Advies bij ontslag

Yvezz
Topic Starter
Berichten: 5

Advies bij ontslag

#1 , 13 apr 2015 10:35

Mijn vrouw werkt bij Westvlees N.V. te Westrozebeke, West Vlaanderen.
Ze werkt er met een contract van onbepaalde duur sinds Juli 2011.
Mijn vrouw heeft autisme spectrum stoornis.
Haar werkgever is hier vanaf het begin op de hoogte van geweest, en is hiervoor ook gecompenseerd geweest dmv een VOP (Vlaamse ondersteunings premie).
Ze is reeds twee maal van afdeling moeten veranderen, zonder hierover ooit negatieve commentaar geuit te hebben.
Ze heeft zich altijd flexibel opgesteld.
Op 1 April van dit jaar is ze ontslagen.
De beknopte uitleg van haar afdelingsverantwoordelijke, bevoegd om te mogen ontslagen:

Op haar werk zelf was niks aan te merken.
Haar verantwoordelijke zag het gewoon niet meer zitten om nog met haar verder te werken.
Mijn vrouw bouwt overuren op ,en deze kunnen opgenomen worden in de vorm van recup.
Hierover was haar verantwoordelijke niet te spreken, hij was van mening dat ze veel te veel en te vaak haar overuren opnam.
Hij zei ook dat mijn vrouw niet binnen de "filosofie" van het bedrijf paste.
Hij zei ook dat mijn vrouw te veel aandacht opeiste, dat ze te veel bij hem op bureau zat.
Dit feit wordt door mijn vrouw tegengesproken.
Ze kreeg ook het verwijt dat ze te veel haar eigen bepaalde.
Ze startte elke dag 1u15min vroeger omdat ze mensen moest voorzien van materiaal.
Ze stopte echter pas als haar chefs hier mee in stemden.

Momenteel is er een afgevaardigde van het ACV bezig met een re-integratie procedure.
Ik weet echter nog niks hieromtrent.


De vraag is nu: wat kunnen wij hier aan doen?
Stel dat de re-integratie procedure negatief afloopt, wat kunnen wij dan verder nog doen?

Mijn vrouw heeft haar werk altijd met passie gedaan, en zou graag terug aan de slag gaan binnen het bedrijf.

Alvast bedankt voor te lezen en eventuele reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 15 apr 2015 16:21

Beste

Is uw echtgenote ontslagen? Of heeft ze opzeg gekregen?

En waarom loopt er een reïntegratieprocedure? Behoudens vergissing is daarvan slechts sprake bij ziekte.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 15 apr 2015 17:08

of bij beschermde werknemers uiteraard.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Yvezz
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 16 apr 2015 07:46

Ddanck, bedankt voor de reply.

Ze heeft mondeling te horen gekregen dat ze ontslagen is.
Haar opzegtermijn moest ze niet doen, mits het inleveren van een attest van de dokter.

Tot op heden heeft ze geen papieren ontvangen omtrent haar ontslag.
Ze heeft zich, op advies van de vakbond, een maand laten ziek zetten, dat briefje heeft de werkgever ontvangen.

De vakbond man van Roeselare, bevoegd omtrent Westvlees, is verhaal gaan halen op het bedrijf.
Hij wist ons reeds te vertellen dat de werkgever niet terug komt op zijn beslissing.

Woensdag moet mijn vrouw naar de vakbond in Roeselare, om haar kant van de feiten te gaan vertellen.
Dit omdat de vakbond nog kans ziet dat haar werkgever het ontslag moet intrekken.

Afwachten dus...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2015 13:43


Dit omdat de vakbond nog kans ziet dat haar werkgever het ontslag moet intrekken.
er zijn 2 mogelijkheden
theoretisch gezien, bij een mondeling ontslag gegeven door de werkgever, is de kennisgave nietig
niet het ontslag zelf. u heeft recht op een verbrekingsvergoeding

de werkgever moet kunnen bewijzen dat ze u hebben ontslagen, kunnen ze dat niet is er geen ontslag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Yvezz
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 19 apr 2015 07:47


Dit omdat de vakbond nog kans ziet dat haar werkgever het ontslag moet intrekken.
er zijn 2 mogelijkheden
theoretisch gezien, bij een mondeling ontslag gegeven door de werkgever, is de kennisgave nietig
niet het ontslag zelf. u heeft recht op een verbrekingsvergoeding

de werkgever moet kunnen bewijzen dat ze u hebben ontslagen, kunnen ze dat niet is er geen ontslag
Er staat nog niks op papier. Daar zitten we op te wachten.

Yvezz
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 25 apr 2015 10:54

Dinsdag gaat de man van de vakbond een ultieme poging wagen om de brokken te lijmen.
Naar zijn mening zal het niet veel uithalen.
Hij zei dan ook tegen mijn vrouw het af te sluiten en uit te kijken naar iets anders.
Dus gaan we donderdag naar de huisdokter voor een definitieve medische afkeuring.
Mijn vrouw zal dan ook een papier moeten tekenen dat ze in onderling overleg wenst af te zien vaan haar opzegtermijn.

Jobcentrum en GTB zullen instaan voor de begeleiding naar nieuw werk, waarschijnlijk beschut werken.

Yvezz
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 02 mei 2015 07:59

De kogel is door de kerk, de werkgever wil haar niet terug aannemen.
Maandag worden alle papieren in orde gebracht.

Bedankt voor alle reacties.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”