Ontslagen zonder vergoeding/termijn - nadelen ?

sofiake
Topic Starter
Berichten: 29

Ontslagen zonder vergoeding/termijn - nadelen ?

#1 , 09 mar 2015 13:31

Hallo allemaal,

mijn partner is momenteel nog in loondienst, maar heeft voltijdse loopbaanonderbreking om een voltijdse opleiding te volgen.
Nu is de vraag natuurlijk wat best te doen wanneer de opleiding afgelopen is. Het gaat om een opleiding als leerkracht, dus wachten op een jobaanbieding en dan pas ontslag nemen kan niet.

Dus was onze intentie om te vragen of ze mijn partner evt willen ontslaan, zodat er wel recht is op "dop". Maar dan wel zonder opzegvergoeding.

Nu, is er een nadeel voor ons om te proberen zo te regelen ?
Of is er een betere oplossing ?

Zelf ontslag nemen lijkt ons financieel niet gunstig voor ons, omdat dan het recht op een werkloosheidsvergoeding wegvalt.

Alle tips welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#2 , 09 mar 2015 19:32

Moest ik zijn baas zijn geef ik dit onmiddelijk door aan de rva, dit is sociale fraude, strafbaar en evenslecht als zwartwerk.
Zijn werkgever kan hem enkel ontslaan om dringende redenen omdat hij terugkomt uit een loopbaanonderbrekingen en wordt beschermd tegen ontslag.
Als hij om dringende reden ontslagen wordt moet zijn werkgever dat bewijzen en dan heeft hij denk ik ook geen recht op werkeloosheidsvergoeding.
ik citeer:"dus was onze intentie om te vragen of ze mijn partner evt willen ontslaan, zodat er wel recht is op "dop"." als u dit doet en zijn werkgever kan bewijzen dat hij die vraag gesteld heeft is dat juist een reden om "ontslag om dringende" te geven.
uw partner geeft immers aan niet meer voor hen te willen werken


http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42017

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”