Tijdskrediet 4/5de en ontslag

Loxy
Topic Starter
Berichten: 17

Tijdskrediet 4/5de en ontslag

#1 , 13 feb 2015 08:23

Hallo,

Mijn ouderschapsverlof loopt eind dit jaar af en graag had ik aansluitend tijdskrediet (met reden) genomen om 4/5de te blijven werken.

Alleen weet ik niet of ik hier, gedurende de hele tijd dat ik tijdskrediet neem, wil blijven werken.
Hoe zit dat dan met mijn tijdskrediet, verlies ik de overgebleven periode want bij een nieuwe werkgever zal ik dit niet meteen kunnen opnemen (1 jaar er werken)?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 feb 2015 10:35

Dan ben je de aangevraagde periode kwijt. best dus zo kort mogelijk aanvragen. Enkel bij ontslag door werkgever behou je in een aatnal gevallen je recht.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2015 11:48

Sowieso goede raad om je tijdskrediet zo kort mogelijk aan te vragen. Ikzelf neem momenteel ook 1/5e ouderschapsverlof op, maar telkens voor een (minimum) periode van 5 maand. Niet dat ik meteen van zin ben om van werk te veranderen, maar je weet nooit. Als ik meteen 20 maanden aanvraag, zit je een kleine twee jaar "vast" aan je werkgever als je je ouderschapsverlofkrediet niet wil verliezen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

A'ntje
Berichten: 60

#4 , 16 feb 2015 18:42

Sowieso goede raad om je tijdskrediet zo kort mogelijk aan te vragen. Ikzelf neem momenteel ook 1/5e ouderschapsverlof op, maar telkens voor een (minimum) periode van 5 maand. Niet dat ik meteen van zin ben om van werk te veranderen, maar je weet nooit. Als ik meteen 20 maanden aanvraag, zit je een kleine twee jaar "vast" aan je werkgever als je je ouderschapsverlofkrediet niet wil verliezen...
Je kan gerust die 20 maand ineens aanvragen. Je kan je niet opgenomen ouderschapsverlof stopzetten als je van werkgever verandert. Maar hou er wel rekening mee dat men in blokken (van 3 of 5 maand werkt, ik weet de exacte periode niet meer). Dus de periode tot het eind van je lopende 3 of 5 maand, ben je dan wel kwijt. Hetgeen erna komt kan je later nog opnemen, als je aan de voorwaarden voldoet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 feb 2015 19:40

wel oppassen indien je niet plant te veranderen van werkgever: je kan niet zomaar stopzetten als je werkgever dat niet wil.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2015 09:43

wel oppassen indien je niet plant te veranderen van werkgever: je kan niet zomaar stopzetten als je werkgever dat niet wil.
Inderdaad ook een reden waarom ik het in korte blokken opneem: als er ooit iets gebeurd waardoor ik het ouderschapsverlof niet nodig heb, kan ik het volgende blok uitstellen (onlangs het geval geweest toen mijn zoontje ernstig ziek werd: mijn vriendin is toen enkele maanden thuis geweest voor medische bijstand, toen heb ik mijn volgende blok ouderschapsverlof een paar maanden uitgesteld en terug fulltime gaan werken).

Uiteraard snijdt het mes aan twee kanten: mijn werkgever kan weigeren het volgende blok meteen te laten ingaan en het drie maanden laten uitstellen (als ze hier een goede reden voor hebben). Gelukkig is de policy hier dat aanvragen van ouderschapsverlof in principe nooit geweigerd worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”