WG wil contract niet opsturen ...

Opzoeknaarwerk
Topic Starter
Berichten: 2

WG wil contract niet opsturen ...

#1 , 17 feb 2015 16:00

Dag allemaal.

Ik zit met een vraag en wil jullie graag om advies vragen.

Ik ben juist door de selectieronden geraakt voor een job als junior accountant. De HR-manager van bedrijf X heeft me opgebeld met een contractvoorstel. Ik ben dus zeer blij. :) Maar op de vraag of ze het contract kon opsturen zodat ik tijd heb om erover na te denken, antwoordde ze dat ze het contract niet mag opsturen of doormailen. Ze beweert dat alle sollicitanten een telefoon krijgen met de loonsvoorwaarden en dat ze op basis daarvan beslissen of ze de job aannemen of niet. Men krijgt als sollicitant dus geen mogelijkheid om het contract thuis rustig door te lezen. Enkel op het moment dat men gaat tekenen mag men het contract lezen.

Ik ben juist afgestudeerd en dus nog een groentje in het solliciteren. Maar ik vraag me af of dit juridisch wel juist is ? Is het bedrijf niet verplicht me de mogelijkheid te geven om het contract gedurende enkele dagen in optie te houden ?

Help me alsjeblief, want ik moet snel beslissen..

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
A'ntje
Berichten: 60

#2 , 17 feb 2015 16:13

Uit eigen ervaring ... Dit is een vraag die ik nu nog nooit kreeg van een sollicitant.
Voorwaarden en loon worden toch besproken vooraf en er is voldoende mogelijkheid om zelf vragen te stellen ?
Als je het contract gaat tekenen, heb je toch voldoende tijd om alles te lezen ?
Wil je dan het arbeidsreglement ook vooraf doornemen voordat je het contract tekent ?
Ik persoonlijk zou ook niet ingaan op dergelijke vraag. De sollicitant kan evengoed het contract voorleggen bij een andere firma om daar betere voorwaarden te bekomen.

k.b.
Berichten: 876

#3 , 17 feb 2015 16:24

Gewoon gaan en vragen met de HRM verantwoordelijke om het ter plaatse te lezen , eventueel in vergaderzaaltje ...
dan ondertekenen en uw copij meevragen ...

Men wil vermoedelijk gewoon vermijden dat je elders gaat "loononderhandelingen" voeren met de copij in de hand ...

Wat ik wel ooit gehad heb was dat ik geen copij meekreeg ... ik tekende ... en dan moest voor het bedrijf blijkbaar een directeur tekenen die niet ter plaatse was maar ergens anders zijn bureel had ...
Heel vervelende ervaring vond ik dat ... sindsdien teken ik zelfs als werknemer als "tweede" of lees het contract door en als er onderaan niet de naam staat van de persoon die voor mij zit vraag ik steevast
"Wie is ; ... en ... Komt die straks ? "

Als schoolverlater is het "minder problematisch" ... maar stel je maar eens voor ...

je tekent niet contract ... doorgaans op de laatste dagen van de maand ...
je hebt geen copij ...
je moet omwille van termijnen uw huidig werk opzeggen ...
en dan gaat het plots niet meer door omdat er "een hoge beslissing is " ...

misschien een kans van 1 / 10000 maar toch nog te groot voor mij ...

k.b.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2015 16:28

Ik vind het slecht overkomen, je bent nog niet in dienst en je gaat al een pak eisen stelen en problemen zonder dat die er zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Opzoeknaarwerk
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 17 feb 2015 16:33

Bedankt allemaal,

Ik denk dat ik gewoon het contract ga inlezen en zal tekenen als alles naar mijn wens is. Ik bedacht me net dat ik niet zo'n groot risico loop aangezien ik tijdens mijn proefperiode nog altijd kan opzeggen indien ik dit nodig acht.
Bedankt voor jullie reacties !

k.b.
Berichten: 876

#6 , 17 feb 2015 16:47

Bedankt allemaal,

Ik denk dat ik gewoon het contract ga inlezen en zal tekenen als alles naar mijn wens is. Ik bedacht me net dat ik niet zo'n groot risico loop aangezien ik tijdens mijn proefperiode nog altijd kan opzeggen indien ik dit nodig acht.
Bedankt voor jullie reacties !
Ja opzeggen kan je altijd ... maar het is niet zo dat je dan kan terugvallen op een uitkering ...
Maar zoals gezegd ... als schoolverlater zou ik er mij nu niet direct "spoken" gaan zien overal ...

k.b.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 17 feb 2015 16:54

"De sollicitant kan evengoed het contract voorleggen bij een andere firma om daar betere voorwaarden te bekomen."
Dat zou tenminste een sollicitant-loonslaaf met ballen aan zijn/haar lijf zijn, daar is toch niks mee
Wel rekening mee houden dat een niet-ondertekend contract niet meer dan een "vodje papier" is.
Een notaris stuurt zijn/haar ontwerpakte toch ook minsten een week op voorhand op. Van mij mochten ze het patronaat wettelijk verplichten om de sollicitant een tijd op voorhand inzage in het ontwerpcontact te moeten geven

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 feb 2015 01:05

Ik bedacht me net dat ik niet zo'n groot risico loop aangezien ik tijdens mijn proefperiode nog altijd kan opzeggen indien ik dit nodig acht.
proefperiode is afgeschaft

als je al aan opzeggen aan het denken bent is het wel belangrijk om weten of het gaat om een arbeidsovereenkomst van bepaalde of onbepaalde duur

als u de aangeboden arbeidsovereenkomst niet aanvaard doet u aan werkweigeren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#9 , 18 feb 2015 11:27

Ik vind het slecht overkomen, je bent nog niet in dienst en je gaat al een pak eisen stelen en problemen zonder dat die er zijn .
"Ik vind" bovenstaande kort door de bocht.
Er is hier toch geen sprake van eisen stellen (stelen is uit den boze)?
Het gaat hier nog altijd over een zakelijke overeenkomst die door beide partijen goedgekeurd moeten worden.

In dit geval komt de werkgever bij mij als slecht over en zou ik verder rond kijken.
Ik ben niet de standaard sollicitant.
Mijn uitgangspunt : werkgever heeft iemand nodig om de job te doen. En in ruil dat ik die job doe, word ik betaald.
Werkgevers die er van uit gaan dat ik blij mag zijn dat ik een job "aangeboden" krijg, krijgen de reactie dat ze blij mogen zijn dat ik me aanbied. :mrgreen:

monty_burns_007
Berichten: 46

#10 , 18 feb 2015 18:53

Lijkt mij ook een normale vraag om een contractvoorstel vooraf te kunnen nalezen.
Vaak zijn contracten copy paste en had je soms wel graag gehad dat er bepaalde dingen in staan.
Om iedereen werk te besparen is dit volkomen een normale vraag.
Als men hier al moeilijk over doet, kan je idd best verder kijken.

Gaan "shoppen" bij andere werkgevers met een contract lijkt mij onwaarschijnlijk.
Als je al in de fase bent van contract ondertekening, heb je toch al voor die firma gekozen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”