princiepsovereenkomst (aanwervingsbrief) verbreken

jeanke
Topic Starter
Berichten: 1

princiepsovereenkomst (aanwervingsbrief) verbreken

#1 , 29 sep 2007 15:36

Ik ben in opzeg bij mijn huidige werkgever, en heb een nieuwe job op basis van een door beide partijen ondertekende 'aanwervingsbrief' (waarin staat dat ik aangenomen wordt, startdatum zal in onderling overleg bepaald worden, salaris, ...). Ik heb intussen ook een arbeidscontract klaarliggen maar nog niet getekend.

Nu heb ik zicht op een interessantere job bij een derde werkgever. In hoeverre is die aanwervingsbrief bindend, en welke mogelijkheden heb ik om deze te verbreken?

Ik kan natuurlijk steeds beginnen, en mijn contract verbreken na 1 maand proefperiode om daarna bij de derde werkgever te beginnen, maar zo mogelijk zou ik dit scenario willen vermijden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 okt 2007 12:52

‘In tegenstelling tot het AANBOD - dat bindende kracht heeft op grond van de EENZIJDIGE wilsuiting van degene die het doet(Cass. 9 mei 1981,R.W. 1982-83,319) - is de verkoopBELOFTE een OVEREENKOMST waarbij de eigenaar van een zaak aan een toekomstige koper die aanvaardt voor een bepaalde termijn,een optie verleent om ze tegen een overeengekomen prijs te kopen.Bij de lichting van de optie door de koper,komt de koop tot stand zonder tussenkomst van de verkoper’(Cass. 9 januari 1975,Arr.Cass. 1975,522).

Analogisch geldt dit ook voor andere wederkerige overeenkomsten.

Er dient onderzocht op grond van de TEKST van uw 'aanwervingsbrief' wie zich daarin reeds tot wat verbonden heeft.Het enkele niet-ondertekenen van uw arbeidscontract houdt niet in dat u zich nog tot niets verbonden hebt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”