn werkgever 'betwijfelde' de eenzijdigheid en zei dat ik maar moest opstappen als ik dat wenste, op voorwaarde dat ik een kennisoverdracht zou doen. Vermits ik het hele gebeuren beschouw als een verbreking van mijn arbeidsovereenkomst lijkt het me logisch dat ik verder geen enkele opdracht meer aanvaard van deze werkgever. Hoe we dit verder afhandelen, daar wist hij op dat ogenblik geen antwoord op en vroeg me te wachten zodat hij zich kon beraden. Na enkele uren wachten ben ik vertrokken, er van uitgaande dat mijn werkgever me wel zou contacteren om dit verder te bespreken. Nu, enkele dagen later dus, heb ik nog niets gehoord. De firmawagen, laptop en gsm van het bedrijf zijn nog steeds in mijn bezit. Op eigen initiatief wil ik deze nu afleveren, zodat daar geen verdere discussie meer over kan ontstaan.
Hoe zit dit eigenlijk verder? Ik veronderstel dat deze werkgever de verbrekingsvergoeding van 13 maanden loon niet zal betalen en dat ik dit voor de arbeidsrechtbank moet brengen? Indien de uitspraak in mijn voordeel is, zal hij wellicht in beroep gaan, en dan eventueel nog naar cassatie? Hoe lang kan dit spelletje duren eer ik iets van geld te zien krijg, en kan de rechter van bij de eerste uitspraak al verzocht worden om de werkgever te verplichten de verbrekingsvergoeding te betalen in afwachting van verdere beroep-procedures?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 okt 2007 09:18

"Art.20.De werkgever is verplicht:1°. de werknemer te doen arbeiden op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen..."(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet.Tenzij anders is bedongen,kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen‘[Cass. ARS960047F,23 juni 1997(Stefaniak t. Altsys),J.T.T. 1997,333,noot WANTIEZ,C.].

‘De partij die eenzijdig een van de wezenlijke bestanddelen van de arbeidsovereenkomst wijzigt,maakt aan die overeenkomst onmiddellijk en onrechtmatig een einde‘[Cass. 13 oktober 2003(C.M.I./G.D.),R.W.2006-07,1537,Noot].

Deel uw werkgever aangetekend mee dat u de arbeidsovereenkomst onmiddellijk en onrechtmatig door hem beëindigd acht sedert hij de wezenlijke bestanddelen ervan die u daarin opsomt eenzijdig wijzigde.Deel hem daarin mee dat u de firmawagen, laptop en gsm van het bedrijf onverwijld komt inleveren.

“Art.1398.Behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt, kan de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging van de vonnissen toestaan.De tenuitvoerlegging van het vonnis geschiedt niettemin alleen op risico van de partij die daartoe last geeft en onverminderd de regels inzake kantonnement.”(Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”