Achterstallig loon & vakantiegeld

lorejas
Topic Starter
Berichten: 4

Achterstallig loon & vakantiegeld

#1 , 23 feb 2015 22:33

Hallo

Ik heb enkele vraagjes over een specifiek geval na ontslag bij mijn vorige werkgever. Even de feiten:

- Begonnen in november 2013
- Zelf ontslag gegeven eind november 2014 -> opzeg is begonnen op 1 december 2014 en liep (in onderling overleg) t.e.m. 16 januari 2015 (alles netjes getekend, dus daar is geen probleem).
- Bediende onder P.C. 218
- Nu in dienst bij een andere werkgever.

1) Ik heb op dit moment nog altijd mijn loon van januari 2015 nog niet ontvangen. Maar, al enige tijd geleden, wel 2 loonfiches hierover, waarin staat dat het loon voor 12 werkdagen gestort zou worden (maar nog altijd niets gehad). Hetzelfde verhaal voor mijn bevriende ex-collega, waar ik gelukkig nog contact mee heb. Nu is mijn vraag wat we hieraan kunnen doen? Contact opnemen met de ex-werkgever heeft geen nut, want we krijgen smoesjes te horen in de trend van "komt in orde, het geld is onderweg, er waren problemen bij sd worx, want aan onze kant is alles in orde gemaakt." We zijn niet aangesloten bij een vakbond. Kunnen we hiervoor naar de hulpkas gaan of naar paritair comite 218 zelf ofzo?

2) Wat is de ex-werkgever mij verder nog verschuldigd? Ik bedoel dan enkel en dubbel vakantiegeld? Ik lees hier veel over op internet, maar kan iemand me een sluitend antwoord geven?

Alvast bedankt.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 24 feb 2015 10:58

Beste

Het loon mag in geen enkel geval later worden betaald dan 7 werkdagen na de periode waarop het betrekking had, in uw geval 10 februari. Het niet betalen van loon is bovendien een misdrijf waarvoor u klacht kan neerleggen.

Doordat u zelf ontslag nam, hebt u geen recht op feestdagenloon.

Om dezelfde reden (en omdat u geen vijf jaar anciënniteit heeft, heeft u geen recht op een eindejaarspremie).

Bij uitdiensttreding heeft u daarentegen wel recht op vakantiegeld:
- enerzijds voor de vakantie die u nog over had voor dit jaar.
- anderzijds enkel vakantiegeld voor opgebouwde dagen voor volgend jaar
- anderzijds dubbel vakantiegeld voor opgebouwde dagen voor volgend jaar
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lorejas
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 feb 2015 18:13

Beste

Bedankt voor de uitleg.

Het loon van januari is dan toch eindelijk betaald vandaag. Blijkbaar was er toch iets mis bij sd worx, die nog moesten nakijken of we effectief recht hadden op het loon. Althans volgens onze ex-werkgever. Begrijpen wie begrijpen kan.

Maar ik heb nog een extra vraagje ivm puntje 2) Ik denk graag in concrete bedragen, vandaar. Als ik goed begrijp wat ik allemaal lees hier op internet, krijg ik geen loon van mijn nieuwe werkgever als ik vakantiedagen neem in 2015 (dus enkel vakantiegeld)? Verder krijg ik in mei / juni 2015 ook geen dubbel vakantiegeld (factor 0.92) van mijn nieuwe werkgever. Dit omdat de oude werkgever dit nog moet betalen. Als ik het goed heb, moet de oude werkgever ons dus nog 1.92 * brutoloon uitbetalen voor dit jaar? En wanneer mogen we dat verwachten?

Verder hebben we voor 2016 een halve maand vakantie opgebouwd. Klopt het dan dat de oude werkgever ons nog 0.5/12de enkel vakantiegeld en 0.5/12de dubbel vakantiegeld moet uitbetalen? En wanneer mogen we dat verwachten?

Alvast bedankt.

Groeten

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 feb 2015 20:36

Beste

Het loon mag in geen enkel geval later worden betaald dan 7 werkdagen na de periode waarop het betrekking had, in uw geval 10 februari. Het niet betalen van loon is bovendien een misdrijf waarvoor u klacht kan neerleggen.

Doordat u zelf ontslag nam, hebt u geen recht op feestdagenloon.
toch wel. Hij heeft recht op alle feestdagen die liggen binnen de 30 dagen na zijn laatste werkdag (nu, op zich wil dat dus gewoon zeggen dat hij recht heeft op 25 december en 1 januari, gewoon omdat die TIJDENS zijn contract liggen.

(mod: zie verder, ik was fout)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 feb 2015 20:40

Maar ik heb nog een extra vraagje ivm puntje 2) Ik denk graag in concrete bedragen, vandaar. Als ik goed begrijp wat ik allemaal lees hier op internet, krijg ik geen loon van mijn nieuwe werkgever als ik vakantiedagen neem in 2015 (dus enkel vakantiegeld)? Verder krijg ik in mei / juni 2015 ook geen dubbel vakantiegeld (factor 0.92) van mijn nieuwe werkgever. Dit omdat de oude werkgever dit nog moet betalen. Als ik het goed heb, moet de oude werkgever ons dus nog 1.92 * brutoloon uitbetalen voor dit jaar? En wanneer mogen we dat verwachten?

Verder hebben we voor 2016 een halve maand vakantie opgebouwd. Klopt het dan dat de oude werkgever ons nog 0.5/12de enkel vakantiegeld en 0.5/12de dubbel vakantiegeld moet uitbetalen? En wanneer mogen we dat verwachten?

Alvast bedankt.

Groeten
je oude werkgever zou met het loon van januari:
- ongeveer 1 maand bruto vakantiegeld voor 2014 (dit jaar normaal te betalen op de dagen dat je verlof nam)
- ongeveer 0.92 maand bruto vakantiegeld voor 2014 (als het vakantiegeld dat je normaal in mei/juni 2015 moet krijgen)
- dezelfde bedragen, maar gedeeld door 24, omwille van dezelfde redenen maar voor 2015.
moeten betalen

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 27 feb 2015 10:58

Beste

Het loon mag in geen enkel geval later worden betaald dan 7 werkdagen na de periode waarop het betrekking had, in uw geval 10 februari. Het niet betalen van loon is bovendien een misdrijf waarvoor u klacht kan neerleggen.

Doordat u zelf ontslag nam, hebt u geen recht op feestdagenloon.
toch wel. Hij heeft recht op alle feestdagen die liggen binnen de 30 dagen na zijn laatste werkdag (nu, op zich wil dat dus gewoon zeggen dat hij recht heeft op 25 december en 1 januari, gewoon omdat die TIJDENS zijn contract liggen.
Ook als werknemer zelf ontslag neemt?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 27 feb 2015 11:05

Ook als werknemer zelf ontslag neemt?
ik was gisteren blijkbaar even weg van de wereld... niet dus ...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”