arbeidscontract opzeggen voor aanvang

the mars volta
Topic Starter
Berichten: 13

arbeidscontract opzeggen voor aanvang

#1 , 16 apr 2015 22:51

heb enige tijd geleden een contract ondertekend dat begin juni zou ingaan. Maar wil daar nu onderuit wegens familiale omstandigheden. Ik zou gewoon bij mn huidige werkgever blijven. Hoe kan ik dit best aanpakken? Mogelijke gevolgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 17 apr 2015 09:22

Is het een contract van onbepaalde duur? In dat geval kan u het contract probleemloos opzeggen zonder vergoeding te moeten betalen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

the mars volta
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 17 apr 2015 21:11

Inderdaad, onbepaalde duur. Gewoon schriftelijk opzeggen dan?

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 19 apr 2015 09:16

Best
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

the mars volta
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 20 apr 2015 11:44

Nog een vraagje hieromtrent. Wat vermeld ik dan best in de opzegbrief?

Is er een opzegtermijn? Die loopt dan nog voor ik effectief van start ga?

Hoe werkt dit?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2015 11:46

Opzegtermijn bedraagt 1 week (als ik me niet vergis). Als het ontslag nu gegeven wordt, kan de opzegtermijn reeds beginnen en kan het contract inderdaad gewoon opgezegd worden nog voor het begonnen is. (zie ook: http://www.jobat.be/nl/artikels/contrac ... e-nog-weg/" onclick="window.open(this.href);return false;).

Schrijf dus gewoon een normale ontslagbrief: biedt je ontslag aan en vermeld dat uw wettelijke opzegperiode van één week begint op bijvoorbeeld 27/04/2015. Voor de beleefdheid kan u misschien uitleggen waarom u dit doet en u excuseren voor eventuele problemen dit dit met zich mee brengt bij de nieuwe werkgever.

Stuur je ontslabrief aangetekend naar uw nieuwe wergever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 apr 2015 11:52

Kleine aanvulling: ik ga er bij mijn antwoord van uit dat er geen proefperiode is. Als dit er wel is, weet ik niet of het nog zo eenvoudig is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

the mars volta
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 20 apr 2015 11:54

Bedankt voor uw antwoord. Er is inderdaad geen proefperiode

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 apr 2015 11:57

Bedankt voor uw antwoord. Er is inderdaad geen proefperiode
In dat geval moet je enkel je opzegperiode uitdoen, en dit kan perfect voor aanvang van de arbeidsovereenkomst...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 apr 2015 12:18

Kleine aanvulling: ik ga er bij mijn antwoord van uit dat er geen proefperiode is. Als dit er wel is, weet ik niet of het nog zo eenvoudig is...
die proefperiode is er dan juridisch gezien niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 20 apr 2015 12:30

Proefperiode bestaat sowieso juridisch niet meer.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 apr 2015 13:42

Proefperiode bestaat sowieso juridisch niet meer.
Ah, OK. Voila, weer wat bijgeleerd vandaag ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 apr 2015 18:08

Proefperiode bestaat sowieso juridisch niet meer.
Ah, OK. Voila, weer wat bijgeleerd vandaag ;-).
in de context van de vraag klopt het, maar dat een proefperiode helemaal niet meer bestaat wat mag ik dan afleiden uit het art 5
24/7/1987→ interimwet
Art. 5.Behoudens strijdige overeenkomst worden de eerste drie arbeidsdagen als proeftijd beschouwd. Tot bij het verstrijken van die tijdsduur mag ieder van de partijen de overeenkomst beëindigen, zonder opzegging noch vergoeding.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

puttemanp
Berichten: 613

#14 , 20 apr 2015 18:36

Dit is enkel voor uitzendcontracten.

P.

xine
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 jun 2017 11:29

ik zit in dezelfde situatie. Dus als ik het goed begrijp, indien de einddatum van de opzegtermijn valt vòòr de aanvangsdatum van het contract, wordt die opzeg van één week niet effectief gepresteerd?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”