Ten einde raad

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

Ten einde raad

#1 , 27 feb 2015 22:47

Ik ben in augustus 2013 mijn job kwijtgeraakt waarna ik in een verbrekingsperiode ben terecht gekomen. In deze periode heb ik meteen de koe bij de horens gevat en de selectietesten meegedaan bij VDAB voor de vooropleiding verpleegkunde. Deze vooropleiding moest ik volgen als oriënterende opleiding gezien ik geen diploma secundair onderwijs bezit . Het komt erop neer dat ik per 1 oktober officieel uitkeringsgerechtigd werd en reeds op 7 oktober met de lessen van start ben gegaan. Na 4 maanden, op 21 januari, werd ik samen met 8 andere mensen stopgezet en mochten wij niet verder doen voor de vervolgopleiding verpleegkunde. "Sommige vakken waren niet sterk genoeg" (wat ook klopte) en "ze hadden mij nooit door de selectie mogen doorlaten gezien ik uit een totaal andere richting kwam" luidde het. Allemaal goed en wel, maar wie is de pineut? Mijn trajectbegeleidster vond de stopzetting niet helemaal gegrond en was van bevinding dat ze me toch een kans hadden moeten geven. Samen met haar klacht ingediend tegen deze stopzetting maar uiteindelijk tevergeefs. Dan samen besloten om de opleiding zorgkundige te starten en dan kreeg ik te horen dat ik opnieuw een selectie moest doen. Nu moet men weten dat het 1 ste jaar verpleegkunde eigenlijk een opleiding zorgkundige is. Nee, alles terug opnieuw en terug wachten en nog eens wachten. Ten einde einde deze selectie kwam men dan doodleuk vertellen dat er binnen VDAB een communicatiefout was gebeurd en dat de opleiding in dat desbetreffende opleidingscentrum volzet was. Ik on dan pas van start gaan december 2014. Dan wat interimwerk gedaan maar daar kwam ook niks concreet deftig uit. Veel over en weer gerij en ettelijke infosessies bijgewoond voor iets anders , om dan uiteindelijk in december 2014 een week assessment te doen voor de veiligheidsberoepen. Na deze week kreeg ik dan te horen dat ik niet geslaagd was en niet geschikt bevonden werd voor te werken in de veiligheidssector ..........................................................maar ben dan al wel sinds 1993 werkzaam als vrijwilliger bij een brandweerkorps. Dit is dan geen veiligheidsberoep????????? Ondertussen zijn we 2015 en is mijn uitkering, gezien de nieuwe regeling van 1 januari, zomaar "even" gedaald met € 350!!! Gevolg, financiële problemen op de koop toe en geen werk, geen opleiding. Daar sta je dan in de kou. Volgende week naar het OCMW voor schuldbemiddeling gezien we een aantal zaken niet meer kunnen betalen. Wat wordt het volgende, huis verkopen?

Bij de vakbond krijg ik te horen " ja maar meneer, daar kunnen wij niks aan doen zene, ge moet goed zoeken naar werk he meneer". Alsof ik dat niet gedaan heb want dit heb ik ook affectief wel blijven doen. Zo ben ik in sollicitatiebegeleiding door een coach maar zelfs dan helpt het niks.

Ik ben dan al laaggeschoold en ik wil er welgemeend iets aan doen om iets te ondernemen om zodoende mijn arbeidskansen te verhogen op de arbeidsmarkt om zo ook geen "risicogeval" meer te zijn voor rva.
Vorige week gebeld naar rva of het dan mogelijk was een kort traject te volgen voor de zorgkundige opleiding via een cvo maar van rva kreeg ik dan te horen "dat het niet zeker was dat ik dan wel een vrijstelling kon krijgen" en bijkomend " dat mijn uitkering alsnog zou blijven dalen".

Wil een welwillend mens er alles aan doen om vooruit te geraken voor een knelpuntberoep dan nog wel(!) en dan spelen ze zo met uw kl....en.

Snappen wie snappen kan maar dit gaat er bij mij echt niet meer in!!!!!!!!!!



Arm België!!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mar 2015 07:49

Dit is geen klaagforum, maar een forum waar je juridische vragen stelt. Dit lijkt me hier de enige vraag:
Na deze week kreeg ik dan te horen dat ik niet geslaagd was en niet geschikt bevonden werd voor te werken in de veiligheidssector ..........................................................maar ben dan al wel sinds 1993 werkzaam als vrijwilliger bij een brandweerkorps. Dit is dan geen veiligheidsberoep?????????
Uit wat je schrijft, lijkt het me dat je ging voor een opleiding in de beveiliingssector. Dat is juridisch totaal verschillend van een brandweerkorps, waar niet alleen mentaal en fysiek verschillende vereisten gelden, maar bepaalde mensen géén toegang tot hebben net omwille van het feit dat ze nog maar net in een openbare dienst werkten (bvb politie). Het is dus zeker niet omdat je in 1 bepaalde dienst werkte, dat je daarom in een andere dienst kan gaan werken die er wat mee verwantis.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#3 , 03 mar 2015 13:11

@JPV: excuses dat u dit aanschouwt als klagen want mijn posting had wel degelijk de bedoeling om hier een vraag uit te putten. Ik heb ze alleen niet concreet geformuleerd wat ik beter wel had gedaan.

Ik had graag geweten of hier iets juridisch aan te doen valt want ik denk dat ik als werkzoekende toch het recht heb om een omscholing te mogen doen. VDAB is er toch niet voor niets?

Betreft uw opmerking over de beveiligingssector, dit assessment was deels gebaseerd op beveiliging maar ook op andere beroepen zoals brandweer, politie .

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mar 2015 13:17

U hebt recht om zich om te scholen, maar niet noodzakelijk het recht om elke opleiding die u wil, ook te volgen.

Als u een opleiding wenst te volgen en die zonder reden geweigerd wordt, kan u hiervoor bij de VDAB klacht indienen.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#5 , 03 mar 2015 14:43

Dank voor uw antwoord JPV. Uit ervaring weet ik dat een klacht indienen bij VDAB niet veel uithaalt. Zoals hierboven vermeld, heb ik dat reeds gedaan in samenspraak met mijn VDAB trajectbegeleidster (Werkwinkel) met de stopzetting van de oriënterende opleiding verpleegkunde. Deze klacht is ook eigenlijk verworpen geweest zonder dat er iets mee gedaan is. Ook zoals aangegeven, was ik me ervan bewust dat niet alle vakken denderend waren ( een kat een kat noemen) maar anderzijds, waren er evengoed vakken die wel uitstekend waren. Mocht alles slecht zijn geweest dan had ik er geen probleem mee gehad en dan had ik kunnen denken " het was het proberen waard". Dat men bij VDAB van bevinding is dat men mij niet had mogen had selecteren voor verpleegkunde maar eerste de zorgkundige opleiding had moeten laten volbrengen, daar kan ik enerzijds begrip voor opbrengen maar anderzijds, als er een procedurefout gemaakt (heeft men ook toegegeven) is dan vind ik niet dat ik daar slachtoffer van moet zijn.

Maar goed, ik zie wel wat de mogelijkheden zijn voor werken/opleiding zonder VDAB.



Mvg

MissChilli
Berichten: 63

#6 , 07 mar 2015 20:48

Als uw begeleider niet meewerkt en u bent heel zeker van uzelf ... niets houd u tegen naar het opleidingscentrum te stappen. Een neen hebt u, een ja kan u misschien krijgen.

Ik mocht ook geen opleiding volgen 'om een betere kans te hebben op de arbeidsmarkt'. Wat zeggen ze dat mooi.
Dat ging over een computer cursus in de vorm van begeleide zelfstudie. Men zei dat ik daar niet voor geschoold was en dat ik geen talen ken. Ik mocht zelfs geen testen afleggen om te bewijzen dat ik wel degelijk drietalig ben en echt wel de aan en uit knop van een computer wist zitten en ook wat Windows was. Ik heb geen diploma.
Uiteindelijk heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en naar die leerkracht gestapt. Dat is in orde gekomen, ik moest wel testen doen en ik mocht, na een wachttijd van enkele maanden, die cursus beginnen.

Ps: Na die cursus heb ik nog 3 weken in de jobclub gezeten en dan had ik werk. Missie geslaagd en voor herhaling vatbaar.

Go for it.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”