bizarre ontslag-situatie

geronimo
Topic Starter
Berichten: 2

bizarre ontslag-situatie

#1 , 29 sep 2007 11:28

01/03/2006 ben ik als kaderlid aangenomen met een contract bepaalde duur voor 2 jaar bij mijn werkgever. Echter nu wil ik graag ontslag nemen, juist op het moment dat mijn contract bepaalde duur wordt omgezet in een contract onbepaalde duur bij mijn huidige werkgever.

Ik heb momenteel volgende documenten:
- contract bepaalde duur van 01/03/2006 tot 29/02/2008
- ontbindingspapier voor bovenstaand contract, waarop vermeld dat dit contract in onderling overleg wordt ontbonden. Onderaan staat ook nog volgende zin op dit document: "Vanaf 01/10/2007 wordt de werknemer aangeworven met een contract onbepaalde duur"
- contract onbepaalde duur met ingang vanaf 01/10/2007, zonder proefperiode

Uiteraard is het eerste document getekend door beide partijen, echter de twee laatste zijn al wel door de werkgever getekend, maar niet door mij.

De vraag:
Ik heb al deze documenten momenteel in mijn bezit. Wat kan ik best tekenen of doen om zo snel mogelijk bij mijn huidige werkgever te kunnen vertrekken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 sep 2007 10:01

“Art.32.Behoudens de algemene wijzen waarop de verbintenissen te niet gaan, nemen de verbintenissen voortspruitende uit de door deze wet geregelde overeenkomsten een einde :1° door afloop van de termijn...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Die termijn loopt in uw geval af op 29/02/2008 tenzij u de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd sluit.

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Onderzoek zelf het vervolg van dit artikel en het Bericht inzake indexering in het Belgisch Staatsblad 7 december 2006.

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”