Twijfel over voorwaarden ontslag met wederzijds akkoord...

khrai
Topic Starter
Berichten: 14

Twijfel over voorwaarden ontslag met wederzijds akkoord...

#1 , 28 feb 2015 18:29

Mijn echtgenote heeft na 30 jaar dienst een voorstel gekregen om de firma te verlaten.

De werkgever geeft een ontslagpremie van 16 maanden (maandelijks te betalen alsof ze nog werkte, inclusief vakantiegeld en eindejaarspremie; geen prestaties meer te verrichten). Daarbovenop is er soort ancienniteitsvergoeding: een premie van 1.000 euro per gewerkt jaar (dus 30.000 euro) die ineens betaalt wordt.
Deze formule is ongunstiger dan de formule Claeys, maar de werknemer zou dit voorstel om persoonlijke redenen willen aanvaarden.

De vraag is wat de juridische kwalificatie is van deze bedragen? En wat zijn dan de gevolgen op het vlak van de fiscaliteit en de sociale zekerheid?

Gedurende 18 maanden ontvangt de persoon elke maand een bedrag dat gelijk is aan het loon, maar dat eigenlijk geen loon meer is want er is geen arbeidsovereenkomst meer. Is het een ontslagvergoeding? Hierop wordt RSZ betaald, dus de 18 maanden tellen volledig mee voor het pensioen. Correct?
Maar hoe wordt die vergoeding belast? Wordt die gewoon belast alsof het loon was, of worden de maandelijkse vergoedingen belast aan het gemiddeld tarief van verleden jaar?

De ancienniteitsbonus wordt in één keer uitbetaald. Wordt die belast aan het marginaal tarief of aan het gemiddeld tarief van verleden jaar?
Waarschijnlijk wordt hier ook RSZ van afgehouden (ik ben niet zeker). Wil dit dan ook zeggen dat je er pensioenrechten mee opbouwt, of dat je voor 30 maanden in orde blijft voor het ziekenfonds (in de veronderstelling dat de persoon zich niet meer inschrijft als werkzoekende)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
khrai
Topic Starter
Berichten: 14

#2 , 01 mar 2015 16:59

Als dit de definitie is van een ontslagvergoeding:
"Het gaat hier om wettelijk, contractueel, goedgunstig of ingevolge een cao of een rechterlijke beslissing, in welke vorm of onder welke benaming ook, toegekende vergoedingen ten gevolge van de beëindiging van een arbeidsovereenkomst." http://www.lbc-nvk-sector.be/Diensten/D ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

... dan zijn volgens mij zowel de ancienniteitsvergoeding van 30.000 euro als de maandelijkse betalingen tijdens de niet te presteren opzegperiode, belastbaar aan het gemiddeld tarief van het voorgaande jaar.

Wel eigenaardig dat de werkgever zegt dat de ancienniteitvergoeding belastbaar is tegen het marginaal tarief... :?:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 mar 2015 21:01

De werkgever geeft een ontslagpremie van 16 maanden (maandelijks te betalen alsof ze nog werkte, inclusief vakantiegeld en eindejaarspremie; geen prestaties meer te verrichten).
...
Gedurende 18 maanden ontvangt de persoon elke maand een bedrag dat gelijk is aan het loon, maar dat eigenlijk geen loon meer is want er is geen arbeidsovereenkomst meer.
als er geen arbeidsovereenkomst meer is, kan er ook principieel geen betaling meer zijn gedurende X maanden.

Reclame

khrai
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 02 mar 2015 09:56

Als dit de definitie is van een ontslagvergoeding:
"Het gaat hier om wettelijk, contractueel, goedgunstig of ingevolge een cao of een rechterlijke beslissing, in welke vorm of onder welke benaming ook, toegekende vergoedingen ten gevolge van de beëindiging van een arbeidsovereenkomst." http://www.lbc-nvk-sector.be/Diensten/D ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

... dan zijn volgens mij zowel de ancienniteitsvergoeding van 30.000 euro als de maandelijkse betalingen tijdens de niet te presteren opzegperiode, belastbaar aan het gemiddeld tarief van het voorgaande jaar.

Wel eigenaardig dat de werkgever zegt dat de ancienniteitvergoeding belastbaar is tegen het marginaal tarief... :?:
Vandaag nieuw contact gehad met de personeelsdienst.
Je hebt gelijk: in de overeenkomst tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst zou vermeld worden dat de arbeidsovereenkomst een einde neemt na 16 maanden. De bedragen die gedurende die 16 maanden betaald worden zouden belast worden als vervangingsinkomsten., hetgeen volgens hen zou resulteren in een lager belastingstarief :?: :?: :?:
De eenmalige som van de ancienniteitsvergoeding zou dan weer aan het marginaal tarief belast worden...
Dit lijkt mij een eigenaardig verhaal.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 mar 2015 10:10

vervangingsinkomen? Hoe zullen ze dat regelen? Lijkt me totaal niet mogelijk. Ga hiermee enkel akkoord als de werkgever schriftelijk verklaart in welk vak u dit zou moeten invullen en dat deze garant staat voor de NETTO vergoeding van het verschil tussen de belastingsvermindering die u zou kunnen bekomen volgens hen (in de vermoderstelling dat dit in aanmerking komt voor een vermindering) en de effectieve belastingsvoet waaraan dit gevestigd wordt.

MEER dan waarschijnlijk zullen ze dit niet willen garanderen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2015 11:50

Als dit de definitie is van een ontslagvergoeding:
"Het gaat hier om wettelijk, contractueel, goedgunstig of ingevolge een cao of een rechterlijke beslissing, in welke vorm of onder welke benaming ook, toegekende vergoedingen ten gevolge van de beëindiging van een arbeidsovereenkomst." http://www.lbc-nvk-sector.be/Diensten/D ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

... dan zijn volgens mij zowel de ancienniteitsvergoeding van 30.000 euro als de maandelijkse betalingen tijdens de niet te presteren opzegperiode, belastbaar aan het gemiddeld tarief van het voorgaande jaar.

Wel eigenaardig dat de werkgever zegt dat de ancienniteitvergoeding belastbaar is tegen het marginaal tarief... :?:
Vandaag nieuw contact gehad met de personeelsdienst.
Je hebt gelijk: in de overeenkomst tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst zou vermeld worden dat de arbeidsovereenkomst een einde neemt na 16 maanden. De bedragen die gedurende die 16 maanden betaald worden zouden belast worden als vervangingsinkomsten., hetgeen volgens hen zou resulteren in een lager belastingstarief :?: :?: :?:
De eenmalige som van de ancienniteitsvergoeding zou dan weer aan het marginaal tarief belast worden...
Dit lijkt mij een eigenaardig verhaal.
overeenkomst tot beeindiging???

de overeenkomst moet gaan over de opzeggingstermijn en de ontslagvergoeding los van de beeindiging op zich.

voor je met de overeenkomst akkoord gaat best eens laten lezen door de juridiche dienst van je vakbond
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

khrai
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 13 mar 2015 13:35

Ik heb de overeenkomst nu.
Het is een overeenkomst om de arbeidsovereenkomst binnen x maanden te beëindigen.

Nu is er een eenmalige bonus: onderworpen aan RSZ en marginaal als loon belast.

Gedurende die X maanden: geen prestaties.
De vergoeding gedurende die 16 maanden is GEEN LOON; het bedrag is wel hetzelfde; er wordt RSZ en BV afgehouden.
Ik weet nog steeds niet hoe dit gaat belast worden.

khrai
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 13 mar 2015 14:06

Ter verduidelijking: de arbeidsovereenkomst wordt binnen x maanden stopgezet zonder opzeggingstermijn en zonder opzegvergoeding.

khrai
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 13 mar 2015 14:50

Ondertussen heb ik de oplossing zelf gevonden. Het is wel degelijk een vervangingsinkomen.
code 271 op de 281.18

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 14 mar 2015 21:30

Die code kan het alvast niet zijn, is te strikt gereglementeerd.

khrai
Topic Starter
Berichten: 14

#11 , 20 mar 2015 11:17

Bevestiging gekregen = code 271 op de 281.18
Een vervangingsinkomen dus.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 20 mar 2015 11:25

Komt die bevestiging van de werkgever of van de fiscus?

khrai
Topic Starter
Berichten: 14

#13 , 20 mar 2015 11:32

Van het sociaal secretariaat van de werkgever dat de fiche zal opstellen.
In de praktijk heb ik ook de bevestiging van een persoon die in eenzelfde opzegregeling gestapt is (twee jaar geleden was er bij dezelfde werkgever een gelijkaardig plan waarop het personeel kon intekenen).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 20 mar 2015 13:51

Bij een collectief plan kan dit, onder strenge voorwaarden, effectief zo zijn. Bij een individueel plan echter niet (zit nu op een juridisch vorming, over de middag je situatie nog nagevraagd aan een fiscalist). Gaat dit mss over een collectief ontslag?

khrai
Topic Starter
Berichten: 14

#15 , 20 mar 2015 15:30

Een collectief plan, een algemeen aanbod om de firma te verlaten. Geen collectief ontslag.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”