ontslag om dringende reden - overspel

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

ontslag om dringende reden - overspel

#1 , 02 apr 2015 15:22

Volgens dat ik heb kunnen opmaken is een overspelige relatie (indien er tussen de betrokkenen een hiërarchische band bestaat) een dringende reden voor ontslag.
Is dit enkel van toepassing voor de "hogere in rang" of ook voor de werkneemster (sector onderwijs)?
Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 apr 2015 15:53

Er zouden dan nogal wat ontslagen zijn....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 02 apr 2015 16:47

en waaruit heeft u dan kunnen opmaken? en over wat voor "overspelige relatie" tussen hierarchisch betrokkenen hebben we het dan? De lerares getrouwd en een one-nightstand met de directgeur? De directeur getrouwd en een kus in een zatte bui met de leraar?En igeldt dat ook voor mensen die wettelijk samenwonen? Is het dan nog overspel, of dan niet? en wie moet/mag dat dan ontegensprekelijk vastgested hebben? En HOe moet die dat vastgesteld hebben? Met een foto, of langs de bedsponde staande en er naar kijkend? Of moet er een deurwaarder langsgeweest zijn?Werkelijk.... lijkt me iets van in de tijd Windows 40-45....

Reclame

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

#4 , 02 apr 2015 17:44

Uit wat heb ik dit kunnen opmaken : afluisterapparaat geplaatst in haar handtas (mijn echtgenote). De geluidsopname is meer dan duidelijk. Relatie : algemeen directeur Hogeschool met secretaresse (ATP).
Blijkbaar mag een geluidsopname wel om de "echtelijke trouw" te controleren.
Lijkt iets van de tijd Windows 40-45, tot het je eigen vrouw zou zijn...
Bovendien kan ik bewijzen dat de algemeen directeur ook nog een tweede relatie heeft met iemand anders van het ATP (perfect te bewijzen).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 02 apr 2015 17:50

Maar dat heeft niets met ontslag te maken.
Tenzij uw vrouw verkracht wordt door haar baas.
Blijkbaar is het met wederzijdse instemming.
Directeur mag zoveel relaties hebben als hij wil, zolang hij maar niemand dwingt.
Einde verhaal....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

#6 , 02 apr 2015 22:36

Sorry Roharro, maar ik vermoed dat je nu de bal compleet misslaat. Er is een relatie van een hierachisch hogere t.ov. een lagere... (zelfs 2x) Door geluidsopnames perfect te bewijzen. Graag had ik het commentaar van JPV. Waarvoor dank.
Stel je zelf in de plaats!!!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 02 apr 2015 22:51

Ik kan me in uw plaats stellen. Ik zou woest zijn.

Maar zolang er in die relatie geen dwang is, gebaseerd op de hierarchische verhouding, zie ik niet op welke basis iemand zou kunnen worden ontslagen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 02 apr 2015 22:53

Het afluisteren was dat met instemming van een van de partijen?
Wie heeft de apparatuur geplaatst en in wiens opdracht?
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 apr 2015 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

#9 , 02 apr 2015 22:58

Een instemming hoeft volgens mij niet als het is om de "echtelijke trouw" te controleren. Dit is één van de uitzondering waarbij geluidopnames mogen gemaakt worden zonder toestemming van één van de betrokken partijen.

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

#10 , 02 apr 2015 23:00

@roharro : controleer de commentaar i.v.m. de dringende redenen : wanneer er sprake is van een relatie (overspel) tussen een hiërarchisch overste en een onderschikte : dan is dit een reden voor ontslag om dringende reden. Er wordt van uit gegaan dat de ondergeschikt zal profiteren van het overspel om bepaalde gunsten (beroepshalve) te bekomen. Hetgeen bij mijn echtgenote ook is gebeurd !!!

japjap
Berichten: 3

#11 , 03 apr 2015 08:25

Of wij dit al dan niet een dringende reden vinden, is niet belangrijk. Ook niet dat jij of je echtgenote dat vinden.
Als deze feiten gebeurd zijn, zal je daar de vertrouwenspersooen en/of de inrichtende macht van op de hoogte moeten brengen.
Het is aan deze laatste om initiatief terzake te nemen, wat jij ook vindt...

Trouwens indien het hier om een vastbenoemde ambtenaar gaat, is m.i. de arbeidsovereenkomstenwet niet van toepassing.
Moet heel het systeem van de tuchtprocedures voorzien bij de overheid hier niet bekeken worden ?

Informeer bij de vakbond die bezig is met onderwijs zou ik zeggen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 03 apr 2015 09:31

in de veronderstelling dat het hier niet om een statutaire werknemer gaat (al vermoed ik dat de procedure van afzetting/ontslag ook (behalve vormvoorwaarden) gelijkaardig beoordeeld zal worden bij statutairen)
----
Overspel kan een reden zijn voor ontslag om dringende reden.

Art. 35
Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen.
Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt.

Er zijn 2 relevante rechtspraken:
Vormen aldus een dringende reden tot ontslag:
■ overspelige relaties van de werknemer wanneer ze zich voordoen tussen werknemers van dezelfde onderneming en er tussen de betrokkenen een hiërarchisch verband bestaat (Arbh. Bergen 28 november 1977, JTT 1978, 6); (<--- in die zaak ging het echter ook over "onproductiviteit", dus waarschijnlijk speelde het consumeren van het overspel zich tijdens de werkuren af. Let ook op de datum en denk aan de tijdsgeest van toen.

Vormt echter geen dringende reden tot ontslag:
■ een intieme relatie tussen personeelsleden, die op geen enkele wijze aanleiding heeft gegeven tot kritiek en evenmin een nadelige invloed had op de gang van zaken in de onderneming (Arbrb. Brussel 4 november 1991, RW 1991-92, 784; in dezelfde zin: Arbh. Bergen 28 november 1977, JTT 1978, 6); let op de meer recente datum en de belangrijke verwijzing naar de randomstandigheden

Bovendien is het natuurlijk zo dat een partner geen ontslag kan inroepen, enkel de werkgever. En dat enkel binnen de 3 werkdagen na ontdekking van de feiten door de werkgever. Persoonlijk lijkt me, enkel op absis van het overspel, geen sprake te zijn van een ontslag om dringende reden.

@succes-sie: de geluidsopnames die je opgenomen hebben zullen sterk ter discussie staan in een eventuele rechtzaak. "Een instemming hoeft volgens mij niet als het is om de "echtelijke trouw" te controleren"

eylis
Berichten: 8840

#13 , 03 apr 2015 10:55

precies JPV, maar er is zelfs meer. Het is enkel de inrichtende macht die vaststelling van "overspel" (binnen de drie dagen) kan inroepen als een argumentatie van ontslag om dringenden redenen.
MAAR: het overspel moet aantoonbaar en bewijsbaar een aanleiding zijn tot het niet goed vervullen van de werkopdracht. Dus als de partijen gewoon hun job doen en na de uren, of tijdens de pauze hun "ander activiteiten" dan is er geen reden tot ontslag.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 apr 2015 11:13

als je natuurlijk kan bewijzen dat die persoon overspelig is met 2 collega's en die 2 collega's niet van elkaar weten, zou ik wél durven zeggen dat dit op zich, ALS de inrichtende macht ermee akkoord gaat, dit een dringende reden kan zijn.

k.b.
Berichten: 876

#15 , 03 apr 2015 11:14

precies JPV, maar er is zelfs meer. Het is enkel de inrichtende macht die vaststelling van "overspel" (binnen de drie dagen) kan inroepen als een argumentatie van ontslag om dringenden redenen.
MAAR: het overspel moet aantoonbaar en bewijsbaar een aanleiding zijn tot het niet goed vervullen van de werkopdracht. Dus als de partijen gewoon hun job doen en na de uren, of tijdens de pauze hun "ander activiteiten" dan is er geen reden tot ontslag.
Zo doen ze dat dan ook .... IM kan perfect al jaren weten dat deze een relatie hebben en nu een "onderzoek instellen" ...
en dan plots duikt er een poetsdame op die "iets gezien heeft op de turnmat"

En dan vliegen die beiden de deur uit ...

Volgens mij zal de IM zal steeds kiezen voor "de instelling" en zich tegen het individu keren...

En of dat dan "om dringende reden" is of via een andere constructie dat zal afhangen van de mogelijkheden afhankelijk van de overeenkomsten van deze "werknemers" ...
Mogelijks krijgen ze de kans om zelf ontslag te nemen ...
Maar worst case zal men "om dringende reden" ontslaan en ziet men daarna wel hoe men "weg komt" ....

k.b.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”