Zelf ontslag en nu werkgever verklaart opzeg relatief nietig

Hagkobe1
Topic Starter
Berichten: 4

Zelf ontslag en nu werkgever verklaart opzeg relatief nietig

#1 , 19 sep 2007 21:12

hoi,
ik heb zelf ontslag genomen als bediende 5 jaar dienst
daar ik niet exact de opzegtermijn wist heb ik in de ontslagbrief geschreven, dat ik de wettelijke opzegtermijn zal respecteren.
deze heb ik overhandigd, persoonlijk aan de werkgever.
deze wou geen copie ondertekenen omdat hij eerst navraag ging doen naar de wettelijke opzegtermijn.

2 werkdagen later vraag ik de werkgever of hij de termijn al wist.
Ja, 3 maanden en gaat in op de 1ste van volgende maand.

Die zelfde dag doe ik een aangetekende opzegbrief met de juiste vermelding van de opzegtermijn en aanvangsdatum.

De dag erna krijg ik een aangetekende brief dat
- mijn opzeg niet wettelijk is
- EN dat de arbeidovereenkomst beeindigd is op datum van mijn eerste afgegeven brief
- EN ik moet 3 maanden bruttoloon betalen aan werkgever. :oops:

blijkt nu, de eerste opzegbrief is relatief nietig volgens het syndicaat.
daar ik de juiste opzegtermijn niet vermeld heb ben ik in fout.

omdat mijn bruttoloon boven die grens is van 27.000 enzoiets euro is de opzegtermijn toch altijd in overleg ofwel door een rechter te bepalen.

werkgever zegt dat arbeidsoverkomst is beeindigd en toch heeft die me nog laten werken in de dagen erna.

Wat kan ik doen ? :?:
Wie kan me helpen ?
:wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 20 sep 2007 23:32

omdat mijn bruttoloon boven die grens is van 27.000 enzoiets euro is de opzegtermijn toch altijd in overleg ofwel door een rechter te bepalen.
Enkel wanneer de werkgever uw ontslag geeft, wanneer je zelf uw ontslag geeft kan die opzegtermijn in uw geval maximum 4,5 maanden bedragen.

Dus uw tweede brief was zeker niet onjuist en geldt, uw AO kan niet beëindigd zijn en indien de werkgever dit wel doet heeft u recht op een schadevergoeding voor de termijn die nog moest lopen. In geen enkel geval hoeft u een vergoeding aan uw WG te betalen.

Best kunt u dit alles nog even bevestigen in een tweede aangetekende brief waarin u uw vorige aangetekende brief bevestigd en ook naar verwijst (anders kunnen ze misschien de aanvangsdatum verlaten)

Hagkobe1
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 21 sep 2007 10:34

Dank u voor het antwoord. toch twijfel ik een beetje aan uw uitspraken.

hierop doet de werkgever beroep:

Verplichte vermeldingen
De kennisgeving van de opzegging moet, om geldig te zijn, schriftelijk gebeuren en de begindatum en de duur van de opzeggingstermijn vermelden. Indien de kennisgeving van de opzegging deze vermeldingen niet bevat, is deze nietig, maar het ontslag zelf blijft bestaan. Dit houdt in dat de arbeidsovereenkomst onmiddellijk is beëindigd. Diegene die de arbeidsovereenkomst verbreekt, is in dat geval een opzeggingsvergoeding verschuldigd


nota, na datum van nietige opzegbrief ben ik blijven werken, werkgever heeft zich gedragen als werkgever en blijven gedragen als werkgever en foutieve opzegbrief gedekt door me te laten verder werken.


wie weet meer of heeft ervaring in dit geval ?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 21 sep 2007 10:36

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Overeenkomstig het bepaalde in artikel 37 Arbeidsovereenkomstenwet moet de kennisgeving van de opzegging op straffe van nietigheid het begin en de duur van de opzeggingstermijn vermelden.Deze nietigheid is relatief, zodat zij enkel door de partij die door de nietigheid wordt beschermd kan worden ingeroepen.’(Arbh.Antwerpen 12 maart 2003,in Cass. ARS030101N,25 april 2005).

Indien de opzegging uitgaat van de werknemer dan is de werkgever ‘de partij die door de nietigheid wordt beschermd’.

‘krijg ik een aangetekende brief dat - mijn (tweede) opzeg niet wettelijk is’ houdt in dat uw werkgever de nietigheid van uw eerste opzegging niet inroept,zodat zij van toepassing blijft.

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven...§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100* EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter..”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978)

* Het bedrag van 16.100 EUR wordt bij indexering gebracht op 28.093 EUR Inwerkingtreding : 01-01-2007,Bericht B.S. 7 december 2006.

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt...ZONDER inachtneming van de OPZEGGINGSTERMIJN vastgesteld in de artikelen...82...gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978)

‘dat ik de wettelijke opzegtermijn zal respecteren’ houdt in dat u de opzeggingstermijn vastgesteld in art.82 in acht neemt,ook al dient de duur ervan nog overeengekomen of door de rechter bepaald.‘en toch heeft die me nog laten werken in de dagen erna’ houdt in dat uw werkgever aanvaardde dat u de arbeidsovereenkomst niet zonder opzeggingstermijn beëindigde.In dat geval bent u geen vergoeding verschuldigd.

‘De door een partij opgezegde arbeidsovereenkomst blijft voortbestaan tot het verstrijken van de in de opzegging bepaalde termijn‘(Cass.26 november 1990,R.W.1990-91,1125).Tijdens dit voortbestaan dient u dus verder te werken tenzij uw werkgever u daarvan ontheft.

“Art.20.De werkgever is verplicht :1° de werknemer te DOEN arbeiden op de wijze, TIJD en plaats zoals is overeengekomen...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Maan uw werkgever aangetekend en gemotiveerd aan voornoemd art.20 na te komen en meldt u dagelijks om te werken.Wend u tot de Arbeidsrechtbank indien hij dit weigert.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Hagkobe1
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 21 sep 2007 21:56

dank u wel voor de duidelijke uitleg.

Hagkobe1
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 26 sep 2007 16:02

antwoorden van tegenpartij :

'dat ik de wettelijke opzegtermijn zal respecteren’ houdt in dat u de opzeggingstermijn vastgesteld in art.82 in acht neemt,ook al dient de duur ervan nog overeengekomen of door de rechter bepaald.
De nietigheid van de opzegging wegens het niet vermelden van de begindatum en duur van de opzeggingstermijn heeft niet tot gevolg dat er geen ontslag is geweest, het ontslag blijft gelden! zie bekende cassatierechtspraak.


------------------------------------------
‘en toch heeft die me nog laten werken in de dagen erna’ houdt in dat uw werkgever aanvaardde dat u de arbeidsovereenkomst niet zonder opzeggingstermijn beëindigde.In dat geval bent u geen vergoeding verschuldigd.
in ieder geval kan er niet gesproken worden van een dekking van de nietigheid temeer er binnen een redelijke termijn een duidelijk standpunt is ingenomen door de werkgever !

wie kan me helpen ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”