Verlof & Ziekte tijdens schorsingsdagen

RL1
Topic Starter
Berichten: 58

Verlof & Ziekte tijdens schorsingsdagen

#1 , 19 mar 2015 12:10

Ik zit momenteel in mijn schorsingsdagen na de officiële opzegtermijn. Graag zou ik de voordelen van de Firmawagen bv willen behouden tem 21 april (persoonlijk belangrijke sollicitatie verplaatsingsdag want ik heb geen eigen wagen)
Mijn opzegperiode eindigde op 16/03 op dat moment had ik voor 20,5 dagen ziekte en wettelijk verlof, dus schorsingsdagen. Dit geeft dus einddatum 5 april (Paaszaterdag)
Dus zou ik alles moeten inleveren na Paasmaandag dus dinsdag 7 april.
Nu heb ik gevraagd aan werkgever om tijdens mijn schorsingsdagen de rest van mijn wettelijk verlof ook te mogen opnemen, en dit mag. Maar tellen deze dagen nu ook nog mee om de laatste werkdag uit te stellen? En wat met ziekte voor 5 april? En wat als deze ziekte dan duurt tot na 21 april.
Kan ik met de werkgever onderling overeenkomen om de opzeg-schorsing termijn te verlengen zodat we aan die 21 april komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mar 2015 17:30

je mag niet zomaar alle gebruikte vakantiedagen optellen, het kan belangrijk zijn wanneer die vallen. Alle dagen vakantie schorsen echter de opzegtermijn.

Je zegt echter dat je opzegperiode eindigde op 16/03, dan kan je opzegtermijn niet meer schorsen.

RL1
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 20 mar 2015 08:36

Dus dit betekent dat alle dagen die ik in onderling overleg met mijn werkgever nog neem nu (na 16/03) tellen niet meer mee in de schorsingsdagen???

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 mar 2015 09:00

als je opzeg eindigt op 16/03, ben je na 16/03 niet meer in dienst... of bedoel je dat je reguliere opzegtermijn liep tot 16/03?

RL1
Topic Starter
Berichten: 58

#5 , 20 mar 2015 09:59

Ja mijn reguliere opzegtermijn eindigde op 16/03 en ik had op die dag een 20 schorsingsdagen, waarmee ik dus nu nog steeds tewerkgesteld ben uiterlijk tot 5/04.
Mijn vraag is nu of de verlofdagen die ik nu nog neem tijdens de schorsingsdagen nog mee tellen om opnieuw schorsing aaan te maken???

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 mar 2015 11:29

ja

RL1
Topic Starter
Berichten: 58

#7 , 20 mar 2015 11:48

Oké dan kan ik met mijn 9 wettelijke verlofdagen de laatste werkdag (05/04) verlengen tem 21/04 dmv telkens een verlof te plaatsen op vrijdag en maandag, dit geeft een verbruik van 2 verlofdagen maar een 4 schorsingsdagen (kalenderdagen!!). Dus met 4 x 2 verlofdagen op deze manier te nemen heb ik 4 x 4 = 16 + 1 resterende verlofdag geeft een totaal van 17 schorsingsdagen waarmee ik van 05/03 overbrug tot 22/04. Waarop dit mijn laatste werkdag is en ik alles inlever.
Correcte redenering?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 mar 2015 13:47

oppassen met paasmaandag, da's een feestdag en schorst niet.

RL1
Topic Starter
Berichten: 58

#9 , 20 mar 2015 15:37

Ja heb ik ook niet ingerekend hé, nl 4 weekends en telkens maar 4 schorsingsdagen, dus paasweekend neem ik vrijdag 3 april verlof en ook dinsdag 7 april en idd dit geeft ook maar 4 schrosingsdagen zoals een gewoon weekend.
Dus ik kan dit voorstellen aan mijn werkgever ter goedkeuring.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 mar 2015 20:53

Bij mijn weten, maar ik kan hier mis in zijn:
- vrijdag 3 april: verlof
- zaterdag 4 april: gewone inactiviteitsdag
- zondag 5 april: gewone inactiviteitsdag (Pasen is géén feestdag)
- maandag 6 april: feestdag, telt als gewerkt
- dinsdag 7 april: verlof

Verlof van 3 en 7 april verlengt élk apart 1 dag, maar niet 4 dagen (noch 5 dagen): er is immers geen aaneensluitende periode van verlof die enkel opgevuld wordt met schorsingsdagen: de feestdag telt als gewerkte dag.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”