Werkgever liegt tegen een onwetend meisje over vast contract

mariusbrownie
Topic Starter
Berichten: 2

Werkgever liegt tegen een onwetend meisje over vast contract

#1 , 18 mar 2015 00:31

Beste,

Graag wat advies over volgende zaak. Ik schets even de situatie. Omtrent een vriendin van mij half Belgisch, half Thais ( heeft beide nationaliteiten), opgeroeid in thailand. Die tot vorig jaar aan de unief studeerde in Schotland. Door haar heftige studies raakte ze in een zware depressie, en kwam ze naar Belgie toe. Sinds enkele maanden was ze terug iets beter en wou ze graag even wat werken hier, voor ze terug naar Schotland vertrek, om verder te studeren. In een Brasserie waar ze soms eens kwam, werd haar een job aangeboden. Ze mocht een paar dagen op proef komen, en als alles goed was ging ze een contract krijgen. Na enkele dagen werken, hoorde ze niks meer voor een week. Een week later mocht ze terug komen werken. Er werd haar gezegd dat ze een contract had gekregen. Toen ik haar twee weken later vroeg of ze effectief iets had getekend? Antwoordde ze mij van niet. Ik vroeg haar om toch nog eens na te vragen, hoe het zat met haar contract. Enkele dagen later-> De baas had gezegd dat ze zeker een contract had, maar dat ze het niet kon vinden. Het lag ergens tussen de papieren. Toch was mijn vriendin er van overtuigd dat ze een contact had. Ik heb haar dan duidelijk gemaakt, dat haar baas hierover liegt. Toen ik haar vroeg of ze al betaald was geweest, leek dit ook nog niet te zijn gebeurt. Ik heb haar gezegd dat ze moest duidelijk maken dat ze moest betaald worden. Na een maand kreeg ze 120 euro gestort. Ze had haar uren uitgerekend en ze moest iets van een 1300 krijgen. Toen ze een bericht stuurde dat het niet klopte, antwoordde de baas dat ze deze maandagochtend eens mocht komen, voor uitleg. Maandagochtend stond ze daar. Maar niemand deed open. Uiteindelijk enkele dagen later toch met de baas kunnen praten. Die zei dat ze haar wel ging betalen, 900 maar geen 1200! Want de belastingen moesten nog worden afgetrokken? Wat een zever is me dat zeg... Ze heeft niet eens een contract....Nu is mijn vraag wat kunnen we ondernemen. Ze maakt duidelijk misbruik van dit meisje haar onwetendheid... Wat kan ik doen om haar te helpen? Want volgens mij is die malafide bazin niet van plan haar te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 mar 2015 07:29

klacht indienen bij de sociale inspectie voor betaling van het loon. Kan ze bewijzen wanneer ze daar gewerkt heeft? Indien niet, best nog eens een gesprek aangaan met de baas en dit gesprek in het geheim opnemen. Pas daarna de werkgever confronteren met dit bewijsmateriaal.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 18 mar 2015 14:02

titel even aanpassen? Het was dus de werkgever die liegt en niet de werknemer?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 18 mar 2015 14:14

Onmiddellijk morgen contact laten opnemen met de RSZ. De permanenties, contactnrs en email in de provincies kan je vinden op:

http://www.rsz.fgov.be/nl/contact/regionale-antennes" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 19 mar 2015 23:06

Of TSW.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel een map met bewijzen en eventuele getuigen samestellen. Bewijzen kunnen divers zijn, van betalingen op een rekening tot personeelsgebonden materiaal etc etc. Bij gebrek aan een schriftelijk contract zijn getuigen die bereid te bevestigen ze haar daar hebben zien werken op die en die dag wel belangrijk.

mariusbrownie
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 21 mar 2015 20:34

Haar bazin heet zelfs een een loonbrief nagemaakt. Dat is toch schriftvervalsing?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 22 mar 2015 00:06

Meenemen naar tsw. Perfect bewijs...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 mar 2015 14:26

ondertekenen van een arbeidsovereenkomst is geen vormvereiste kan ook mondeling worden afgesloten is dan wel eentje van onbepaalde duur, zie art 9 arbeidsovereenkomstenwet 3-7-1978. proefperiode is afgeschaft, overwegen om een vakbond te raadplegen en een verbrekingsvergoeding te eisen bovenop het loon tegoed.
er is een storting geweest en je bent nog niet ontslagen per aangetekend schrijven

als het in het antwerpse is kan ik u emailadres van een inspecteur tsw doorgeven via privé bericht
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”