Ontslag geven voor het begin van het contract

kaatje
Topic Starter
Berichten: 9

Ontslag geven voor het begin van het contract

#1 , 26 sep 2007 13:26

Hallo

Mijn vriend heeft vanaf 01/09 zijn ontslag gegeven bij zijn huidige werkgever vanaf 16/10 te beginnen bij een nieuwe werkgever. Zijn huidige werkgever wilde hem echter niet kwijt en heeft hem deze week een aanbod gedaan met loonsopslag en een betere job. Mijn vriend heeft besloten om bij zijn huidige werkgever te blijven.

Natuurlijk is zijn "nieuwe werkgever" hier niet tevreden mee.
Hij had hier reeds een contract van onbepaalde duur getekend met proefperiode van 6 maanden.

Wat kan deze werkgever eisen?
Kan hij eisen dat mijn vriend 1 maand loon (gelijk aan de opzegtermijn) betaald (bruto of netto?) zelfs wanneer hij zelf zegt bereid te zijn om zijn opzeg te presteren?
Of kan hij mijn vriend laten opdraaien voor de gedane kosten voor de selectie (was via een selectiekantoor)?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 26 sep 2007 20:11

Hij kan nooit opdraaien voor de selectiekosten, deze zijn steeds voor de werkgever.
De werkgever heeft normaal recht op een verbrekingsvergoeding (minimum 1 maand)

kaatje
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 27 sep 2007 11:42

Ok bedankt voor uw reactie.

Maar stel dat hij zegt dat hij geen maand wil betalen, maar dat hij wel een maand wil komen werken. Kan hij dat doen?

Reclame

xilinx
Berichten: 1

#4 , 11 okt 2007 20:58

Ok bedankt voor uw reactie.

Maar stel dat hij zegt dat hij geen maand wil betalen, maar dat hij wel een maand wil komen werken. Kan hij dat doen?
Ik zit in juist de zelfde situatie, ze willen mij 1 maand schadevergoeding aanrekenen.
Maar als ik dus gewoon 1 maand ga werken en dan mijn ontslag geef kunnen ze dus geen schadevergoeding vragen?

Xilinx

kaatje
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 12 okt 2007 15:15

Mijn vriend hebben ze uiteindelijk de keuze gegeven: of schadevergoeding of opzeg komen doen. Hij heeft gezegd dat hij niets betaald en dat hij dus kwam werken maar dat ze wel moesten verstaan dat zijn motivatie ver te zoeken was.
Nu twee dagen voor hij daar moest beginnen, hebben ze hem gebeld en gezegd dat het niet hoefde dat hij dus kon ontslag nemen met onderling akkoord. Van bluf gesproken!!!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”